Eget företag

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
TA ÖVER företag

hej för ett par min sen ringde min gamla far o frågade om jag ville köpa in mig i en firma ,, den har trogna kunder o pengar rullar in dock så är det ju lågkonjuktur , vet inte speciellt mkt om den branschen men farsan blir isf delägare o kan det mesta om hur det styrs osv medföljer troligtvis en erfaren person som sköter allt det vill säga tillverkning , bokföring m,m eftersom framtiden är ovis och företaget kostar under halv miljonen så vill man ju ändå veta så mkt som möjligt om man nu ger sig in i det ,, det man lämnar är ett fast jobb o bra betalt samt måste flytta på mig !! företagare är väl inte det man drömt om , men slava för ngn annan vill man ju inte göra hela livet , vad bör man läsa på om och vilka risker finns det ,, än så länge har jag bara bett farsan om mer info samt kalkyler ,, tacksam för svar omgående

Last edited:
vilken bransch är det?

får vi reda på det så är det garanterat någon i samma bransch som vet vad man skall passa sig för osv.

vet ju inte så mkt om det än men det rör sig om legotillverkning (industri ) i små volymer tigsvets slipning m,m

omöjligt att svara på med den knapphändiga informationen du ger oss, dessutom verkar det som att du själv inte vet vad det handlar om.

vill inte verka dryg, men antingen bör du nog skippa det eller så läser du på rejält och visar intresse för affären. om jag hade varit du så hade jag aldrig vågat satsa mina pengar på något jag inte vet något om, men det är ju bara hur jag hade agerat.

/J

själva tillverkningsbiten har man jobbat med i snart i 10 år , dvs svets o allt det innebär ,, men det som rör sig runtikring har man ju ingen större koll på ( där farsgubben kommer in ) det jag mer vill veta är vad man bör tänka på , sen så tror jag ingen kastar sig in i ngt utan o läsa på ordentligt

Jag har jobbat en del mot legotillverkare (som beställare av svetsat bland annat) och en sak som är extremt viktig är att du har många kunder. Annars är du för känslig, alltså om en kund drar sig ur eller lägger ner så ska du inte behöva förlora 25% av din kundkrets.

Det är bra om dina kunder inte är inom samma bransch allihop heller. Om branschen kallnar så kan du ligga risigt till också.

Nu är det ju svårt att ge svar på din fråga eftersom du inte ger så jättemycket info, men jag skulle inte ge mig in i ett "svetsföretag" som pysslar med legotillverkning i lågkonjunktur. Det känns som ett typexempel på ett företag som går i konkurs under lågkonjunktur. Jag skulle kunna ge flera exempel bara här i denna kommun senaste halvåret. Tyvärr! Prova att googla på orden konkurs och namnet på din stad eller kommun. Exempel:

http://www.google.se/#hl=sv&q=konkurs+östersund&btnG=Google-sökning&meta=&aq=f&fp=630660c3d9ff1493

.

Läs på lite affärsjuridik och fördjupa dig i det företaget sysslar med och den marknad det är verksam i inkl konkurrenter. Om din pappa har både erfarenhet och stor kunskap i branchen borde affären kännas tryggare. Förutsätter att du har förtroende för din pappa och att han har entreprenörsanda. Det senare har man stor glädje av när man bedriver eget företag.

Gå noga igenom alla avtal och sätt dig in i vad de innebär för din del. Som delägare har du ett juridiskt ansvar för företagets skulder och lån. Du kan välja en företagsform som begränsar det ansvaret med rätt skrivna avtal där din pappa tar ett större juridiskt ansvar för företaget. Anlita en jurist.

Hur som helst tror jag inte att någon här på forumet kan tala om ifall just den här affären är bra eller dålig på kort och lång sikt.

Jag har jobbat en del mot legotillverkare (som beställare av svetsat bland annat) och en sak som är extremt viktig är att du har många kunder. Annars är du för känslig, alltså om en kund drar sig ur eller lägger ner så ska du inte behöva förlora 25% av din kundkrets.

Det är bra om dina kunder inte är inom samma bransch allihop heller. Om branschen kallnar så kan du ligga risigt till också.

Nu är det ju svårt att ge svar på din fråga eftersom du inte ger så jättemycket info, men jag skulle inte ge mig in i ett "svetsföretag" som pysslar med legotillverkning i lågkonjunktur. Det känns som ett typexempel på ett företag som går i konkurs under lågkonjunktur. Jag skulle kunna ge flera exempel bara här i denna kommun senaste halvåret. Tyvärr! Prova att googla på orden konkurs och namnet på din stad eller kommun. Exempel:

http://www.google.se/#hl=sv&q=konkurs+östersund&btnG=Google-sökning&meta=&aq=f&fp=630660c3d9ff1493

.

bra tips :)
det är just såna saker som jag bett min far kolla upp , sen om det går o utveckla företaget ,, om så är fallet så hade jag till en början tänkt att jobba kvar på mitt nuvarande jobb tills konjukturen är över o låta de andra dra det stora lasset , sjfallet får man ju offra helger o större ledigheter ,, men vad händer om det kursar ? nuvarande ägaren säljer det till kompis pris till far pga att kroppen inte pallar med längre , hur mkt måste ett företag gå med vinst för att det ska va lönsamt ,kostnader runt dvs sociala avgifter m,m

Läs på lite affärsjuridik och fördjupa dig i det företaget sysslar med och den marknad det är verksam i inkl konkurrenter. Om din pappa har både erfarenhet och stor kunskap i branchen borde affären kännas tryggare. Förutsätter att du har förtroende för din pappa och att han har entreprenörsanda. Det senare har man stor glädje av när man bedriver eget företag.

Gå noga igenom alla avtal och sätt dig in i vad de innebär för din del. Som delägare har du ett juridiskt ansvar för företagets skulder och lån. Du kan välja en företagsform som begränsar det ansvaret med rätt skrivna avtal där din pappa tar ett större juridiskt ansvar för företaget. Anlita en jurist.

Hur som helst tror jag inte att någon här på forumet kan tala om ifall just den här affären är bra eller dålig på kort och lång sikt.

får tacka för ett bra svar utan ironi

Last edited:
Jag är i samma sits som du med några år fram i tiden. Jobbar med min far i en firma som han startat men jag kommer att ta över.
Jag kan säga att det är pååååååååfrestande att jobba med familj...men å andra sidan ger det friheter man annars inte skulle ha.
Det mesta går att lösa om man har en schysst revisor som är tålmodig och hjälper en visa vägen. Och du har ju lyxen att du har en person som sköter redovisning etc..underbart!
Branchen ni har valt vet jag däremot inget om.

Känner du till branschen och känner att det kommer lyckas med ert koncept...så kommer det andra fixa sig tror jag. Men se till att du kan lita på personerna som sköter affärerna..helst sätt dig in idet själv och börja sköt din egen bokföring (eller övervaka den iaf).

Lycka till :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...