Ekerhjul

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Hur svårt är det att ekra ett hjul? Har fälg, nav och ekrar men har aldrig gjort det tidigare, så alla tips är välkomna.
Eller gör jag bäst i att lämna bort det till någon som kan, dvs. är det helt omöjligt som glad amatör?

helt omöjligt är det inte:) men lite jobb e d! har inte gjort det själv men farsan har gjort det back in the day. Jag ska med ekra mina fälgar ngn gång innan våren. Vet iaf att man måste ha en stabil ställning iaf så du kan fästa och snurra på fäljen så du ser att det är balanserat efter du fått dit alla ekrar men vägen dit är jag inte så kunnig i^^

Lämna bort det.....

En cykelhandlare eller crossbutik har verktygen och erfarenheten som behövs. Jag har lärt mig att ekra the hard way och trots att jag gjort ett tiotal hjul och inte direkt har tummen mitt i så tar det mig mycket tid att få det bra.

Fast vi måste ju alla börja som nybörjare så tag en lugnande tablett och börja....:tummenupp

Tålamodet är det inget fel på, oftast i alla fall. Så tid finnes.
Men om det nu är så besvärligt som det låter kanske jag ska knalla förbi närmaste cykelhandlare. Danmark är ju Europas Kina, så här finns massor av cykelfanatiker. Bjarne Riis 4 president! :yoparty

Men om det nu är så besvärligt som det låter kanske jag ska knalla förbi närmaste cykelhandlare. Danmark är ju Europas Kina, så här finns massor av cykelfanatiker. Bjarne Riis 4 president! :yoparty

Vissa har känsla för det, andra inte. Jag tillhör de senare. jag hade världens lättaste jobb framför mig trodde jag. Året var 1982 och jag hade köpt ny fälgbana, ekrar, nipplar och nav till min Honda 750. Å jag hade det gamla hjulet intakt att kolla på så då skulle det ju inte bli några problem. Efter 1 h hade jag inte kommit någonstans men då kom svärfar in i garaget. Jag bad om hjälp och han gillade att ekra hjul så han kollade typ 2 s på det kompletta hjulet och gick sen bort och satte i alla ekrarna. Svetsade en gaffel att hänga upp det i. Riktade så gott han kunde med ögonmått och tog sen fram indikatorklocka för att kolla kast åt sidan och radiellt. Allt var ca 10 gånger bättre än vad toleranserna angavs i verkstadsmanualen. M a o perfekt. När jag frågade var han lärt sig så svarade han att han jobbat några år i cykelaffär under 40-talet.

Så när jag nu köpte ny fälgbana av CentralWheel UK och de bara ville ha 40 pund för att bygga ihop hjulet så tvekade jag inte en sekund.

Vill man lära sig för att kunna bygga hjul i framtiden så använd ditt tålamod och börja nu. Annars lämna bort! Helt lätt är det inte för en som är novis!

• Gilla
Reaktioner: TCE

Jag har iofs inte byggt nåt mc-hjul men cykelhjul och principen är ju densamma, även om ekermönster etc kan skilja. Det är egentligen inte svårt, det bara tid att få det rätt. Man måste även räkna med att göra om det ett antal ggr innan det blir rätt, första gången jag byggde ett hjul fick jag nog göra om det fem gånger innan det blev rätt. Finns massa guider på nätet om du kollar runt.

Tror jag gör ett försök, går det helt galet så får närmaste Bjarne Riis fantast göra jobbet. Friskt vågat hälften vunnet, eller nått i den stilen...

Den här tråden är redan ett antal månader gammal, men jag fundera själv att byta utt framfälgen till min ktm adv med en excel fälg. Några rekommendationer vem kan göra jobbet i storstockholm?

Den här tråden är redan ett antal månader gammal, men jag fundera själv att byta utt framfälgen till min ktm adv med en excel fälg. Några rekommendationer vem kan göra jobbet i storstockholm?

Vilken KTM adventure 640 eller 950/990 och vilken årsmodell. Detta då de inte har standard hålbild för Excel utan skall specialborras....

Jag förstår verkligen inte vad folk yrar om när de säger att det är ett rent helvete att ekra upp ett hjul, fälgbanan på en hojfälg är i regel rak och rund utan ekrar i. Ekra upp det och dra alla ekrar lika hårt (grovrikt), sätt upp fälgen i hojen, efterdra och finrikta... klart, easypeasy! :yoparty

Som lilltrollet säger!
Samt är du dock perfektionist så lämna bort det! Perfektionister skall ikke ekra fälgar!

Lycka till :)

Det är en 990 Adv, 2009. Specialborras??? Hoppades värkligen att det är enkla standardgrejer! Därför är KTM originalfälger så svindyrt!

Hur är det med bilprovningen förresten, blir det problem med ikke-original fälger?

Last edited:
Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...