Ekonomifråga - arvode

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
God förmiddag!

Är det någon av er som vet vilka regler som gäller ersättning i form av arvode?

Situationen är den att jag utöver min heltidstjänst också har ett uppdrag som jag varje månad får ett arvode för på ett bestämt belopp.

De tre senaste månaderna har arvodet ändrats. Vid ett tillfälle har jag pga. sjukdom avsagt mig två veckor. I övrigt har det rullat på som vanligt.
Beloppen har dock varit olika och därför ser jag inte logiken i det.

Hur hanteras arvoden i förhållande till vanlig lön?

En muntlig överenskommelse finns på detta belopp. Jag har inte fått några papper på det överhuvudtaget. När detta inleddes var dock uppdragsgivaren tydlig med att det var just ett arvode och inte lön.

Kan någon hitta ett regelverk eller hjälpa mig på annat sätt är jag tacksam.
Har googlat men inte funnit vad jag söker.

/ Johan - blåst på konfekten?

Jobbar du extra på radiotjänst din jävel :finger :D

Last edited:
Fakkverk skrev:
2625416 God förmiddag!

blablabla... jag jobbar svart ibland blabla bla.
/ Johan - blåst på konfekten?

Om ett företag betalar ut en ersättning för utfört arbete till dig som privatperson så är dom skyldiga att betala arbetsgivaravgifter. Är du däremot ett företag tex enskilld firma etc, och innehar F-skattesedel, så är det upp till dig att betala arbetsgivaravgifter om du tar ut pengarna som lön. Hur det är med momsen vete gudarna. men jag tror inte att man får speca moms till privatpersoner.

Maxxi skrev:
2625530 Jobbar du extra på radiotjänst din jävel :finger :D

Så långt bort från det som överhuvudtaget är möjligt.
Jag är programledare på en kommersiell radiostation. :finger :D

Last edited:
Ett arvode till en person som är anställd i företaget jämställs med vanlig lön och skall behandlas därefter.. dvs skatt och sociala avgifter.

Har du inte fått några papper på det så låter det ju som om du blir betald svarta pengar.

Skulle det vara så att du tar betalt för dina tjänster och driver ett eget företag så ska det ju åtminstone finnas en faktura på beloppet (från ditt företag).

Fakkverk skrev:
2625416
Hur hanteras arvoden i förhållande till vanlig lön?

En muntlig överenskommelse finns på detta belopp. Jag har inte fått några papper på det överhuvudtaget. När detta inleddes var dock uppdragsgivaren tydlig med att det var just ett arvode och inte lön.

Eftersom arvodet (som skrutten säger) är samma sak som din lön, (ska man vara petig med orden så är det en del av din lön.) Behandlas som din vanliga månadslön så beror säkert ditt differerande arvode på att din månadslön har differerat.
Tjänar du mer får du betala mer i skatt och därav så får du en mindre del av ditt arvode.

Tackar för era svar, har nyligen startat en enskild firma för att bl.a fakturera just detta. På så sätt begränsas ju ledningens möjligheter att fula.

Chefen är jobbigaste personen i hela världen och jag vill därför ha så mycket kött som möjligt på armarna innan jag bemöter honom. Tack!

/ Johan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...