Ehm.. Rostigt lager?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Motorn har rasslat så in i h****** den här säsongen, så nu dök jag in i den för att lokalisera felet. Efter mycket mek och en halvtimmes fight med motorhalvorna fick jag isär den och finner att ramlagrena är helt bruna av rost :gnissla . I övrigt verkar det inte vara något fel på dom förutom att dom kanske kanske kanske surrar jättelite när man snurrar på dom. Har jag hittat felet eller bör jag fortsätta leta?? Har ingen direkt erfarenhet av lager...

Trashcan skrev:
Motorn har rasslat så in i h****** den här säsongen, så nu dök jag in i den för att lokalisera felet. Efter mycket mek och en halvtimmes fight med motorhalvorna fick jag isär den och finner att ramlagrena är helt bruna av rost :gnissla . I övrigt verkar det inte vara något fel på dom förutom att dom kanske kanske kanske surrar jättelite när man snurrar på dom. Har jag hittat felet eller bör jag fortsätta leta?? Har ingen direkt erfarenhet av lager...

JA, absolut. Har du hittat rost där, så är sannoligheten att det har rostat på andra ställen också. Men med lite tur så kanske det inte är några fler fel.
Vad är det för motor? 2-t eller 4-t?
Hur kan det komma sig att det har rostat? Stått ute, varit demontarad, någonting som är trasigt?

Mats757 skrev:
JA, absolut. Har du hittat rost där, så är sannoligheten att det har rostat på andra ställen också. Men med lite tur så kanske det inte är några fler fel.
Vad är det för motor? 2-t eller 4-t?
Hur kan det komma sig att det har rostat? Stått ute, varit demontarad, någonting som är trasigt?

Nej, jag har bara hittat rost i ramlagrena. Lite på vevaxeln kanske, men det är väl sånt som smetat av sig från lagret. 2-t, en rd125lc -84.
Jag har ingen aning, har haft hojen i ett år och den rasslade lite redan när jag fick den så det kanske redan då var rostigt och dant. Det jag vet är att förra ägaren var en riktig klåpare och han påstod sig ha bytt kolvbultslager, kolv och lite sånt, så det är ju mmöjligt att han har klantat till det. Pga av samma snubbe kan det ha läckt in lite vatten i motorn pga rutten toppackning också...(Fan vad bra att ha någon att skylla allt på :lol )

Kolla vevstakslagret oxå. Vet du inte hur man gör så ta in vevaxeln till nån dom kan.
/u

ulf_lundin skrev:
Kolla vevstakslagret oxå. Vet du inte hur man gör så ta in vevaxeln till nån dom kan.
/u

Kan inte du lära mig kunna? Känns som om min budget är stram nog utan att behöva gå till en dyr verkstad :3freak ..

Trashcan skrev:
Kan inte du lära mig kunna? Känns som om min budget är stram nog utan att behöva gå till en dyr verkstad :3freak ..
Det borde stå i din verkstadhandbok hur du ska göra, för en sån har du väll? :7peta

Det brukar handla om att mäta axiellt glapp med bladmått och radiellt glapp med indikatorklocka.

Bearing skrev:
Det borde stå i din verkstadhandbok hur du ska göra, för en sån har du väll? :7peta

Det brukar handla om att mäta axiellt glapp med bladmått och radiellt glapp med indikatorklocka.

Nä. :gnissla

Ok, tack så mycket. Får väl se om man kan hitta någon online.

Trashcan skrev:
Det kostar nog inte många kronor att få det kollat, rätt snabbt gjort, om man får tag på en mek, vill säga.

Lite grovt: Lägg vevaxeln på ett bord så att det är ca 90 gr mellan vevstaken (med lilländen på bordet)
och radien axelcentrum-storända. Håll lilländen mot bordet och försök försiktigt 'rulla' framotillbaka på
vevaxeln mha pek- o långfingrarna, ett finger på varje balans. Om du känner/hör ett glapp så är det
dags låta nån kolla närmare, annars ok.
Obs, det minsta snett i sidled stake/axel hamnar så försvinner ev. glapp.

Detta är radialglappet. Axialglapp (glidning av lilländan, mätt vid storänden) är inte så kritiskt.
/u

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8