Egentillverkad ljuddämpare?

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
Jag har en liten fråga. :)

Egentillverkad ljuddämpare. Har själv ingen riktig koll vad man skall tänka på men iden är som så här.

Äger en Triumph Daytona T595 1998 års modell

Har sett att det finns någonstans i forumet en bit pipa som passar till R1an som gör mig ganska svartsjuk. En liten 15 cm lång pipa som sticker ut precis ut bakom sidokåpan.

Jobbar på en stor verkstad med alla dess roliga tillbehör och skitduktiga montörer.

VI har gett oss faan på att bygga en likadan.

Men där är säkert mycket man skall tänka på det är ju inte bara att sätta en bit rör och vips färdig.

Är det någon som har gjort något liknande och vad måste man tänka på med luft flöden och ommappningar m.m.

Hade varit tacksam för svar för om allt går som det skall kan jag mer eller mindre börja rita på detta ikväll.

:brinnerup

Cebeärr600 skrev:
2219639 Jag har en liten fråga. :)

Egentillverkad ljuddämpare. Har själv ingen riktig koll vad man skall tänka på men iden är som så här.

Äger en Triumph Daytona T595 1998 års modell

Har sett att det finns någonstans i forumet en bit pipa som passar till R1an som gör mig ganska svartsjuk. En liten 15 cm lång pipa som sticker ut precis ut bakom sidokåpan.

Jobbar på en stor verkstad med alla dess roliga tillbehör och skitduktiga montörer.

VI har gett oss faan på att bygga en likadan.

Men där är säkert mycket man skall tänka på det är ju inte bara att sätta en bit rör och vips färdig.

Är det någon som har gjort något liknande och vad måste man tänka på med luft flöden och ommappningar m.m.

Hade varit tacksam för svar för om allt går som det skall kan jag mer eller mindre börja rita på detta ikväll.

:brinnerup

har du sett hela bilden..
även hur den ser ut bakom kåpan?
öppen till en början o sen en slutpip..
slutpip kanske du kan fixa på närmaste biltillbehörs firma med "styling"

hur hojen sen beter sig kan bli skumt om du har otur.
kanske tappade hk men kanske mer..bara o prova.

jag har black widow system på och det är ju ett helt öppet system, till det har jag bara lagt in racemappen och ett kn luftfilter.

har ni sett dom som finns till r1 någon här på sporthoj har en sådan köptes utomlands.

Men jag vill inte pajja avgasventiler och annat kul som det ryktas om

Cebeärr600 skrev:
2220418 har ni sett dom som finns till r1 någon här på sporthoj har en sådan köptes utomlands.

qe! om de första.

men om de andra så är de väl bara o bestycka upp den så är de bra sen.

Cebeärr600 skrev:
2220418 har ni sett dom som finns till r1 någon här på sporthoj har en sådan köptes utomlands.

Varför skulle du paja avgasventiler?? Hade varit kul att höra argumenten för detta?

Denna? Går ju att bygga lite som man vill egentligen.

Bifogat

• 2-640.jpg
    2-640.jpg
    44.6 KB · Visningar: 93
  • Product_1.jpg
    Product_1.jpg
    79.3 KB · Visningar: 82
  • Product_2.jpg
    Product_2.jpg
    44.4 KB · Visningar: 73
nu får ni ta det för vad det är grabbar. lyssnade på en snubbe på jobb som hade haft en gammal gixxer typ 80-90 talet

men men.

min fråga var hur skall man räkna ut och vad skall man gå efter för att jag skall behålla själva grenröret från motorn men där ljuddämparen går på skall jag ha en liten böj mer eller mindre med en egengjord dämpinsats osv...

andy

jo men fortfarande kan inte bågen bli kejko koko av detta?

andy

jo jo jag vet och det är exakt ett sådant som jag vill bygga

men blir inte hojjen koko av detta

kan man inte få massor av strul och pajja nått på vägen?

andy

men hur e det med att pajja hojjen

är faktiskt lite rädd när jag hade arbetskompisen som berätta att man kan pajja hur mycket som helst för att man bla bla bla

någon som kan hjälpa mig med denna fråga?`

andy

Cebeärr600 skrev:
2220442 min fråga var hur skall man räkna ut och vad skall man gå efter för att jag skall behålla själva grenröret från motorn men där ljuddämparen går på skall jag ha en liten böj mer eller mindre med en egengjord dämpinsats osv...

En tvåtaksmotor t.ex är MYCKET beroende av hur expansionskammaren är utformad, längd form mm.

En Rad(trea) motor (4-takt) är inte i alls samma behov av avgasmottryck, om du skall behålla org grenrör kan du i princip göra hur som helst bara du inte

*Gör grova skillnader i rördiameter eller längder
*Gör SKARPA böjar på röret
*På något annat sätt begränsar avgasernas framfarter.
*Kör helt utan ljuddämpning (öronen)

Som alltid när man förändrar motorns förutsättningar att arbeta ska du givetvis bänka med lamda för att få en A/F kurva och justera in den rätt dvs. bestyckning

Inget KOKO kommer att hända med hojen om den får rätt bränsleblandning.. och inget kommer att gå sönder så länge du inte slinter med 1500W:s BOSCH vinkelslipen ock råkar snitta ramen...+ Den kommer bröla som faen men det är ju en annan femma

Last edited:
Silverryggen skrev:
2220472 En tvåtaksmotor t.ex är MYCKET beroende av hur expansionskammaren är utformad, längd form mm.

En Rad(trea) motor (4-takt) är inte i alls samma behov av avgasmottryck, om du skall behålla org grenrör kan du i princip göra hur som helst bara du inte

*Gör grova skillnader i rördiameter eller längder
*Gör SKARPA böjar på röret
*På något annat sätt begränsar avgasernas framfarter.
*Kör helt utan ljuddämpning (öronen)

men hmm rörets längd och diameter.

Diameter då menare du förhoppningsvis innerdiameter.

Längder? tanken är att jag skall göra som den som mirage säljer kanske med lite mindre böj då efter rekommendation.

Cebeärr600 skrev:
Diameter då menare du förhoppningsvis innerdiameter.
Längder? tanken är att jag skall göra som den som mirage säljer kanske med lite mindre böj då efter rekommendation.

Jag menar innerdiametern ja, den längdskillnaden är försumbar, gör du en sådandäringa pipa, se bara till att bestycka sedan så att den inte går snålt...

hur skall man då göra för att slippa själva ombestyckningen? ha samma längd som orginal?

tanken är att jag skall ha den i showoff syfte lite då och då och kan bli lite jobbigt att bestycka om varje gång?

dum fråga till :fatta! behöver man ha det fast man har digital inspruttt

andreas

du har ju insprut på kärran så bestyckning behöver du inte ha, däremot en pc3 eller tuneboy och sen köra i bänk eller så kanske triumphs färdiga racemapp kan funka.

hmm det är ju så att jag har triumphs carbon kanna på idag och den är nog mappad efter denna?

den går ju sunk med orginal kannan hehe

andy

Cebeärr600 skrev:
2220841 hmm det är ju så att jag har triumphs carbon kanna på idag och den är nog mappad efter denna?
andy

Ahh, är inte så hemma på Triumph , visste inte att det var EFI på den, sak samma, det är samma mål du vill uppnå, fetta upp den, skaffa PC3 motsvarande så har du ju egen diagnostik :-)

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back