El-fel i hemmet

Oj en Wiki:) Ja läs den ordentligt:tummenupp

Ser ju snyggt ut att vara kaxig när man har totalt fel :va

jordfelsbrytare fungerar precis som skrotnisse säger och gör mest nytta i ojordade system.

den bryter om den ström den skickar ut diffar med mer än 30mA än vad den får tillbaka, har inget med förväntat förbrukare att göra, kan förbruka hur mycket eller hur lite som helst, bara den får tillbaks lika mycket som går ut.

Går en del av strömmen en annan väg tillbaks än genom 0-ledaren, tex ut genom höljet på Jojomans antika elvisp som det är jordfel på, genom handen genom hjärtat ot i andra armen och ner genom diskbänken han står och lutar sig på (som ju är jordad via vattenrören om du har metallrör), så bryter jordfelsbrytaren spänningen och JoJoman slutar dansa ofrivillig disco :banana

Mer pedagogiskt än så kan jag inte förklara ;), jordfelsbrytare i ett hus med gammalt elsystem är en kanonbra ide :tummenupp

Jordfelsbrytaren känner ju av strömmen i båda riktningarna och skulle det skilja mer än 30mA så bryter den, alltså om strömmer tar "fel" väg tillbaka. Exempel att nollan har skavts av och ligger emot skyddshöljet på micron, då blir höljet ledande och strömmen tar då den snabbaste vägen och inte vägen via jordfelsbrytaren som känner av det och bryter!
Dom är alltså guld värda att ha i ett hus eller lägenhet!

Inget troll.
Väldigt många som inte installerar jordfelsskydd ety de tror att de då måste dra om all el.
Allt är inte som det låter.

Precis! Det är ibland enklare än många kan tro! Man måste dock veta vad man håller på med!

Last edited:
Du behöver hjälp av elektrikern, dom flesta elektriker brukar älska smuggelöl själv brukar jag jobba för 2 flak i timmen minst :D

En enkel riktlinje för el är att vet man inte vad man gör skall man inte göra det.
Ring elektrikern ett tips från elektrikern. Lycka till!

Tack för alla hjälpsamm knep & tips.
Ska följa Hojans tips och ringa elektrikern så fort jag slutat vara febersjuk.

Hur går det för elfixarn?
Om inte NANO har tid eller något liknande så har jag nog inte jätte mycket för mig imorgon. Så kanske kan jag sladda förbi o kolla in dom grillade råttorna i väggen :-)
0709-990070
//Johan

Ser ju snyggt ut att vara kaxig när man har totalt fel :va

jordfelsbrytare fungerar precis som skrotnisse säger och gör mest nytta i ojordade system.

den bryter om den ström den skickar ut diffar med mer än 30mA än vad den får tillbaka, har inget med förväntat förbrukare att göra, kan förbruka hur mycket eller hur lite som helst, bara den får tillbaks lika mycket som går ut.

Går en del av strömmen en annan väg tillbaks än genom 0-ledaren, tex ut genom höljet på Jojomans antika elvisp som det är jordfel på, genom handen genom hjärtat ot i andra armen och ner genom diskbänken han står och lutar sig på (som ju är jordad via vattenrören om du har metallrör), så bryter jordfelsbrytaren spänningen och JoJoman slutar dansa ofrivillig disco :banana

Mer pedagogiskt än så kan jag inte förklara ;), jordfelsbrytare i ett hus med gammalt elsystem är en kanonbra ide :tummenupp

Tar på dumstruten springer till närmsta hörn:glömdet

Hur går det för elfixarn?
Om inte NANO har tid eller något liknande så har jag nog inte jätte mycket för mig imorgon. Så kanske kan jag sladda förbi o kolla in dom grillade råttorna i väggen :-)
0709-990070
//Johan

Jag ska stämma av med Nano såfort jag inte ligger hemma med feber.
Återkommer när felet är förhoppningsvis fixat.

Jag hade Nano på besök ikväll. En jävligt kompetent elektriker:Bugar

Han ställde frågan om jag hade nått eluttag ute, nä tyckte jag, inte mer än ytterbelsyningen.

Han började med att koppla ur den och sen gick vidare genom de drabbade kontakterna samt taklampor.

Proppjävlen gick ändå.:mad:

Nano ställde frågan igen, Finns det nått uttag på utsidan av huset.
Till slut kom jag på att jo jävlar det finns ju uttag på framsidan av kåken, på träutbyggnaden.:huvet

Den ska vi titta på tyckte Nano och bilderna talar sitt tydliga språk.

Bifogat

• IMG_2823.jpg
    IMG_2823.jpg
    234.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_2821.jpg
    IMG_2821.jpg
    232.2 KB · Visningar: 92
  • IMG_2824.jpg
    IMG_2824.jpg
    236.4 KB · Visningar: 94
  • IMG_2822.jpg
    IMG_2822.jpg
    227.3 KB · Visningar: 68
Jag hade Nano på besök ikväll. En jävligt kompetent elektriker:Bugar

Han ställde frågan om jag hade nått eluttag ute, nä tyckte jag, inte mer än ytterbelsyningen.

Han började med att koppla ur den och sen gick vidare genom de drabbade kontakterna samt taklampor.

Proppjävlen gick ändå.:mad:

Nano ställde frågan igen, Finns det nått uttag på utsidan av huset.
Till slut kom jag på att jo jävlar det finns ju uttag på framsidan av kåken, på träutbyggnaden.:huvet

Den ska vi titta på tyckte Nano och bilderna talar sitt tydliga språk.

Fy satan. Tror du ska vara glad att bara proppen gått...
Ser ju ut som om huset kunde gått med.
Skönt att du hittat felet.

Mvh
Andreas

Dina bilder på el uttaget påminner mig direkt om en gammal sketch jag såg i Albert och Herbert serien(för er alla som minns den).
Där Albert sa följande:
- Hårdrock....har det brunnit i hôvet på dej Hebbe lille hehe...hehe :banana

Vad lärde ni er av detta :mattias
Om en säkring går är det oftast nått fel och vet man inte med sig vad felet är, skruva inte i en ny!!
Hade detta varit inne i huset, el i väggen kunde ni brunnit inne på natten!

( el är inte bara två hål i väggen;))
Skönt att allt löste sig:)

Vad lärde ni er av detta :mattias
Om en säkring går är det oftast nått fel och vet man inte med sig vad felet är, skruva inte i en ny!!
Hade detta varit inne i huset, el i väggen kunde ni brunnit inne på natten!

Man ska nog ha lite bättre koll på vart man har eluttag.
Vi brände ju säkringar hej vilt i julhelgen och då är man ju lite lätt marinerad av diverse drycker. Hade det varit inomhus och det börjat brinna så hade det kunnat gå fort.:brinnerup

Back