Ej startad på 25 år?

Toyman pensionären

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej, kände att jag behövde lite goa råd!

År 1981: Var över i USA med min bror, det är för att inhandla delar till Dragracingen, Vi blev bekanta med en känd Funny Car förare Tom Ridings (vår dragracingkontakt och inköpskanal utav racindelar) som även han gillade motorcyklar och han hade fina kontakter med Yamaha Californien och fixar 2 nya Yamaha 1100 Midnight Special inte modellen som såldes i Europa med V2a 1000cc utan radfyra 1100cc. Med dessa blir det en rundtur, Coastway one upp till SanFrancisco och vidare över Yousemity nationalpark ner till Death Walley och Las Vegas och tillbaka till Long Beach. Hojarna skeppades hem till Sverige där de sedan såldes och vinsten betalade denna USA semester!

Har under årens gång ringt till gentlemännen som köpte dessa för att höra om de är till salu. Men svaret har alltid varit nej!

Igår ringde de mig och sade att de nu är redo att sälja dessa, Den ena hojen är ej körd uppstartad sedan 1983, och den andra har varit deltagare Mälaren runt för ett gäng år sedan.

Någon här som har gett sig på att starta en hoj, knappt annvänd men som stått i ca 25 år. Har ej förvarats i varmgarage utan mer i en annan typ lokal utan värme. Platsen är uppe i Dalarna.

Vill ju gärna köpa tillbaka dessa maskiner men känner att de kan kosta på att få igång de.

Helservice med byte alla vätskor. Nytt batteri. Nya däck. Recond. osv.
Ska en för säkerhets skull tro att det kan kosta 15,000.-- om man inte gör det själv?:va

Ja ja, bara grubblar lite, någon kanske precis har gjort något liknande!:tummenupp
Med vänliga sommarhälsningar Toyman på västkusten.

Bifogat

• Carlifornien 1-4 s.JPG
    Carlifornien 1-4 s.JPG
    182.6 KB · Visningar: 393
  • 81lh-ad.jpg
    81lh-ad.jpg
    85.1 KB · Visningar: 264
Hoppas du får rädda hojen och sätter fart på den!

Tragiskt med "samlare" som låter fordon bara stå i ett garage.
Förstår inte det roliga. Måste man ha en hel hög med orörda prylar för att skryta för folk eller vad går det ut på?

Jag skäms över att ha en hoj som jag inte kört på några månader nu i brist på tid. Åtgärdar det till helgen är det tänkt.

Klart det går men räkna med en hel del jobb. Har skruvat på en sådan där med v2 och det var fanken inte lättmekat!
Nostalgivärdet för dig måste vara skyhögt, jag röstar med hjärtat i den här frågan!

Har de stått kallt kan ju krom & annat tagit skada.

Förra året köpte jag en japs som stått i 20 år, startats eller försökts startats en gång var tredje år typ.

Ny soppa så gick den fint. I fem min iaf innan jag sålde den:)

Svartkrom på alla ordinarie krome-ytor

Jag har bett om lite bilder, jag får hoppas de ger en hint! Om det kosmetiska skicket. Är över 120 mil tur och retur för att kika på dessa så jag hoppas att de kan fixa ett par digitalbilder, de goa gubbarna som äger maskinerna är inte direkt bevandrade i digital-världens maskinpark. Men de skulle hitta någon kompis som kunde hjälpa dom! Så vi får se:

Fan, än blir änna lite uppspelt, det är 28 år sedan vi packade upp dessa i Long Beach och sedan tog oss en rundtur i Carlifornien, minns med glädje hela resan. Ny hoj, nya vägar och inga bekymmer. Toyman

Har de stått kallt kan ju krom & annat tagit skada.

Förra året köpte jag en japs som stått i 20 år, startats eller försökts startats en gång var tredje år typ.

Ny soppa så gick den fint. I fem min iaf innan jag sålde den:)

I Dalarna ;-)

En hoj som stått så länge skulle jag ha lyft på kamkåpan och hällt lite olja över kammarna före start.
Riktigt fränt med hojar med Historia!

Lycka till...

Mats

Helt OT, men jag gjorde precis den turen från L.A till SF via yosemite och death valley till Vegas och tillbaka för ett knappt år sedan, men i en Jeep Wrangler. Helt fantastisk runda :)

Ballt som f-n! Skön tur, highway one är ju kanon. Jag har kört den med bil, någon gång måste det bli med hoj.

Packboxarna i gaffeln får du nog lägga till, de lär spruta olja. Varför inte göra jobbet själv om du har tid/plats/möjlighet? Det finns mycket tips i mek-forumet och på internet. Du kan ju börja kolla runt redan nu.

Hoppas hojarna är i gott skick, lycka till.

Ps. Bilden: Handen på höften som i gamla tider. San Fransisco-style? :D

Highway 1

Ska försöka att komma till Las Vegas i slutet på oktober för att titta på dragracing. En bilrunda står på programmet. När jag åkde hoj där med mc 1981 och vid lite senare tillfällen har det varit väldigt lite trafik. Hur var det med detta förra året när du åkte Jeep? Lungt och fridfullt beller massor utav turister?

Toyman

Helt OT, men jag gjorde precis den turen från L.A till SF via yosemite och death valley till Vegas och tillbaka för ett knappt år sedan, men i en Jeep Wrangler. Helt fantastisk runda :)

Absolut att så ska göras och att vrida runt motorn manuellt en stund!

I Dalarna ;-)

En hoj som stått så länge skulle jag ha lyft på kamkåpan och hällt lite olja över kammarna före start.
Riktigt fränt med hojar med Historia!

Lycka till...

Mats

Last edited:
Ska försöka att komma till Las Vegas i slutet på oktober för att titta på dragracing. En bilrunda står på programmet. När jag åkde hoj där med mc 1981 och vid lite senare tillfällen har det varit väldigt lite trafik. Hur var det med detta förra året när du åkte Jeep? Lungt och fridfullt beller massor utav turister?

Toyman

Jag var där i mitten av september, och jag kan tänka mig att det är lite mer turister jämfört med 1981, men jag måste ändå säga att det var lugnt. På vissa utsiktsplatser var det ju några bilar, men det var ingen konvojkörning och man behövde inte trängas någonstans.

Inne i yosemite var det såklart lite mer, men inte ens där var det några folkansamlingar. Det var väldigt torrt när vi var där så det var inte många vattenfall som var vid liv, tyvärr. Samma med Death valley eller möjligtvis ännu lite färre folk.

Vegas är väl bara turister hela tiden mer eller mindre, men den helgen vi var där verkar det ändå som det var rätt lugnt, eller väldigt lagom iaf :)

Man kanske får räkna med en del oljeläckage också, packningar samt packboxar har sannolikt skrumpnat en del av att ha stått oanvända så länge. När det blir tryck och temperatur i maskin kanske de inte orkar längre. Köra runt på starten utan stift och hälla en skvätt olja under ventilkåpan har ju nämnts tidigare. Kanske ta av och tömma tanken innan uppstart om det finns rostflagor och liknande som annars hamnar i bränslesystemet.

Jag hade utan att tveka gjort affär om jag varit i dina skor Toyman!

Min moped jag hade var en mustang Cross special, "zundap motor och allt"

den hade stått i 30år i en lada, drog i lite ny bensin, och den startade på 2a kicken..
gick lite dåligt i några dagar, men det blåste rent sig, och sedan så funka det finnemang..
så man kan vell inte mer än att hoppas att åbäket startar...
i värsta fall så får du vell skruva isär förgasarna och blåsa rent dom eller nått... (:

Måndagshoj... tisdagshoj... osv

Jag håller med dig, jobbar som fan för att hålla alla igång. Va kul det är! Men inte helt smärtfritt. Men har en knegat i över 40 år e de ju gott att kunna hålla på med roliga saker! MC.... de e kul det. Det är för mig som en SPA helg för många. Ett uppåttjack för livsandarna. Dessa 2 Yamaha Midnight Special med radfyran på 1100cc är något speciellt. Svarta som synden och med lite guldkant. Och dessa har jag packat upp ur sina trälådor, i Carlifornien. Och kört en runda med som alltid ger mig positiva vibbar när jag drömmer mig tillbaka. Vill nu, tror jag gärna köpa tillbaka dessa eller en iallafall. Grabbarna som köpte dessa har ju ej kört dessa???? Något fel på dom? Inte alls, det kann bara bli så ibland. Inte skälla på samlare, de fyller en funktion ochså i mc-världen! Toyman.

Du har åt helvete för många hojar Toyman.....:D

Tanken har slagit mej, kika ner i tändstiftshålen!

Jag hade plockat bort cylindrarna och honat bort rosten

Nej det tror jag inte heller, förhandling påbörjad!

Toyman du verkar ofta ha nåt kul på G! Ös på bara:) Är väl ingen match för dej att få dom där fräscha!

Last edited:
Gjordes någon som helst form av konservering innan hojarna ställdes undan, eller har dom bara slutat köras? Grymt kul projekt dock! Jag blev grymt sugen på att köpa tillbaka familjens gamla VW Jetta för nått år sen, den vi hade från -84 till 00, och som gick över 34 000 mil. Men det var ju det där med plats också :(

Vi startade upp en knarr om stått 15 år. Lät stå med lösningsmedel i cylindrarna ett tag, sen drog vi i olja och körde på startmotorn. Sörjan som kom upp va inte helt fräsh! I början fanns det knappt nåt komp heller

Är det en seriös grej hade jag iaf kollat över cylindrar och förgasare

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...