Egna kåpor

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har en gammal hoj som jag skulle vilja göra liiiite bredare kåpor på och ev. göra en bellypan. Kanske helkåpor. Är det svårt?
Har aldrig gjort det och nu så funderar jag på att göra det. Vad behöver man?
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Du tänker på sUrsukin, LR....
En kåpa från en UrGixxer borde passa rent utseendemässigt.

Allt du behöver är en stadig plånbok :tummenupp

:hihi :hihi Japp...precis den.... :D

Jo, jag vet att en kåpa från tidiga gixxrar borde passa men som du oxo nämnde...kostar FETT.
DÄRFÖR skulle jag vilja göra egna (då är det ingen annan som har likadana sen...)
Ingen annan som vet hur man gör eller så? Att man använder glasfiberväv och plast på burk man penslar på...det vet jag oxo men hur kan man tänkas göra "gjut"formen??
Ngn som gjort tidigare?
 
JKay skrev:
:hihi :hihi Japp...precis den.... :D

Jo, jag vet att en kåpa från tidiga gixxrar borde passa men som du oxo nämnde...kostar FETT.
DÄRFÖR skulle jag vilja göra egna (då är det ingen annan som har likadana sen...)
Ingen annan som vet hur man gör eller så? Att man använder glasfiberväv och plast på burk man penslar på...det vet jag oxo men hur kan man tänkas göra "gjut"formen??
Ngn som gjort tidigare?

Inte lättare att bara köpa ett par krashade kåpor och spackla upp efter dina fästen som du kommer få tillverka och lacka eller liknande?
 
JKay skrev:
:hihi :hihi Japp...precis den.... :D

Jo, jag vet att en kåpa från tidiga gixxrar borde passa men som du oxo nämnde...kostar FETT.
DÄRFÖR skulle jag vilja göra egna (då är det ingen annan som har likadana sen...)
Ingen annan som vet hur man gör eller så? Att man använder glasfiberväv och plast på burk man penslar på...det vet jag oxo men hur kan man tänkas göra "gjut"formen??
Ngn som gjort tidigare?

Du är pervers, och har just gett dig in på den mörka stigen :D :rock

Enklaste sättet är såhär:
Köp mängder med frigolit, som du limmar ihop till ett stort block, casco trälim funkar ypperligt! Blocket ska vara större än kåporna, dvs hoj inkl kåpor. Sen tar du fram lämpliga verktyg och skulpterar fram den form du vill ha! Du bör inte göra det i vardagsrummet, det är SVÅRT att bli av med frigolit... :rolleyes:
Nåja, när du har lekt Michelangelo färdigt och fått fram den form du vill ha så ska du gjuta formar, det gör du enklast genom att måla frigoliten så den blir lite hård, och lägga på släppmedel. Sen plastar du en form utanpå frigolitpluggen. Här kan du ha grov glasfiber som man har till båtar, poler osv. Bygg stadigt och låt härda.
Nu har du en form som du kan gjuta dina kåpor i! Dvs en inverterad form, där du börjar med utsidan så att säga! Glöm inte att göra fästpunkter, och att kåporna kanske ska vara delade nånstans? :va

Det här var den korta varianten, sen är det ju lite teknik med gjutandet också, men det har det (också) skrivits en massa om tidigare här! :)
 
Hoztic skrev:
Du är pervers, och har just gett dig in på den mörka stigen :D :rock

Enklaste sättet är såhär:
Köp mängder med frigolit, som du limmar ihop till ett stort block, casco trälim funkar ypperligt! Blocket ska vara större än kåporna, dvs hoj inkl kåpor. Sen tar du fram lämpliga verktyg och skulpterar fram den form du vill ha! Du bör inte göra det i vardagsrummet, det är SVÅRT att bli av med frigolit... :rolleyes:
Nåja, när du har lekt Michelangelo färdigt och fått fram den form du vill ha så ska du gjuta formar, det gör du enklast genom att måla frigoliten så den blir lite hård, och lägga på släppmedel. Sen plastar du en form utanpå frigolitpluggen. Här kan du ha grov glasfiber som man har till båtar, poler osv. Bygg stadigt och låt härda.
Nu har du en form som du kan gjuta dina kåpor i! Dvs en inverterad form, där du börjar med utsidan så att säga! Glöm inte att göra fästpunkter, och att kåporna kanske ska vara delade nånstans? :va

Det här var den korta varianten, sen är det ju lite teknik med gjutandet också, men det har det (också) skrivits en massa om tidigare här! :)

Njaaaa....pervers och pervers! Det kan ju bli ett kul projekt, eller hur? Har alltid gått mina egna vägar innan så varför sluta nu?

MEN skulle det vara så att någon känner någon som har någon som HAR ett par kåpor till en gammal gixxer i års-häradet som min är i så säj gärna till.
Kan ju alltid fixa fästen själv.....som ngn sa ovan.
Eller vad säjer ni?
 
JKay skrev:
Njaaaa....pervers och pervers! Det kan ju bli ett kul projekt, eller hur? Har alltid gått mina egna vägar innan så varför sluta nu?

Se det som en komplimang! :) Det är brutalt skoj att bygga egna saker, grym tillfredställelse när det är klart och man har one-of-a-kind! :) Så mitt tips/råd är att köra hårt! :)
 
Hoztic skrev:
Se det som en komplimang! :) Det är brutalt skoj att bygga egna saker, grym tillfredställelse när det är klart och man har one-of-a-kind! :) Så mitt tips/råd är att köra hårt! :)

Det är lugnt....du hade fått datorn hackad om jag trott att det var en förolämpning... :hihi :hihi

Ja, jag är BRA sugen på det! Får nog kolla pris m.m.

Ska även kolla upp ett par kåpor som backupplan.

Tack för hjälpen och OM det drar igång så kommer det att bli en byggtråd! :tummenupp

(Voine voine...dessa pengar...)
 
Hmmm...har funderat en del och det blir nog till att köpa en lös kåpa och modifiera till perfekt passning. Arbetsmängden är ju enorm om man ska gjuta egna kåpor...*pust*

Ge gärna förslag på tidsenliga men ändå sportiga kåpor och gärna som helkåpa. Dock INTE EF modellens kåpor då dom är såååå j*vla fula!! Ser ut som en valhajs mun! UURRKK!

Hmmm...kanske modda till en äldre övre bit och tillsätta en nyare underdel....från en sporthoj.

Allt ska sen lackas i djupröd färg och få svarta dekaler (typ Suzuki original...nu rann pengarna iväg ännu mer...)

Vad tror ni?
 
JKay skrev:
Hmmm...har funderat en del och det blir nog till att köpa en lös kåpa och modifiera till perfekt passning. Arbetsmängden är ju enorm om man ska gjuta egna kåpor...*pust*

SÅ rackarns mycket jobb är det inte! Limma pluggen gör du på en kvart, sen ska du snida lite, beroende på anlag och hur du vill ha det, från timme till en helg... Bygga gjutform: Max en dag! Göra kåporna: Max en helg. Sen har du råa kåpor, som ska slipas lite och lackas, vilket du måste göra ändå! :)
 
Nu ger du mig beslutsångest....

Får återgå till ritbordet så länge...tack för infon i alla fall!
 
Hoztic skrev:
SÅ rackarns mycket jobb är det inte! Limma pluggen gör du på en kvart, sen ska du snida lite, beroende på anlag och hur du vill ha det, från timme till en helg... Bygga gjutform: Max en dag! Göra kåporna: Max en helg. Sen har du råa kåpor, som ska slipas lite och lackas, vilket du måste göra ändå! :)


Vill ju inte vara den som häller smolk i bägaren men..... :va

Göra egna pluggar o gjuta upp en hel kåpa är så in åt h....etes mycket jobb, tro mig, har testat själv fast då bara med en tank (tank kåpa typ) och ankstjärt, tack gode gud att det inte var en hel kåpa, hade blivit :kocko

Först ska du i stora drag veta hur du vill att det ska se ut, sen överföra det till materialet i fråga...både höger o vänster sida ska se likadana ut = bara det svettigt, nackdelen med frigolit är att om du gör fel är det mycket jobb o tid att rätta till, ska du spackla måste du använde vattenbaserat spackel, frigolit tål ingen form av lösningsmedel what so ever, använd den typ man har inomhus när man målar = lång torktid ( 1-3 dagar ) innan du kan fortsätta.
När det gäller såna här jobb så MÅSTE man vara noggran o ha tålamod...o sen lite noggranhet till = tid, annars ser slutresultatet ut därefter.

Stadiet med glasfiberarmeringen är faktiskt det lätta stadiet i proccesen.

Hade jag varit som dig hade jag börjat med en befintlig kåpa, få den att passa som du vill....sen ringer du en modellmakare (arkitekter o designers anlitar dom) o frågar om materialen dom använder. Påminner om frigolit men är betydligt tätare och tål att spacklas, limmas o lackas på, kostar så klart mer men dom här sammanhangen handlar det nog inte om stora summor ändå, beror på mängden. Sen limmar du dit bitar av materialet där du vill göra ändringar o slipar till rätt form, på så sätt får du både en unik kåpa för f..n så mycket mindre arbete.

Kan inte nog understryka detta..........det du lägger ner i form av pengar på bättre (lite dyrare) material spar du in på :huvet :4skrika :va :mad: :gnissla :(

P.S. Du kan också ringa Konstfacks Industridesign avdelning angående modelmaterialet så kan dom tipsa dig om vart du köper sitt.
 
Slutresultated efter mycket jobb.
 

Bifogat

  • Yamaha.jpg
    Yamaha.jpg
    82.8 KB · Visningar: 113
Maax skrev:
Vill ju inte vara den som häller smolk i bägaren men..... :va

Göra egna pluggar o gjuta upp en hel kåpa är så in åt h....etes mycket jobb, tro mig, har testat själv fast då bara med en tank (tank kåpa typ) och ankstjärt, tack gode gud att det inte var en hel kåpa, hade blivit :kocko

Först ska du i stora drag veta hur du vill att det ska se ut, sen överföra det till materialet i fråga...både höger o vänster sida ska se likadana ut = bara det svettigt, nackdelen med frigolit är att om du gör fel är det mycket jobb o tid att rätta till, ska du spackla måste du använde vattenbaserat spackel, frigolit tål ingen form av lösningsmedel what so ever, använd den typ man har inomhus när man målar = lång torktid ( 1-3 dagar ) innan du kan fortsätta.
När det gäller såna här jobb så MÅSTE man vara noggran o ha tålamod...o sen lite noggranhet till = tid, annars ser slutresultatet ut därefter.

Stadiet med glasfiberarmeringen är faktiskt det lätta stadiet i proccesen.

Hade jag varit som dig hade jag börjat med en befintlig kåpa, få den att passa som du vill....sen ringer du en modellmakare (arkitekter o designers anlitar dom) o frågar om materialen dom använder. Påminner om frigolit men är betydligt tätare och tål att spacklas, limmas o lackas på, kostar så klart mer men dom här sammanhangen handlar det nog inte om stora summor ändå, beror på mängden. Sen limmar du dit bitar av materialet där du vill göra ändringar o slipar till rätt form, på så sätt får du både en unik kåpa för f..n så mycket mindre arbete.

Kan inte nog understryka detta..........det du lägger ner i form av pengar på bättre (lite dyrare) material spar du in på :huvet :4skrika :va :mad: :gnissla :(

P.S. Du kan också ringa Konstfacks Industridesign avdelning angående modelmaterialet så kan dom tipsa dig om vart du köper sitt.

Ok...då rök den idén...
Blir till att passa in en färdig kåpa då.

Tack för infon!! :tummenupp
 
JKay skrev:
Ok...då rök den idén...
Blir till att passa in en färdig kåpa då.

Tack för infon!! :tummenupp


Skulle jag ha gjort.....du kan fortfarande göra mycket ändringar om du skulle känna för det, använd fantasin..spackla up former, använd plexi skivor mm.
Spackel från biltema kostar som bekant inte många kronor (glasfiberspackel, finspackel o liknande...alltid 2-komponent)

Om du är, som jag förstått det en novis på detta område, börja med små ändringar o jobba dig upp, i början kan det vara läskigt att såga i en hel kåpa men med tiden märker man vad som funka och inte funkar.

Största fördelen med att använda en befintlig kåpa är att du kan ha den sittandes på cykeln o på så sätt se direkt hur ändringar funkar med helheten, proportioner mm.

Lycka till :tummenupp
 
varför inte bara en liten magspoiler istället..snyggt o billigt :tummenupp
 
Egna kåpor är grymt! Men OTROLIGT mycket jobb!

Gjorde dessa i kolfiber för nått år sen...

(satsa på kolfiber om du ändå ska ge dig in i leken :tummenupp )
 

Bifogat

  • duke II.JPG
    duke II.JPG
    31 KB · Visningar: 111
euromange skrev:
Egna kåpor är grymt! Men OTROLIGT mycket jobb!

Gjorde dessa i kolfiber för nått år sen...

(satsa på kolfiber om du ändå ska ge dig in i leken :tummenupp )

Jisses va najs!!
Läckert!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top