Eker till DR650SE.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ford F-100 -78
Jag har ett problem som är lite akut. En av hojarna (Suzuki DR650SE -02) på farsans firma har tappat en eker i framhjulet. Och hojen ska användas på en uppkörning till veckan, så då går det ju inte att komma dit med en trasig hoj.

Nu tänker man kanske att det inte ska vara något problem att få tag i en eker och en ekernippel. Men det är precis vad det är. Problem att få tag i EN eker. Suzuki säljer bara satser med 40 ekrar som ska kosta 860kr eller vad det var. Vilket känns lite omotiverat för att en eker har gått åt skogen.

Så därför undrar jag om någon vet om det finns några piratgrejer som passar?

Eller om det finns någon annan hoj med likadana ekrar fast man slipper köpa 40st?

Eller om någon råkar ha en eker och nippel liggandes som den eventuellt kan tänka sig att sälja för kostnaden av frakt och lite till?

jag beställde av lelles till min xr600. dom har ju alla möjliga längder mm. fick dom på lådan ca 2 dagar efter beställning.. men vissa säger ju att dom har strul med dom :)

Tack för svaren och ert engagemang. Men det ser ut som att det löser sig. Den lokale Suzukimekanikern har vänt uppochner på sina "braattha"-lådor och har tydligen hittat en passande eker.

Men jag slänger ändå upp ett par bilder om någon av någon anledning skulle vilja hur en eker fram på en DR650SE ser ut och ramlar över den här tråden. Diametern på ekern är 3,5mm, vinkeln är mycket svag och längden kanske ni kan luska ut med hjälp av stålskalan.

Bifogat

• eker1.jpg
    eker1.jpg
    207 KB · Visningar: 86
  • eker2.jpg
    eker2.jpg
    107.9 KB · Visningar: 54
  • eker3.jpg
    eker3.jpg
    114 KB · Visningar: 55
jäkla 3,5 mm, hatar dom... så fort man kör ett för kraftigt nersläpp från framhjulet så pjong säger de. ganska veka saker.. de bästa är när dom går av längst ner vid fälgbanan och hoppar in i däcket och gör ett dussin hål där inne, sen får man köra med punka lutandes över styret i nåra km för o komma hem.. :rolleyes::mad::huvet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back