El-fel i en Suzuki 750 ES??

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
Hej jag var ute och gled med min 750 ES och fick motorstopp när jag skulle svänga, det visade sig att en säkring hade gått sönder (fick väldigt dåliga vibbar redan här) , bytte säkring och fortsatte färden.

Efter ett tag så tappar motorn tomgången och börjar dö när jag drar av på gasen, batteriet verkar inte heller få laddning iom att den slutade starta så jag fick springa igång MCn.

Dessutom slutade blinkersen att blinka, blinkersen lyser bara. När jag kom hem efter många om och men så visade det sig att lamporna fungerar (stöd, olja friläge mm) men den vägrar dra runt startmotorn när jag trycker på startknappen. Funderade skarpt på att sänka skräpet i närmsta sjö :huvet.

Är det någon som har några tankar om vad som kan vara fel??

*säkring går sönder
*tomgången försvinner
*batteriet blir utdraget/laddar ej
*blinkersen lyser/blinkar ej
*lamporna fungerar(stöd,olja,friläge) fungerar men startmotorn drar inte runt när jag trycker på startknappen
 
Med all säkerhet så har generatorn lagt av.MYCKET vanligt fel på 750 ES/EF,har själv bytt generatorlindning och likriktare på min 750 ES.
Kallas även för statorlindning.Kostar ca 1500-2000:-.De nyare lindningarna
är MKT bättre än de äldre.Kolla på www.touringbutiken.se
 
Föregående talare har torrt på fötterna och får säkert rätt vad det lider men ändå:
Ladda batteriet fullt med en laddare och kolla att det är ok (åtminstone 12,6 V några timmar efter att laddningen avbrutits). Starta sedan upp maskinen och kolla om generatorn laddar som den ska.
Sedan kan du gå vidare i kråksången...
 
Föregående talare har torrt på fötterna och får säkert rätt vad det lider men ändå:
Ladda batteriet fullt med en laddare och kolla att det är ok (åtminstone 12,6 V några timmar efter att laddningen avbrutits). Starta sedan upp maskinen och kolla om generatorn laddar som den ska.
Sedan kan du gå vidare i kråksången...
Jag fick nästan exakt samma symptom på min ES när jorden (-) hade lossnat lite från batteripolen (förutom att inga säkringar gick). Börja med att ladda batteriet och skruva fast anslutningarna ordentligt.
 
Som redan har nämnts så är det inte ovanligt att generatorlindningen på de där hojarna kastar in handduken.

Kolla först så att batteriet är i god kondition och att alla anslutningar har god kontakt. Därefter kan du kontrollera så att hojen laddar ordentligt.

Att kontrollamporna fungerar ska man inte fästa någon större vikt vid i det här fallet. De kräver knappt någon ström alls för att fungera. Sammanlagt så förbrukar nog de tre lamporna du räknar upp en aning färre watt än en enda blinkerslampa. :)
 
Tack för svaren :) , det låter som ett troligt fel, ska ringa verkstan i morgon och höra om dom kan fixa det samtidigt när dom byter bromsklossarna fram(har gjort det förut men nu har jag ingenstans att meka än på vägen =) ).
 
Jag fick nästan exakt samma symptom på min ES när jorden (-) hade lossnat lite från batteripolen (förutom att inga säkringar gick). Börja med att ladda batteriet och skruva fast anslutningarna ordentligt.

Batteriet sitter som det ska har dubbelkollat. Hade ju varit trevligt med ett sånt fel.

Som redan har nämnts så är det inte ovanligt att generatorlindningen på de där hojarna kastar in handduken.

Kolla först så att batteriet är i god kondition och att alla anslutningar har god kontakt. Därefter kan du kontrollera så att hojen laddar ordentligt.

Att kontrollamporna fungerar ska man inte fästa någon större vikt vid i det här fallet. De kräver knappt någon ström alls för att fungera. Sammanlagt så förbrukar nog de tre lamporna du räknar upp en aning färre watt än en enda blinkerslampa. :)

Batteriet var i god kondition innan det här hände, det var nytt för året. En lustig sak som jag kollade nu när man har fått lugna ner sig lite är att när man blinka höger fungerar det som det ska, men när man blinkar vänster så lyser den bara.
 
Last edited:
kollat laddningen ska väl ladda en bit över 13 volt har jag för mig funkar med biltemas billiga multimeter
 
Låter som ett jordfel

Jepp det är ett jordfel, när jag växlar mellan helljus och halvljus och använder tutan så åker varvtalsmätaren upp till 9000varv. Det summar(hittar inget bättre ord) det från "två plastcyllindrar som tändkablarna som går till tändstiften är kopplad till" :confused: ett tag sen åker varvtalsnålen tillbaka till 0 igen och då slutar det summa., dessutom brände jag en säkring till när jag försökte starta den med min batteriladdare.


Kan det vara så att det är både ett jordfel och att generatorlindningen har gett upp? Det ena pga av det andra så att säga.

Vad är det för saker som summar?
 
Uppdatering:

Statorlindningen var sönder laddade inget, blinkersrelät var sönder, undrar om det ena gjorde så att det andra gick sönder. Förhoppninsvis ska det vara allt på gamm' cykeln.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top