El fel R1:a 04:a...

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
Köpte en R1:a 04:a i vintras då jag ej hade möjligheten att provköra, så nu när premiärturen är avklarad så har jag upptäckt lite "konstiga" fel ??

Maskinellt så går hojen riktigt bra då det sitter både PC-III, BMC filter, Micron dämpare + drevning fram för rappare acc..., :D så framhjulet lyfter till väders oavsätt växel vid pådrag... :yoparty

Men......, för det första så blinkar (oregelbundet, ej fast sken) den gröna neutrallampan, fastän växel ligger i..... :confused:

Problem nr 2...: när jag sedan kommer hem och stänger av hojen med nyckeln till off så står det i displejen Er-1 ??, vilket betyder förmodligen Error 1 som förkortning...., samt att den oranga motor lampan små blinkar typ glappt...??

Kollade i instruktionsboken men hittade inte nån förklarin till nått, står bara om den oranga lampan lyser så kontakta din Yamaha återförsäljare ??

Gäller för det första garantin om man monterat PC-III ??

Hur som helst så "verkar" det ju som att det är glappt i kablarna någonstans...., men hur lätt är det att hitta ????, så har ni nå tips på hur fan man kan undersöka detta problem ???

Känns ju inte riktigt OK att köra när man ser dessa lampor i ögonvrån när man kör och försöker koncentrera sig på hur man ska ta nästa okända böj som nyper.... :gnissla :hihi

Tacksam för svar då VÅREN FAN ÄR HÄR........ :Rockbanan

Drutten skrev:
2077914 Köpte en R1:a 04:a i vintras då jag ej hade möjligheten att provköra, så nu när premiärturen är avklarad så har jag upptäckt lite "konstiga" fel ??

Maskinellt så går hojen riktigt bra då det sitter både PC-III, BMC filter, Micron dämpare + drevning fram för rappare acc..., :D så framhjulet lyfter till väders oavsätt växel vid pådrag... :yoparty

Men......, för det första så blinkar (oregelbundet, ej fast sken) den gröna neutrallampan, fastän växel ligger i..... :confused:

Problem nr 2...: när jag sedan kommer hem och stänger av hojen med nyckeln till off så står det i displejen Er-1 ??, vilket betyder förmodligen Error 1 som förkortning...., samt att den oranga motor lampan små blinkar typ glappt...??

Kollade i instruktionsboken men hittade inte nån förklarin till nått, står bara om den oranga lampan lyser så kontakta din Yamaha återförsäljare ??

Gäller för det första garantin om man monterat PC-III ??

Hur som helst så "verkar" det ju som att det är glappt i kablarna någonstans...., men hur lätt är det att hitta ????, så har ni nå tips på hur fan man kan undersöka detta problem ???

Känns ju inte riktigt OK att köra när man ser dessa lampor i ögonvrån när man kör och försöker koncentrera sig på hur man ska ta nästa okända böj som nyper.... :gnissla :hihi

Tacksam för svar då VÅREN FAN ÄR HÄR........ :Rockbanan

Garantin gäller inte såvida inte PCIII:an blivit monterad av auktoriserad Yamaha-återförsäljare tror jag.

Vad gäller felkoden så står samtliga felkoder i manualen.
Slå en signal till närmsta Yamaha-Center för de övriga "felen"!

Garantin gäller endast om Powecommandern har blivit monterad av en yamahaverkstad! Däremot så gäller garantin om elfelet inte har orsakats av powercommandern!

men plocka av powercommandern o åk in till verkstan... sen sätt dit den igen..

Har du testat med norsk reset. Bryt batteriet, dra pluggen till PCn sen på med det igen.

Chirre skrev:
2077949 Har du testat med norsk reset. Bryt batteriet, dra pluggen till PCn sen på med det igen.

Den varianten skall jag prova... :D , men när jag nu "snokat lite" så ser jag ju att DU förmodligen känner killen som jag köpt hojen av..... r1johan i Påryd....., så då kanske du även VET om dessa ev fel... :confused: , har Pm:at han men ej fått svar...., verkar hur som helst vara en riktigt reko och bra kille.... :) som jag kom bra överens med (för att det inte skall missförstås)
....

Det verkar i allafall vara en "röd tråd" om PC-III:an...., kan det bero på den.. :confused: , vet ju inte heller om den é monterad på auk firma ?, men det kanske Johan vet... :gnissla

Drutten skrev:
2077993 Den varianten skall jag prova... :D , men när jag nu "snokat lite" så ser jag ju att DU förmodligen känner killen som jag köpt hojen av..... r1johan i Påryd....., så då kanske du även VET om dessa ev fel... :confused: , har Pm:at han men ej fått svar...., verkar hur som helst vara en riktigt reko och bra kille.... :) som jag kom bra överens med (för att det inte skall missförstås)
....

Det verkar i allafall vara en "röd tråd" om PC-III:an...., kan det bero på den.. :confused: , vet ju inte heller om den é monterad på auk firma ?, men det kanske Johan vet... :gnissla

Jag stannade till hos Johan idag när jag var ute o körde o han berättade precis det jag läste här nu.
Han tyckte det var jäkligt retfullt , men han har själv inte haft några såna problem. Jag körde mkt med honom förra sommaren o hörde aldrig ngt om några elfel , utan han var toknöjd med hojen.

Hoppas det löser sig... Testa den norska reseten som Chirre skrev. Det brukar hjälpa på allt från mobiltelefoner till bilar... :)

Kommer tyvärr inte ihåg om PCIII:an var monterad när han köpte den , eller om det var ngt som Johan monterade.....

Är PCn rätt kopplad? Många kopplar PCn fel på ZX10or (fast då går hojen som skit iofs).
Kolla även kontaktstyckena till PCn så de sitter som de ska och ingen fukta/skit.

ER-1 betyder ingen signal från ECU. Därför misstänker jag just PCn.

Last edited:
Folkezx9r skrev:
2078033 Jag stannade till hos Johan idag när jag var ute o körde o han berättade precis det jag läste här nu.
Han tyckte det var jäkligt retfullt , men han har själv inte haft några såna problem. Jag körde mkt med honom förra sommaren o hörde aldrig ngt om några elfel , utan han var toknöjd med hojen.

Hoppas det löser sig... Testa den norska reseten som Chirre skrev. Det brukar hjälpa på allt från mobiltelefoner till bilar... :)

Kommer tyvärr inte ihåg om PCIII:an var monterad när han köpte den , eller om det var ngt som Johan monterade.....

"Han tyckte det var jäkligt retfullt "..... :confused: ...... Som jag sa tidigare så har jag absolut INTE klandrat Johan på något sätt ang försäljningen av R1:an till mig..., tvärt om..., jag körde 120mil i skit väder för att hämta den och jag är verkligen riktigt nöjd med affären så inga hard fellings alls från min sida... :) , dom problem jag fått kanske inte ens han visste om så....

Och om det skulle visa sig att det är nått allvarligt "dyrt" problem att fixa och att garantin ej täcker det så skit samma...., skall ringa Putte på Cyckle center så får han fixa till grejorna + shift lighten som tänds redan vid 5000v :gnissla ......, ville bara kolla här först på Forumet om nån råkat ut för typ samma problem...... :tummenupp

(kanske jag missförstod dig i formuleringen, Folke ??)

Last edited:
Det är garanterat ett kabel problem jag hade samma problem på min 04a

Ring till Mc-Varuhuset i Sthlm & fråga efter Sören på verkstan han fixade mitt problem :tummenupp

Tele = 08 50620500

Hällsa från Simon & berätta ditt problem

här e bild oxå :tummenupp

//Simon

Bifogat

• kabel1.jpg
    kabel1.jpg
    52.6 KB · Visningar: 63
  • kabel2.jpg
    kabel2.jpg
    66.3 KB · Visningar: 60
Last edited:
Drutten skrev:
2078077 "Han tyckte det var jäkligt retfullt "..... :confused: ...... Som jag sa tidigare så har jag absolut INTE klandrat Johan på något sätt ang försäljningen av R1:an till mig..., tvärt om..., jag körde 120mil i skit väder för att hämta den och jag är verkligen riktigt nöjd med affären så inga hard fellings alls från min sida... :) , dom problem jag fått kanske inte ens han visste om så....

(kanske jag missförstod dig i formuleringen, Folke ??)

Mmm...Blev nog lite missförstånd där.. :) . Menade inte att du klandrade honom på ngt sätt , utan bara att när han berättade för mig om problemen som du fått med hojen , så tyckte han det var retfullt. Han hade inte haft några problem alls med den vad jag vet o när han sen säljer den , så dyker problem upp ! Har själv sålt en bil där det hände samma sak... Gick som en klocka för mig i 2 års tid o när jag sen säljer den , så blir det fel på både kylfläkt , tändmodul o andra saker... Kort o gott... Känns jäkligt dumt , även om man inte kan göra så mkt åt det. :3freak

Hoppas i alla fall att det löser sig. Klurade lite här nyss....Vete fan om han inte bänkade o monterade PCIII:an på Oves Motor i Olofström eller på Cleassons i Bromölla ??...Är inte säker , men....

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup