Ekonomi variant tonat kåpglas med solfilm?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tanken slog mig på att göra en ekonomi variant och tona kåpglaset med solskyddsfilm.

Någon som gjort detta med att fästa på insidan av kåpglaset?

Håller det må tro? och möjligheten att ta av det om så önskas?

Endel har gjort detta med svart tunning spray för broms/blinkers lampglas men är ju lite svårt att återställa och att säkert få snygg finisch på ytan.

Last edited:
R1 racer skrev:
Tanken slog mig på att göra en ekonomi variant och tona kåpglaset med solskyddsfilm.

Någon som gjort detta med att fästa på insidan av kåpglaset?

Håller det må tro? och möjligheten att ta av det om så önskas?

Endel har gjort detta med svart tunning spray för broms/blinkers lampglas men är ju lite svårt att återställa och att säkert få snygg finisch på ytan.

det är ju sjukt svårt o köra på film utan att det blir bubbligt! så om du inte vill att det ska se för jävligt ut så...

Jag hade istället satt det på utsidan så river du bort filmen när den blir för repig:)

Det jäkliga med detta är väl att du måste ev värma solfilmen för att den skall forma sig efter glaset och det är nog inget vidare för själva rutan skulle jag tro. Blir nog bara skit om man använder en billig solfilm oxå.

Dyr film som går att forma men med risk för deformerat kåpglas :3freak

glaset mjukt o rör sig säkert i 200+++ = inge solfilm :(

det finns ju toning på spray burk. men det går iof inte att ta bort lika lätt.

Glöm det är ett helvete att få det bra testade att göra det på race kåpan i helgen fick bara en massa bubblor och veck testade att göra smala remsor iställe då funkade bättre men blev långt i från bra så det får allt va som de va innan

Behöver inte vara överdrivet svårt att sätta på toning, bara att köpa en riktig skrapa som är till för toning sen vatten i en spray flaska,, spruta på lägg på toning skrapa med skrapan, vatten åker lättare bort än luft + tar luften med sig, vips inga bubblor. Men kan ifs försvåra lite om man har bubbel glas :tungan
Gjort det nåra gånger på bilrutor, har hört att man kan även droppa i lite diskmedel i vattnet så åker det bort ännu lättare.
Iaf en liknelse av denna metod som dom använder sig av på bilverkstäder när dom tonar, har jag hört.

Lycka till! :tummenupp Men du får göra det på egen risk men är ju bara rycka bort om det skulle bli fel kostar ju inte miljoner precis. :D

Last edited:
Ge dig inte ens på det, du kommer inte lyckas, har testat massa varianter själv, och dessutom är det plast du fäster på och inte glas, det blir ett stort skit av det hela

rosena skrev:
Behöver inte vara överdrivet svårt att sätta på toning, bara att köpa en riktig skrapa som är till för toning sen vatten i en spray flaska,, spruta på lägg på toning skrapa med skrapan, vatten åker lättare bort än luft + tar luften med sig, vips inga bubblor. Men kan ifs försvåra lite om man har bubbel glas :tungan
Gjort det nåra gånger på bilrutor, har hört att man kan även droppa i lite diskmedel i vattnet så åker det bort ännu lättare.
Iaf en liknelse av denna metod som dom använder sig av på bilverkstäder när dom tonar, har jag hört.

Lycka till! :tummenupp Men du får göra det på egen risk men är ju bara rycka bort om det skulle bli fel kostar ju inte miljoner precis. :D

Har jobbat med det och har du inte riktig proffsfilm som är gjord för att värmas så är det ett helvete på en ruta som är konvex/ konkav och i många fall så måste man skära filmen iaf. Och som nån sa ovan så är det jävligare att lägga på tex, en plexi/ plastruta.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti