El-fel Tiller

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag blir vansinnig :huvet

Idag kom en ny spänningsregulator på posten, jag skulle äntligen slippa ladda batteriet varje natt ...

Jag satte dit den nya regulatorn, men hojen var stendöd, inte en diod lyste, ingenting !!!
Satte tillbaka den gamla, ingen skillnad . stendöd....
kollar varenda säkring både nere vid batteriet och vid styret.

Vad kan vara fel? jag körde hojen hem från jobbet i dag utan några problem

Hjälp ....
 
Polarn hade isär HELA elsystemet på sin hoj innan han hittade felet. Glapp i dödarknappen på styret...
K.I.S.S keep it simple stupid!:smasha

Annars är det bara att börja jaga med multimetern, kolla att alla delar har kontakt, rätt motstånd osv...
 
Även om man plockar bort regulatorn borde väl instrumentpanelen lysa , -eller ?
 
Om regulatorn varit paj är det ganska troligt att batteriet är sönder laddat pga över/under spänning till batteriet.. Pröva ett friskt batteri.. Annars mät upp statorns lindning.
 
Det är fullt kräm i det nyladdade batteriet . ändå helt dött.
Det känns som batteriet inte har kontakt med hojen eller tvärt om. jag har mätt upp allt som tänkas , förra veckan så fanns det 3x75 V växelström
Det är ju inte världen svåraste att byta regulator, så jag tror inte att det är det som är felet .

Jag vet inte var jag skall börja ....
igår hade jag lust att elda upp skiten på garageuppfarten:mad:
 
Last edited:
Även om man plockar bort regulatorn borde väl instrumentpanelen lysa , -eller ?
En mycket rimlig tanke..
Jag skulle titta lite runt kablaget batteri-startrelä- upp till en ev säkringshållare..
Tror inte att reg i sig har något att göra med "dött elsystem", mer sannolikt ligger felet i transporten från batteri till tändlås/förbrukare..
 
Problemet är löst !!! :tummenupp

Efter att ett antal 30A säkringar, kom jag fram till att den kines som monterade kontakterna hade vänt kontakten från regulatorn upp och ner ....
Det som skulle vara + var -.
Man kan konstatera att jag rev halva jävla motorcykeln i onödan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top