Egentillverkat rör, diameter? Hjälp!

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
Egentillverkat utblås - rör. Diameter? Hjälp!

Någon som vet vilken diameter det är på röret på denna bild?

Jag har funderingar på att försöka bygga mitt eget seat pipe. Men jag har dock ingen aning om vad det måste vara för tjocklek på röret.

Är det någon som har gjort liknande eller har andra förslag "gärna bilder på vad ni gjort" så får ni gärna ge mig lite inspiration...

Kolla på bilden så ser ni hur jag vill ha själva rören...

Mvh//Score

Bifogat

• dscf0021.jpg
    dscf0021.jpg
    87.7 KB · Visningar: 132
Last edited:
Varför inte utgå från vad du har för diameter på originalsystemet? Det verkar ju enklast. Och du slipper ju göra övergångar mellan olika diametrar.

Jag föreslår att du om du ska dela upp röret i två tar å räknar ut arean på nuvarande rör och sedan räknar ut vad detta blir på två rör.

Diametern på de två rören = nuvarande diameter / roten ur 2

Sedan i och med att du får både längre och krokigare rör så tar du åtminstone nästa dimension större.

Tex: Om du har 2" rör nu så för samma area behövs 1,41 tum med två rör. Då skulle jag gå upp till minst 1.5 tums, kanske till och med 1 5/8 tums. Om du har original att mäta på så kanske man skulle kunna gå upp ännu mer - förutsätter i och för sig att man har bättre grenrör än original också.

Min mening, inget jag räknat på eller så - mest bara sunt förnuft. Nån trimmare som bygger rör på heltid kanske inte tycker som jag...

/lastu

lastu skrev:
Jag föreslår att du om du ska dela upp röret i två tar å räknar ut arean på nuvarande rör och sedan räknar ut vad detta blir på två rör.

Diametern på de två rören = nuvarande diameter / roten ur 2

Sedan i och med att du får både längre och krokigare rör så tar du åtminstone nästa dimension större.

Tex: Om du har 2" rör nu så för samma area behövs 1,41 tum med två rör. Då skulle jag gå upp till minst 1.5 tums, kanske till och med 1 5/8 tums. Om du har original att mäta på så kanske man skulle kunna gå upp ännu mer - förutsätter i och för sig att man har bättre grenrör än original också.

Min mening, inget jag räknat på eller så - mest bara sunt förnuft. Nån trimmare som bygger rör på heltid kanske inte tycker som jag...

/lastu

Jo det ligger nog något i det du säger men det jag undrar är väll om det kan vara skadligt för motorn om man har för stora eller små rör???

Folk säger ju exempelvis att man inte ska värmköra utan systemet på...

//Score

Score skrev:
Jo det ligger nog något i det du säger men det jag undrar är väll om det kan vara skadligt för motorn om man har för stora eller små rör???

Folk säger ju exempelvis att man inte ska värmköra utan systemet på...

//Score

Om du inte går upp i överdrivna dimensioner så är det inte skadligt. Helt utan system kan jag tänka mig att det är men inte om du har ett system på. Jag kör själv med helsystem utan ombestyckning och har gjort det på tidigare hoj också. För det mesta så behöver man inte gå upp så mycke i munstycken så det är inte så farligt som många tycks tro.

/lastu

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...