Eksem

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Började klia i ansiktet i lördags.
Igår började det uppstå eksem
Nu kliar det utav bara fan och fjällar i stora delar av ansiktet.
Det enda jag kan komma på att jag gjort nyligt är att bada badtunna.

Har jag fått AIDS? Kommer jag att dö?

Helosantuben är snart slut. Vad ska jag ta mig till?
Försöker låta bli att klia... kommer inte klara det länge till.

Kan eksem uppstå utan någon särskild anledning?

Helsonan hjälper inte emot eksem. Men mildoson gör det (en gul tub) som innehåller kortison. (stavningar?) men det skall inte anvädas nära ögon osv men det har väll hänt ändå. Läkarna har några andra fina salvor att skriva ut när man får eksem i ansiktet så jag skulle råda dig att uppsöka läkarvård om det besvärar dig mycket.

Du skulle kunna få det om det var något skit i vattnet du inte tål och du inte var så noga med att tvätta dig efteråt som exempel men det kan ju finnas många andra anledningar. (nytt tvättmedel hemma?)

// Född med skiten

Helsonan hjälper inte emot eksem. Men mildoson gör det (en gul tub) som innehåller kortison. (stavningar?) men det skall inte anvädas nära ögon osv men det har väll hänt ändå. Läkarna har några andra fina salvor att skriva ut när man får eksem i ansiktet så jag skulle råda dig att uppsöka läkarvård om det besvärar dig mycket.

Du skulle kunna få det om det var något skit i vattnet du inte tål och du inte var så noga med att tvätta dig efteråt som exempel men det kan ju finnas många andra anledningar. (nytt tvättmedel hemma?)

// Född med skiten

Hmm, tror bestämt jag har en tub Betnovat sedan jag hade ett eksem på bröstkorgen tidigare. Törs man använda det i ansiktet?

Det jag tycker är så knepigt är att det bara blivit i ansiktet och att det kom på så kort tid. Vad jag vet är jag bara allergisk mot gråbo och det har jag knappt fått några besvär av alls tidigare.
Kan det kanske bero på att jag duschat så gott som varenda dag på sista tiden? Aja är väl bara avvakta en vecka eller så och knata till herr doktor om det inte ger med sig.

Är du säker på att det är eksem? Det kan väl vara ganska mycket annat som ger utslag på liknande vis. Onödigt och kanske skadligt för huden om du behandlar det fel.

Om du är på semester kan jag tipsa om att bada i saltvatten, det gjorde susen för mig. Annars är det kortison som gäller.

//En annan som föddes med skiten

Hmm, tror bestämt jag har en tub Betnovat sedan jag hade ett eksem på bröstkorgen tidigare. Törs man använda det i ansiktet?

Ja, det är inga problem. Långvarig användning av medelstarka kortisoner (som betnovat) i fejan är väl inte så bra dock, men då talar vi veckor/månader. Har själv använt betnovat eller starkare i fejan vid behov (väldigt sällan) de senaste 25 åren.

jag har fått liknande symtom i ljumskarna som jag tror är eksem, den här sommarn... gått runt för mycke med badbrallor gissar jag...

Eksem beror på att hudens normala fuktlager har försvunnit för snabbt och inte kunnat återställas (fuktbalansen har blivit rubbad) och resultatet av de är huden blir extremt torr och du får eksem. Hudens fuktlager torkas ut av fysiskt arbete, om du tvättar dig ofta, kyla, klimatet i övrigt etc. Huden i ansiktet är mer känslig än andra ställen.

Det finns en kräm receptfritt på apoteket som heter Locobase som innehåller 70% fett. Denna hjälper huden att andas och tillåter huden att återfå sin fuktighetsbalans. Jag använder den själv (på kvällen och på raster) eftersom jag jobbar inom alla områden som torkar ut huden.
Denna kräm är fri från parfymer och all bullshit och har inga biverkningar.

Vill man få bort skiten snabbt så finns det några olika krämer mot det, vissa är bättre att använda i ansiktet än andra. Jag har provat bethnovat och eksemet försvann på 3 dagar men eftersom jag jobbade kvar på samma jobb så kom det tillbaks igen eftersom fuktighetsbalansen är fortsatt rubbad.

Jag vet inte vad som orsakar ditt eksem men är det bara nått du har fått tillfälligt så skulle jag kontaktat läkare och fått nån starkare kräm utskriven (typ bethnovat fasst någon som man kan ha i ansiktet).

Är du säker på att det är eksem? Det kan väl vara ganska mycket annat som ger utslag på liknande vis. Onödigt och kanske skadligt för huden om du behandlar det fel.

Tja jag är ju ingen hudläkare så 100% säker kan jag väl inte vara. Men jag är helt säker på att det inte är svinkoppor och det är snuskigt likt eksem så jag är ganska säker på att det är det.

Får tacka för alla tips och råd. SH är the grej när man har problem :fakta

Tja jag är ju ingen hudläkare så 100% säker kan jag väl inte vara. Men jag är helt säker på att det inte är svinkoppor och det är snuskigt likt eksem så jag är ganska säker på att det är det.

Får tacka för alla tips och råd. SH är the grej när man har problem :fakta

Mitt råd är att gå till en hudläkare om det inte redan löst sig. Helosan, Idomin och andra salvor kan förvärra situationen för dig. Ibland kan vanligt vatten vara det bästa som man baddar med. Bara ett råd, ta alla råd, inkl mitt med aktsamhet, sök upp vårdcentral så ger dem dig mirakelsalvan. Inte ens säkert att en kortisonsalva tar bort problemet för dig.

Alla krämer och trams läkare skriver ut är rent kvacksalveri(pun intended).
Används Salubrin. Trust me. Stryk på rikligt, låt svida in tills det torkar och lite till, sen handdutta av med vatten. Upprepa när effekten släpper.
Du är av med allt vad eksem heter innan krogen på lördag.

Jag fick konstiga utslag efter cykelsemestern, många timmar om dan blev det med svettiga cykelkläder. När jag kom hem smorde jag in mig med Vera by CSS, en aloe vera-kräm, över natten var alla utslag borta och det kliade inte ett dyft längre :tummenupp

Jag fick konstiga utslag efter cykelsemestern, många timmar om dan blev det med svettiga cykelkläder. När jag kom hem smorde jag in mig med Vera by CSS, en aloe vera-kräm, över natten var alla utslag borta och det kliade inte ett dyft längre :tummenupp

Kan ju också vara för att du torkade och slutade utsätta kroppen för sura cykelkläder.
Bara en tanke.

Har du haft eksem tidigare som det verkar, så kan det uppstå av vad som helst och det är oftast väldigt svårt att komma fram till orsaken. Vanliga fysiska orsaker kan vara olika medel (tvättmedel, tvål m.m.), sol, överdriven tvättning eller svettning... Men det kan lika gärna ha psykiska orsaker som stress och liknande. Och troligast är att det är en kombination av olika faktorer.

Försök få tag på en bra hudläkare (almänläkare är oftast usla på hudproblem...) och ta vara på råden han ger om salvor och liknande, men kom ihåg att dessa aldrig kommer hjälpa om du inte sover ordengligt så huden får en chans att återhämta sig.

Dom gånger jag fått eksemutbrott i ansiktet har det varit pga. dålig sömn under längre tid(som iofs orsakats av annan mycket irriterande eksem... :mad: ). Jag har testat många krämer, och kortisonerna tycker jag är ganska likvärdiga bara olika styrkor, men jag upplever stor skilnad mellan olika mjukgörande krämer (vilket du ska använda med kortisonerna!!! :fakta ), min favorit är A-dermas serie som finns på Apoteket. Lite dyrare och kan inte fås på recept (då det inte inehåller "medicinska substanser", bara naturliga verksamma ämnen...) men det hjälper verkligan huden att återhämta sig och bli normal efteråt. Det är min upplevelse iaf.

/ en som kämpat med skiten större delen av livet

Kan ju också vara för att du torkade och slutade utsätta kroppen för sura cykelkläder.
Bara en tanke.
Nja, jag led inte av det under tiden jag cyklade/campade, det var först efter ett dygn hemma som det började bråka :( Och ja, cykelkläderna åkte av ungefär samtidigt som lägenhetsdörren slog igen när jag kom hem ;)

Efter lite bekämpning med Betnovat och Fenuril börjar de försvinna nästan lika fort som de kom de jävlarna!

Får återigen tacka för tipsen :)

//En annan som föddes med skiten

Samma här... Föddes med torr hur och hade fullt med infektionerade axlar, På ben och förr vad det värst bakom öron. Sen sterelikocker(stavning?).

Men det låter ej som exem som du har Mordecaien det brukar bli sår aktigt(iallafall på mig) och hud börjar spricka(om det har blivit allvarligt) sen finns det ju olika graders exem också.

Det du behöver för exem är kortison, Finns i Betnovat, Dock så är det receptbelagt salva. Betnovaten är dock VÄLDIGT stark.

De axel exemen har gått bort för mig, Fick en stor tub med nån salva att smörja en gång om dagen för att fukta huden med. Men den använder jag ej för att jag hatar att det blir "kladdigt" på kroppen. Har bara som sårskorpor på ben nu och det blir inte så allvarligt så då struntar jag i att smörja. Men om det börjar bli allvarligt så smörjer jag med Betnovaten.

Aja... Men ta kontakt med en hudläkare så lovar jag att de hjälper dig.
Om de säger att du har Virus så vet de inte vad det är.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back