Ekrat hjul/nav till R1:a

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tjena!
Kommer snart dra igång ett bygge där framändan kommer vara från en R1:a. Min fråga är om någon vet ett komplett framhjul som är ekrat och svart, 17" (istället för gjutna orginalhjulet).

Ett nav för två skivor + lämpliga distanser funkar bra det med!

Tack!
//Will

Ekerfälgar brukar man få "bygga" själv. Du köper t.ex. ett Talon nav och en Excel fälgbana med lämpliga ekrar och överlämnar detta till någon fackman. Har för mig att man från Talon kan beställa distanser som ska stämma överens med specifika hojmodeller.

Kolla tex med snurrande hjulet (spinning wheel) efter ett ekrat framhjul från någon sjuttiotals hoj med dubbla skivor.

Demontera fälgbanan och byt till 17" fälgbana.

Kolla efter hjul till någon större offroadare, typ Super Tenere, Africa Twin eller om du vill lyxa till det en 950/990 Adventure. Med lite tur kanske du tom kan hitta färdigkittat till motard i Tyskland (ebay.de). Sen är det bara meck med distanser för axeln och bromsarna.

Jag skulle säga att den stora utmaningen är offsettet på skivorna då inga offroadare har detta original. Du lär få beställa specialskivor från ISR i så fall....

Innan jag satte igång med mitt bygge var det just hjulen (och gaffel) jag letade efter.
Jag var faktiskt inne på Vikor L' linje när jag snubblade över mina Ducce grejor.

180/55-17
Ducati
Benelli
MotoGyzzi eller Aprilia

Att bygga om:
KTM 950/990 Adventure/Supermoto
Cagiva Elefant 900

Lättast är nog att ta hjul, gaffel, bromsar, gaffelkrona från samma hoj. Då har du "bara" styrhuvet/gaffelkronan att passa ihop.

det var precis det som var min tanke, att bara behöva tänka på styrstammen o kunna plocka resten rakt av från en R1:a.
Rent utseendemässigt tycker jag det e snyggare med ekrat än gjutet så det var därför jag tänkte om någon iaf kände till något nav, så man inte behöver oroa sig för offset på skivor osv. Ett par fina talon-nav för dubbla skivor vore ju fint:P Bygga hjul i sig är ju inga problem

det var precis det som var min tanke, att bara behöva tänka på styrstammen o kunna plocka resten rakt av från en R1:a.
Rent utseendemässigt tycker jag det e snyggare med ekrat än gjutet så det var därför jag tänkte om någon iaf kände till något nav, så man inte behöver oroa sig för offset på skivor osv. Ett par fina talon-nav för dubbla skivor vore ju fint:P Bygga hjul i sig är ju inga problem

Det finns nog inte. Är ju en hel del parametrar som ska råka bli rätt. Allt från bultcirkel på bromsskivan, till rätt axeldiameter.

Borde ju gå att tillverka ett nav om du promt måste, men tror det blir billigare att hitta komplett kit som M-tin är inne på.

ISR säljer väldigt fina nav (bilden), 320mm skiva fram (med offset), 250mm skiva bak, med ryckutjämnare. Förmodligen kan du själv välja flera designparametrar som offset, bredd etc. Kostar dock nästan 19 000:- för fram + bak :näsblod

Förmodligen kan du få kompletta hjul till samma pris om du köper annat fabrikat, kan tipsa om Alpina Raggi, de säljer kit för att kunna köra slanglöst med ekerfälgar men har även kompletta hjul.

Bifogat

• isrnav.jpg
    isrnav.jpg
    68.2 KB · Visningar: 60
Last edited:
hmmm.. känns som det blir väldigt meckigt eller väldigt svårt att försvara rent ekonomiskt... blir nog orginal R1 hjul fram!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard