Så, någon som har lite insikt i Egyptens demokratisering och hur den fortlöper?
Här är iallafall lite av vad jag trodde mig skulle hända.
Här är iallafall lite av vad jag trodde mig skulle hända.
Tolv döda i religiösa oroligheter
Kairo/TT-Reuters-AFP
Minst tolv människor dödades och 232 skadades i sammanstötningar mellan kristna och muslimer i Egyptens huvudstad Kairo i går. En kyrka sattes i brand. I dag haglar anklagelserna från flera sidor efter våldsamheterna i förorten Imbaba men uppgifterna går isär och förvirringen är stor.
De två grupperna drabbade samman i stadsdelen Imbaba efter det att muslimerna attackerat den koptiska kyrkan Saint Mena för att befria en kristen kvinna de hävdade hållits kvar mot sin vilja eftersom hon ville konvertera till islam.
Enligt en lokal präst var de döda kopter.
Utanför kyrkan, belägen i en arbetarstadsdel, placerade polis och militär bepansrade fordon för att hindra muslimer från att ta sig in. De avfyrade skott i luften samtidigt som kristna och muslimer kastade sten på varandra.
I ett annat område i Imbaba kastade muslimer brandbomber mot en kyrka och satte den i brand.
Påståendet om kyrkor och kloster har förekommit i månader och försämrat relationerna mellan grupperna.
Kopterna utgör, enligt egna beräkningar, tio procent av landets befolkning på nästan 80 miljoner.
Båda sidor anklagar varandra för att ha beskjutit den andra - journalister som beger sig till området beskriver hur de angrips och säger att det råder en "mobbstämning" i Imbaba. Militären har placerat ut stridsvagnar och kontrollerar förbipasserande.
Trots att polis och militär sköt i luften, använde tårgas och satte in pansarfordon fortsatte våldsamheterna långt in på natten. Söndagen uppges hittills huvudsakligen ha varit lugn, men enstaka skottsalvor har hörts.
Den egyptiska regeringen kommer att trappa upp säkerheten runt religiöst viktiga platser och dessutom stärka lagarna som förbjudet attacker på religiösa byggnader, uppger nyhetsbyrån Reuters.
Justitieminister Mohamed el-Guindy säger att lagar för att bekämpa terrorism kommer att träda i kraft, vilket ger polisen resurser för att motverka religiösa sammandrabbningar.