Ekra om fälgar i Umeå?

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Vart ska man vända sig för att få sånt gjort? Tänkte köpa enbart svarta fälgbanor till motarden o anv. nav o ekrar o sånt från mina nuvarande fälgar..

Finns det nån som gör det här i stan och vad brukar det kosta på ett ung.?

// Thomas

*edit* El. iofs så kanske det är lika bra att pulverlacka dom jag redan har, billigare än att köpa nya fälgbanor antar jag. Vart kan man få pulverlackat här i stan blir min fråga då?

Last edited:
TjReal skrev:
2158120 Vart ska man vända sig för att få sånt gjort? Tänkte köpa enbart svarta fälgbanor till motarden o anv. nav o ekrar o sånt från mina nuvarande fälgar..

// Thomas

*edit* El. iofs så kanske det är lika bra att pulverlacka dom jag redan har, billigare än att köpa nya fälgbanor antar jag. Vart kan man få pulverlackat här i stan blir min fråga då?

eloxera, det håller bättre.

Både Ride och Crossbolagt ekrar om fälgar... Även cykelhandlarn i Vännäs fixar det!

TjReal skrev:
2158120 Vart ska man vända sig för att få sånt gjort? Tänkte köpa enbart svarta fälgbanor till motarden o anv. nav o ekrar o sånt från mina nuvarande fälgar..

// Thomas

Arbeter att ekra om en 18" bakfälg kostade typ 600 spänn på Ride... Men det tog typ en månad :mad: , så har du brottom pröva nån annan :tummenupp

TjReal skrev:
2158120

Det var någon här i Umeå-forumet som hade lagt in i sin signatur att billig pulverlackering erbjöds men jag kommer inte ihåg vem det var och jag hittade inte igen den nu när jag letade lite snabbt.

//Eric

Ska du bara byta till likadana fälgbanor är det ju inte så svårt.
Tejpa fast den nya fälgbanan mot det gamla hjulet och flytta en och en eker.
En MC fälg är så pass styv att det är snudd på omöjligt att misslyckas om man inte idiotdrar ekrarna.
En gammal enkelbottnad racercykelfälg blir oval bara man tittar på nipplarna.

Måste man byta ekerlängd också så kan det däremot bli besvärligt.

TjReal skrev:
2158120 Vart ska man vända sig för att få sånt gjort? Tänkte köpa enbart svarta fälgbanor till motarden o anv. nav o ekrar o sånt från mina nuvarande fälgar.. ?
Allt som känns svårt går att fixa själv om man har tålamod och tid, det finns inga helbregdagörare som fixar att ekra om nåt på nolltid utan en rejäl slant.
Tid är pengar och i vårt högskatteland så kostar det skjortan, kolla på soe.se där finns några bra tips på hur man kan göra, eller också finns det en kille på tomtebo som är riktigt duktig. Har lämnat in ett hjul till honom och fick tipset från twowheels, kom ej ihåg vad han hette. Första vänster på tomtebo och sen första höger, höger igen och boden närmast huset. :banana

En kille hos cykelhandlaren på Mariedal ekrar om fälgar billigt. Dom håller till i samma hus som skokanonen och godishuset.
Annars gåt det att fixa själv. Bytte ekrar och riktade fälgen till min transalp själv. Med lite tålamod så går det ganska bra. Största problemet var att få lös de gamla nipplarna som ärjat ihop. Bytte 10 ekrar som jag fick kapa med rondellan sen var det bara att rikta...

DR-Zätare skrev:
2158744 Det var någon här i Umeå-forumet som hade lagt in i sin signatur att billig pulverlackering erbjöds men jag kommer inte ihåg vem det var och jag hittade inte igen den nu när jag letade lite snabbt.

//Eric

ChrilleR1
har det som signatur...
(han är från Sollefteå)

Kontakta chopperklubben som ligger efter backenvägen in vid tvärån, det finns en cykelfirma där också som heter umeåcykelsport...

Choppersnubbar kan ekra fälgar.

Väcker väll den här tråden från dem döda :)

Har lite problem med kedjeskav på motarden och undrar om det är möjligt att flytta fälgbanan i sidled utan att byta ekerlängd. Alltså att man bara lättar ena sidans ekrar och drar åt på andra?

Väcker väll den här tråden från dem döda :)

Har lite problem med kedjeskav på motarden och undrar om det är möjligt att flytta fälgbanan i sidled utan att byta ekerlängd. Alltså att man bara lättar ena sidans ekrar och drar åt på andra?

jag skulle svara Ja om vinkeln inte blir för rak på ena sidan ekrarna och det finns tillräcklig gäng kvar.
så det behövs nog mera :fakta men lite ska det nog gå 1-2mm beroende på ekerläng osv. frågan är väll hur mycket du behöver flytta fälgbanan totalt.

:tråkad

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back