Ekernippel som gängar upp sig.

Saabraggarn

Lat, snål och kräsen.
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Hoppas jag kan smyga in en geggmoppefråga här..?
Jag har precis köpt en Honda crf 450 L och jag hittade en lös eker i bakhjulet. Så jag drog åt nippeln innan jag tog första turen på hojen. Kom hem och samma eker var lös igen. Så jag drog åt igen och åkte en sväng ikväll och kom hem och ekern var lös igen.. Det är många varv den skruvat av sig. Tilläggas kan att det är ekern bredvid skruven till däcklåset som lossnar.
Är det någon som har en teori om varför den gängar upp sig? Tänker om däcklåset rör på sig och ställer till med något?
 
Alternativ 1) Ekern håller på och gå av. Som min kopplingswire, jag justerade och den slappade.
Tills den gick av.
Alternativ 2) Den gängar av något skäl upp sig. Hade en sådan skruv. Satte epoxilim på den. Efter det har skruven inte gängat upp sig.
Alternativ 3) Fälgen håller på att ge sig vid just den här ekern.
Alternativ 4) Ekrarna är så löst spända så när du kör rör sig fälgen och just den här nippeln är inte fastoxiderad på ekern, se Alternativ 2)
Alternativ 5) ?????
 
Av med däck, fälgband och däckslås.
Ett körnslag från baksidan som på ett ställe lite lagom förenar nippel och fälg brukar hjälpa
 
Ibland när nippeln sitter fast kan det bli så att ekern istället följer med runt och eftersom ekern är en aning böjd nere i navet kan det bli så att när ekern roterat 180 grader så känns den spänd. Då kan den antagligen rotera tillbaka när man kör och kännas lös igen.
 
Tack för svaren.
Hojen är en 2019, uttagen 2021 med 83 mil grus och asfaltkörning på mätaren när jag köpte den. Så jag tror inte att det är något som är utslitet. Jag kände på alla nipplar och ingen nippel har fastnat men ingen mer var lös.
Har åkt ett par svängar på runt 3,5-4 mil skog och grus när den varit lös när jag kommit hem.
Den gängar nästan av sig helt från ekern. Kan snurra den många varv med fingrarna.
Blir nog inte så mycket åkt innan det är dags för dubbdäck så kikar då. Håller koll under tiden.
 
Du har fått bra svar. Loctite på gängan är ett annat knep. Efter du spänt ekern så knacka på alla ekrar och lyssna att de har jämn ton och inte distar. En jämn ton betyder samma ekerspänning. Om du drar åt för löst eller hårt kommer den ofelbart gänga upp sig igen. Distar det sitter ekern troligen inte rätt i sitt spår i navet.
 
Tack för svaren.
Hojen är en 2019, uttagen 2021 med 83 mil grus och asfaltkörning på mätaren när jag köpte den. Så jag tror inte att det är något som är utslitet. Jag kände på alla nipplar och ingen nippel har fastnat men ingen mer var lös.
Har åkt ett par svängar på runt 3,5-4 mil skog och grus när den varit lös när jag kommit hem.
Den gängar nästan av sig helt från ekern. Kan snurra den många varv med fingrarna.
Blir nog inte så mycket åkt innan det är dags för dubbdäck så kikar då. Håller koll under tiden.

Jag tror nästan att du dragit för löst i så fall.
 
Knacka på ekern nere vid navet så att du är säker på att den "satt" sig ordentligt.
Bäst att göra på nya hjul men har den bara rullat lite väg så kan det vara idé.
 
Har knackat lite försiktigt på ekrarna i navet, och känt på nipplarna varvet runt.
Jag släppte ur luften och justerade däcklåset som såg ut som att det halkat iväg lite lite. Det var väldigt löst åtdraget.
Får se hur det ser ut efter nästa sväng jag åker. Kanske får peta av däcket och kika..
Tack igen för engagemanget.
 
Ursäkta OT men det vore grymt intressant med en recension av hojen!
Tycker det är en högintressant modell…
Jag har suktat efter en sedan dom kom.. Men tyckte den var för högt prissatt, speciellt när den måste avstrypas mm. för en massa pengar till.
Jag åkte 701 Enduro innan som också är en kanonhoj men hamnade alltsomoftast i situationer där jag önskade en lite smidigare hoj.
Så när den här dök upp på Blocket så var det kört. Fick betala en slant i mellan på Husqvarnan dock.
Vad jag känner hitintills är att Hondan spöar Huskyn i alla grenar utom transporten på asfalt. Motorn är dock en juvel på Husqvarnan, den går nåt jävulsk bra. Och snällt.
Framförallt är sadeln hälften så bred på Hondan. Och det vibrerar lite mer.
Hondan är rikligt utrustad med Vortex ecu, Yoshimura helsystem, större tank från IMS mm.
Tycker framförallt att fjädringen är mycket bättre än på Huskyn som var väldigt slagig och orolig över stenar och rötter. Känns som att Hondan har bättre fäste i underlaget trots lika däck (Michelin Tracker) på båda.
Får se om jag tycker lika när jag kört lite mer..
 
Nu har jag krängt på dubbdäck bak.. Enda som inte kändes rätt var att fälgbandet låg utanpå däcklåset, alltså mellan däcklås och slang. Vilket gjort att det var lite skit runt några nipplar åt vardera hållet om låset.
För nog gör man väl hål i fälgbandet för skruven till däcklåset? Så har jag upplevt det iallafall. Och nu är det hål i bandet. ?
 
Ibland när nippeln sitter fast kan det bli så att ekern istället följer med runt och eftersom ekern är en aning böjd nere i navet kan det bli så att när ekern roterat 180 grader så känns den spänd. Då kan den antagligen rotera tillbaka när man kör och kännas lös igen.
- +1.
Ett sprutt med 5.56 i nippeln innan du drar åt, för att undvika att vajern roterar med.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top