El-fel GSXR750 Hastighetsmätare, strömlös när halvljuset är av.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag har egentligen aldrig haft något vettigt framlyse på min gixxer men nu håller jag på och gör iordningen den för bilprovningen och då har jag stött på en konstighet.

All spänning till instrumentpanelen försvinner när jag slår av lyset. Det ända jag gjort är att montera en "streetfighter-kåpa" istället för kraschkåpan som jag hade fram förut och det ända som är skillnad på "streetfighter-kåpan" är att det inte finns något parkeringsljus.

Jag rev bort dom gamla lamporna innan jul och nu kommer jag inte ihåg hur allt satt.

Det finns 1 uttag för halvljus, 1 för helljus, 2 st till blinkers, sen finns det 2 tåtar som jag inte riktigt begriper. Den ena av dom är nån sorts jord, tror jag och den andra är en väldigt vital liten tråd för när jag sätter spänning på den så tänds bakljuset och hastighetsmätaren fungerar. Koppla den till plus säger ni, ja kanske det men jag har en väldigt stark känsla av att den har används till parkeringsljuset på något sätt. Annars finns det ju ingen tråd för parkeringsljuset.

Så min fråga är: Finns det nån som fattar vad jag menar och vet hur det ska vara kopplat? Eller finns det nån som har ett el-schema till en gixxer 750 -98 och vill ge det till mig?
 
Jag har egentligen aldrig haft något vettigt framlyse på min gixxer men nu håller jag på och gör iordningen den för bilprovningen och då har jag stött på en konstighet.

All spänning till instrumentpanelen försvinner när jag slår av lyset. Det ända jag gjort är att montera en "streetfighter-kåpa" istället för kraschkåpan som jag hade fram förut och det ända som är skillnad på "streetfighter-kåpan" är att det inte finns något parkeringsljus.

Jag rev bort dom gamla lamporna innan jul och nu kommer jag inte ihåg hur allt satt.

Det finns 1 uttag för halvljus, 1 för helljus, 2 st till blinkers, sen finns det 2 tåtar som jag inte riktigt begriper. Den ena av dom är nån sorts jord, tror jag och den andra är en väldigt vital liten tråd för när jag sätter spänning på den så tänds bakljuset och hastighetsmätaren fungerar. Koppla den till plus säger ni, ja kanske det men jag har en väldigt stark känsla av att den har används till parkeringsljuset på något sätt. Annars finns det ju ingen tråd för parkeringsljuset.

Så min fråga är: Finns det nån som fattar vad jag menar och vet hur det ska vara kopplat? Eller finns det nån som har ett el-schema till en gixxer 750 -98 och vill ge det till mig?

Låter som jordfel. Om du inte har anslutit jordsladden från kåpans installation till ramen/batteriet (MINUSPOLEN!) så är det nog en väldigt god idé att göra det, alternativt att kolla på schemat till din hoj.
 
Låter som jordfel. Om du inte har anslutit jordsladden från kåpans installation till ramen/batteriet (MINUSPOLEN!) så är det nog en väldigt god idé att göra det, alternativt att kolla på schemat till din hoj.

Ja kanske att det finns nån sladd jag har glömt, hel/halvljus lyser ju så dom har ju jord, nån sån sladd som du pratar om har jag aldrig sett. Det är typ bara jag som har mekat med den sen den va ny.

Något el-schema har jag inte, är det nån som har nån sjyst länk?
 
"All spänning till instrumentpanelen försvinner när jag slår av lyset. "

Ska det inte vara så? den kopplingen du nämner är till positionslyset iaf på en -96. Ta ur lampan ur framkåpan och testa. och sen kollar du säkringen. vet av erfarenhet att den brukar gå när man river i sladdarna. 10A är den på :huvet

Edit: finns ingen "jordpunkt" på kåpan eller instrumenteringen.
 
Last edited:
Jag har en handbok inklusive elschema till GSXR 96-99 (eller om det var 96-98) men den är på ca 300 MB så jag behöver nånstans att ladda upp den.

/ Andreas
 
"All spänning till instrumentpanelen försvinner när jag slår av lyset. "
Ska det inte vara så?
Jo, så fungerar i alla fall mig veterligen 99% av hojar med analog instrumentering från något så när modern tid.
Ljusomkopplaren i läge OFF => ingen instrumentbelysning.
Ljusomkopplare i läge P (parkering) eller ON (halv- /helljus) => instrumentbelysning.
Har man LCD-instrument så matas spänningen vanligen från tändningslåset till displayen istället för från ljusomkopplaren.

Fråga till trådstartaren: har du en digital icke-originalinstrumentering som du alltid vill ha igång så länge tändningsnyckel är på oavsett ljusomkopplarläge eller vad är problemet?
 
"All spänning till instrumentpanelen försvinner när jag slår av lyset. "

Ska det inte vara så? den kopplingen du nämner är till positionslyset iaf på en -96. Ta ur lampan ur framkåpan och testa. och sen kollar du säkringen. vet av erfarenhet att den brukar gå när man river i sladdarna. 10A är den på :huvet

Edit: finns ingen "jordpunkt" på kåpan eller instrumenteringen.

Varken hastighetsmätaren, varvräknaren, neutrallampan allt dör på instrumentpanelen precis allt.

Bra! Jag anade att det var positionslyset.

Jo, så fungerar i alla fall mig veterligen 99% av hojar med analog instrumentering från något så när modern tid.
Ljusomkopplaren i läge OFF => ingen instrumentbelysning.
Ljusomkopplare i läge P (parkering) eller ON (halv- /helljus) => instrumentbelysning.
Har man LCD-instrument så matas spänningen vanligen från tändningslåset till displayen istället för från ljusomkopplaren.

Fråga till trådstartaren: har du en digital icke-originalinstrumentering som du alltid vill ha igång så länge tändningsnyckel är på oavsett ljusomkopplarläge eller vad är problemet?

Jag har orginalmätaren och jag vill väl mest få den att funka som den ska, nåt stämmer ju inte riktigt.

varken varvräknaren eller hastighetsmätaren, neutrallampan, oljelampan, bensinlampan funkar ju inte när jag släcker halvljuset.
 
Last edited:
kolla så du inte satt blinkersrälet på positionsljus kontakten, passar nämligen förträfligt bra där :mad: den grodan gjorde nämligen jag och det vart lite lattjo resultat.. glöm ej å kolla säkringen.
 
Jag tror jag har löst det. Ser i min återfunna handbok att säkringen för tutan matar även massa andra saker bla instrumentpanelen, den säkringen hade gått förut men jag trodde inte att det hängde ihop. Ibland är det svårt att se det självklara när man har tryckt in huvudet i ett nystan av kablar... Hoppas jag, ska upp och meka lite med den imorgon.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top