Ej enablat SecureClient = kommer ej ut på nätet

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ställer mitt hopp till att det finns nån admin som känner till detta.

Har i flera månader tid kunnat logga in på min laptop och direkt kunnat surfa. När jag ska köra VPN mot jobbet så startar jag upp Check Point VPN-1 SecureClient och anger user + pin från SecurID-mojängen+ mitt eget password.

De senaste dagarna kan jag inte komma ut på Internet utan att starta SecureClient och logga in mot jobbet. Då jobb är mindre än 1/10 av alla gånger jag loggar så håller jag på att bli galen... Har ju funkat förut att surfa m.m. utan att behöva logga in.

Brukar ha "Check Point SecureRemote" urbockat på min Wireless Connection properties och inte låta services "Check Point SecuRemote Service" + "Check Point SecuRemote WatchDog" starta själv. Startar bara när jag ska jobba.

Ska kolla imorrn men jag börjar bli paranoid och tror att jobbet fixat så att man måste logga in jämt numer. Hoppas inte det. Tacksam om nån har nån idé! Kollegorna kan göra som jag gjort förut men de har stationära burkar och jag har en laptop om det nu skulle göra nån skillnad.

Last edited:
SecureClient, nyare versionerna, har funktioner som gör att man centralt kan styra vad användaren får göra när han/hon är påloggad. Detta innebär att man aktivt trycker ut en säkerhetspolicy när klienten ansluter till F1 gaten, accepterar man inte den så kan man inte logga på. Via detta verktyg kan man även pusha ut updates.

Normalt sett så startas ju SC i samband med din dators uppstart. Det är inte så att brandväggsdelen är på? Men som du säger så låter du ju inte SC dra igång varför det låter sm om problemet kan ligga någon annanstans. Kolla så att du får rätt IP inställningar samt DNS (när du inte kör SC alltså)

(ja hade kollat med jobbet med)

MVH Drex

Nicke skrev:
Ställer mitt hopp till att det finns nån admin som känner till detta.

Har i flera månader tid kunnat logga in på min laptop och direkt kunnat surfa. När jag ska köra VPN mot jobbet så startar jag upp Check Point VPN-1 SecureClient och anger user + pin från SecurID-mojängen+ mitt eget password.

De senaste dagarna kan jag inte komma ut på Internet utan att starta SecureClient och logga in mot jobbet. Då jobb är mindre än 1/10 av alla gånger jag loggar så håller jag på att bli galen... Har ju funkat förut att surfa m.m. utan att behöva logga in.

Brukar ha "Check Point SecureRemote" urbockat på min Wireless Connection properties och inte låta services "Check Point SecuRemote Service" + "Check Point SecuRemote WatchDog" starta själv. Startar bara när jag ska jobba.

Ska kolla imorrn men jag börjar bli paranoid och tror att jobbet fixat så att man måste logga in jämt numer. Hoppas inte det. Tacksam om nån har nån idé! Kollegorna kan göra som jag gjort förut men de har stationära burkar och jag har en laptop om det nu skulle göra nån skillnad.
Vilken version kör du med? FP2 eller FP5?

Hmm. Står så här i about SecureClient...
VPN-1 SecureClient
NG with Application Intelligence - R56
Build number: 311

Var hittar jag FP?

Kurvmakaren skrev:
Vilken version kör du med? FP2 eller FP5?

Fans satans jävla helvete om jag uttrycker mig fint... Troligen är det en ny policy update. Har mailat vår support för att säkerställa. Som tack för att vi sliter arslet av oss, har en arbetsplats hemma, har mobilerna på jämt osv. så ska man behöva känna sig övervakad också. Fan vad jag blir less. Det här kommer ju att drabba min herr-surfning och annan suspekt verksamhet stenhårt. :D Då är det bara att fixa en separat burk... fan också...

UrbanTiger skrev:
Har samma skit här. Blev plötsligt så en dag...
Högerklicka på ikonen i Task-baren och välg "Configure" sedan "Policy" och så "Disable policy", klicka Yes på frågan. Borde funka

Bifogat

• vpn.jpg
    vpn.jpg
    24.2 KB · Visningar: 36
Tack alla för tipsen förresten!

Måste svara på min egen fråga för nu hände det igen när jag fått min router utbytt OCH NU VET JAG HUR MAN GÖR!

Jag fick gå in och välja min VPN-site och sedan göra "Update Site...". Tog bara en timme att komma på vad jag gjorde förra gången och ca 10 sekunder att utföra.

Nu kan jag surfa via min egen ISP och behöver inte ha nån tunnel uppe mot jobbet. Halleluja!!!

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8