Eget avgas?

Prankster

Får jag vara med o leka?
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Gixxer 1100 -86
Tjenare!

Har ett par avgas funderingar jag hoppas kunna få hjälp med!

Håller på o plocka lite me min gs550m -82 och har kommit till avgassystemet, som ser förj*vla tråkigt ut, d.v.s tidigare ägare har rostlagat me svetsen både här och där me varierande resultat samt att bägge dämpare är upprostade undertill. Tråkigt alltså.

Nu funderade jag på om jag skulle bygga ett eget 4-1 system o avsluta med en japsdämpare lr liknande till bil, från typ feltema. Tänkte då bara använda original grenrör men kapa rörena mitt på o vrida dom så man får dom på samma sida alt mitten o svetsa ihop på lättaste sätt osen bara fortsätta bak o sätta dit en bildämpare på ena sidan.

Frågan är ju då hur hojjen kommer gilla det, med tanke på mottryck, samt även bullernivå? Vore ju synd o kapa upp hela avgaset osen skiter de sig iaf... Så vad tror expertpanelen?

Tack på förhand! MVH//Staffan "Prankster" W

Visst går det!

Det är väldigt vanligt att det är dubbla rör på äldre hojar. För att kromet inte ska bli missfärgat. Så du måste tänka dig för innan du kapar av rören och kolla noga om det går att vinkla där du tänkt dig.
Försök att samla ihop rören snyggt och dra vidare med ett lite grövre rör än vad varje enskilt rör är i början. Om främre rören är ca 30 mm så kan du dra vidare med 38-40mm ungefär.
Då fungerar det motsvarande orginalrör.

Men bered dig på mycket jobb. Rören kanske är rostigare än du tror...

Mats

Knäpp gärna ett par bilder på systemet och lägg upp!
Som föregående talare skrev så är det ett grymt jobb att bygga eget avgas.

Läs gärna min tråd så kommer du förstå att saker och ting kanske tar lite längre tid än vad man ursprungligen trodde. Å andra sidan får du ett system som du är helt ensam på!

Knäpp gärna ett par bilder på systemet och lägg upp!
Som föregående talare skrev så är det ett grymt jobb att bygga eget avgas.

Läs gärna min tråd så kommer du förstå att saker och ting kanske tar lite längre tid än vad man ursprungligen trodde. Å andra sidan får du ett system som du är helt ensam om!

Last edited:
Låter ju simpelt ;-)

Men det borde inte bli några problem me mottryck lr bullernivå? Bygga är jag inte främmande för, och är ju rätt gott om plats under hojjen, i.o.m att original går där oxå. Så för min del så är det mes prestanda mässigt. Effekt +- spelar mindre roll, bara den går rent o som den ska.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back