Egenskaper torr våtkoppling

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej. Här kommer en dum nybörjarfråga :)

Håller på med det sista i monteringen av min renoverade hoj. Noterar dock att kopplingen inte vill släppa upp helt, hur hårt jag än spänner wire och drar i kopplingshantag (testat att försöka rulla fram hojen i ettans växel med intryckt koppling, det går men man får ta i som fan och hoj rycker till med jämna mellanrum som om den drog motorn lite lätt)

Nu har jag dock inte fyllt på olja än, vill ju inte göra det om det nu skulle vara något felmonterat på kopplingen. Så min fråga är, är det vanligt att en våtkoppling inte kan koppla loss alls när den är torr? Dvs är det bara att fylla på olja och utgå från att den då kan släppa upp helt? Kalla mig snål, men jag vill inte slösa ~500 spänn på olja som man får tappa ut igen för att sedan gå igenom hoj. Sunda förnuftet säger dock att olja ju gör att saker ska glida enklare, så det borde ju gå lite bättre med olja. Men någon som vet och inte bara liksom jag gissar?

Motorn är köpt beg i tömt skick (mc-skrot) så jag vet inte hur länge den har stått utan olja, vet bara att den kommer från en kraschad hoj (ZZ-R600D)
:confused: :tomten

pjohan skrev:
Hej. Här kommer en dum nybörjarfråga :)

Håller på med det sista i monteringen av min renoverade hoj. Noterar dock att kopplingen inte vill släppa upp helt, hur hårt jag än spänner wire och drar i kopplingshantag (testat att försöka rulla fram hojen i ettans växel med intryckt koppling, det går men man får ta i som fan och hoj rycker till med jämna mellanrum som om den drog motorn lite lätt)

Nu har jag dock inte fyllt på olja än, vill ju inte göra det om det nu skulle vara något felmonterat på kopplingen. Så min fråga är, är det vanligt att en våtkoppling inte kan koppla loss alls när den är torr? Dvs är det bara att fylla på olja och utgå från att den då kan släppa upp helt? Kalla mig snål, men jag vill inte slösa ~500 spänn på olja som man får tappa ut igen för att sedan gå igenom hoj. Sunda förnuftet säger dock att olja ju gör att saker ska glida enklare, så det borde ju gå lite bättre med olja. Men någon som vet och inte bara liksom jag gissar?

Motorn är köpt beg i tömt skick (mc-skrot) så jag vet inte hur länge den har stått utan olja, vet bara att den kommer från en kraschad hoj (ZZ-R600D)
:confused: :tomten

Så brukar en koppling som har stått ett tag bete sej. Det släpper när du får olja på lamellerna.

/Sleven

Tackar jättemycket för snabbt svar båda två ! Ännu ett problem ur vägen mot att få höra kawans underbara motorljud (har inte hört det sen i oktober)..

Nu tillbaka till garaget :)

Ok, så här blev det:

Efter att ha varmkört motorn stillastående (har lite småfix på drev och annat, därav att jag inte ville låta den driva bakhjul) så testade jag att i ettans växel dra bakhjul förhand. Det går men det är inte lika lätt som när den ligger i neutral, antar att det delvis är för att jag nu måste dra runt växellåda. Dock ligger den varje gång jag släppt upp koppling lite lätt emot vilket dock försvinner när jag drar däcket nån decimeter (eh, ja, ytterkanten rör sig några centimeter, kan det vara ett kanske ett sextondels varv eller så). Är även det normalt eller ska jag börja bli orolig?

Imorgon efter jobbet tänkte jag montera på de kåpor som krävs för att jag ska kunna köra, tänkte låta den stå i olja över natten och se om de små lamellerna blir snällare tills dess.

Att det går trögare med växel i är helt normalt. Du behöver köra med den för att lamellerna ska släppa helt. Vad menar du med att den ligger lite lätt emot och att det försvinner när du drar däcket nån centimeter.?

sleven skrev:
Att det går trögare med växel i är helt normalt. Du behöver köra med den för att lamellerna ska släppa helt. Vad menar du med att den ligger lite lätt emot och att det försvinner när du drar däcket nån centimeter.?

Förlåt, lite otydligt av mig.

Körde endast hoj på centralstöd då det hänger lite sladdar kring primärdrev och kedjan var ej 100% inställd. Körde mesta av tiden i neutral för att hoj skulle bli varm (ville testa att den gick jämt såväl varm som kall utan choke). Först då testade jag (en mycket kort runda) att, med bakhjul i luften lägga i ettan och noterade att bakhjul snurrade både med och utan koppling indragen.

När hojen väl var avstängd testade jag att lägga i ettan, med vänster hand dra in kopplingen och stäcka mig med höger hand för att dra bakhjulet. Det var väldigt trögt först, men när det rubbats kanske ett kvarts varv kanske en tjugondels varv så kändes det att något släppte och det började det gå lättare (återigen, inte så lätt som i friläge, betydligt tyngre). Släppte upp koppling och drog in den igen, återigen var det trögt först, men sen släppte
efter att ha dragit hjulet ytterligare lite gran (betydligt mindre denna gång, kanske 1/20 hjulvarv. Gjorde ett eller kanske två försök till men fick samma fenomen fler gånger. Alltid lite kärvt precis när koppling dragits in men så fort man rubbat hjul lite så gick det lättare.

Men som du sa, jag behöver nog köra lite med hojen rullande så jag ska testa igen imorgon när jag har plockat på drevskydd, toppkåpa och sadel och sen får den rulla lite så motor får jobba med växlar i och såväl med koppling i som utan och i dragläge.

Att jag inte testade mer var att planen för testet var att finna ev olje och vattenläckor. Då en banjobult på oljekyl och termostathus läckte så avbröt jag test och återgärdade läckor (för löst åtdragen bult resp termostat satt fel i förhållande till o-ring). Sen tog tiden slut och jag måste packa ihop allt.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...