Egenföretagare via bemanningsföretag?

RecursiveExistence

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Lyckats ta mig ett steg vidare i en rekrytering till ett företag och om jag skulle lyckas så kommer bli anställd via ett bemanningsföretag och stationerad i Portugal. I den senaste informationen jag fått så ser det ut som om att jag kommer vara "egenföretagare". Med andra ord betala skatt och andra avgifter själv.

Jag har ingen aning om hur något sånt här går till. Är man registrerad som egenföretagare? Räknar man själv ut hur mycket skatt och avgift man ska betala? Vilket land ska jag betala till? Stationerad i Portugal men anställd av Svenskt bemanningsföretag?

Känner mig lite vilsen i det hela. Om dom kommer kalla mig till intervju så kommer det gå snabbt i svängarna då de vill att man ska börja den 23 Mars och då vill jag ändå vara så påläst som möjligt innan jag tackar ja.

Du, det här låter inte helt 100.

Du kommer mao bli konsult åt nåt företag, och jag antar att du skall sälja deras produkter på något vis. Som konsult har du ingen säkerhet alls. De kan byta ut dig över natten.

Låter inte alls bra tycker jag utan att ha fått all info.

Kollade lite om just detta med var man ska skatta tidigare.
Funderade på att flytta till Cook Öarna men jobba därifrån på distans mot Sverige

Så, du ska betala skatt i det land du fysiskt sitter o jobbar i mer än 6månader per år
dvs
Sitter du fysiskt i Portugal & jobbar i mer än 6 månader är det Portugal du betalar skatt i.

Skatteverket tycker det är totalt ointressant om du är anställd av ett bolag i ett annat land eller om jobbet utförs på distans. Det är var du har röven som bestämmer.

För att beskattningen sak ske på rätt ställe så ska man fylla i div blanketter hos Skatteverket. Annars riskerar man dubbelbeskattning

Är du beskattningsbar i Sverige så har jag för mig att du får ut 40% av det du fått in till egenföretaget i handen. (dvs motsvarande lön efter skatt)

dvs Betalas det in en årslön på 200 får du ut 80, 300 får du ut 120 etc etc

Du, det här låter inte helt 100.

Du kommer mao bli konsult åt nåt företag, och jag antar att du skall sälja deras produkter på något vis. Som konsult har du ingen säkerhet alls. De kan byta ut dig över natten.

Låter inte alls bra tycker jag utan att ha fått all info.

Nä, ska inte sälja något. Skall servera kaffe på 10.000 meters höjd som jag gör nu. Men med bättre lön och roligare stationering. :P Anställningar via bemanningsföretag börjar bli mycket vanligare i flygbranschen tyvärr då det är billigare för flygbolagen. Jag har bara sett just denna typen av anställning för piloter tidigare, bland annat Avitrans som flyger för Sverigeflyg.

Men jag håller med, det låter väldigt skumt och jag känner att det inte är helt säkert. Men samtidigt är jag i nuläget också anställd via ett bemaninngsföretag som gör och har gjort lite vad de vill med kollegor till mig.

Kollade lite om just detta med var man ska skatta tidigare.
Funderade på att flytta till Cook Öarna men jobba därifrån på distans mot Sverige

Så, du ska betala skatt i det land du fysiskt sitter o jobbar i mer än 6månader per år
dvs
Sitter du fysiskt i Portugal & jobbar i mer än 6 månader är det Portugal du betalar skatt i.

Skatteverket tycker det är totalt ointressant om du är anställd av ett bolag i ett annat land eller om jobbet utförs på distans. Det är var du har röven som bestämmer.

För att beskattningen sak ske på rätt ställe så ska man fylla i div blanketter hos Skatteverket. Annars riskerar man dubbelbeskattning

Är du beskattningsbar i Sverige så har jag för mig att du får ut 40% av det du fått in till egenföretaget i handen. (dvs motsvarande lön efter skatt)

dvs Betalas det in en årslön på 200 får du ut 80, 300 får du ut 120 etc etc

Så om jag sitter i bara 6 månader är det Sverige jag ska betala skatt till?

Kolla runt med andra i branschen, jag tror att det här är så specifikt avtal just för din bransch att det är svårt att svara på.
Eftersom du jobbar på internationellt luftrum(?) kanske det är svårt att säga vart skatten ska betalas. Är företaget registrerat i Portugal till exempel så ska du med all säkerhet betala skatten där.
Ring bemanningsföretaget direkt och fråga lite mer, jag tror inte att de avfärdar dig som en dum arbetssökande utan snarare en frågvis och intresserad sådan.

Jag själv har en lustig anställning som inte tillhör vanligheten i Sverige men jag följer ju alla skatteregler som gäller här precis som vanligt men då både arbetar jag och bor i Sverjet. Men som sagt så finns det massvis med lustiga regler och anställningsformer utanför vårt land, kanske även om företaget är registrerat i Sverige?

Kolla runt med andra i branschen, jag tror att det här är så specifikt avtal just för din bransch att det är svårt att svara på.
Eftersom du jobbar på internationellt luftrum(?) kanske det är svårt att säga vart skatten ska betalas. Är företaget registrerat i Portugal till exempel så ska du med all säkerhet betala skatten där.
Ring bemanningsföretaget direkt och fråga lite mer, jag tror inte att de avfärdar dig som en dum arbetssökande utan snarare en frågvis och intresserad sådan.

Jag själv har en lustig anställning som inte tillhör vanligheten i Sverige men jag följer ju alla skatteregler som gäller här precis som vanligt men då både arbetar jag och bor i Sverjet. Men som sagt så finns det massvis med lustiga regler och anställningsformer utanför vårt land, kanske även om företaget är registrerat i Sverige?

Förtillfället är jag anställd av ett Irländskt bemanningsföretag men bor och jobbar i England och skattar här också. En vän till mig som var stationerad här förut men nu stationerad i Spanien, samma bemanningsföretag, samma anställning, annan stationeringsort han betalar bara skatt till Irland och inte Spanien. Reglerna är många och konstiga. Får slå dom en signal och höra vad de säger.

Förtillfället är jag anställd av ett Irländskt bemanningsföretag men bor och jobbar i England och skattar här också. En vän till mig som var stationerad här förut men nu stationerad i Spanien, samma bemanningsföretag, samma anställning, annan stationeringsort han betalar bara skatt till Irland och inte Spanien. Reglerna är många och konstiga. Får slå dom en signal och höra vad de säger.

Som skattmas säger jag bara, ring Skatteverket och fråga, det kan komma att stå dig dyrt annars.

Här finns lite att läsa på.

http://www.skatteverket.se/foretago...avgiftsfragor.4.18e1b10334ebe8bc80001886.html

Det relevanta är väl egentligen vilket språk du kommer prata i fikarummet?

kunde inte låta bli...

Som skattmas säger jag bara, ring Skatteverket och fråga, det kan komma att stå dig dyrt annars.

Här finns lite att läsa på.

http://www.skatteverket.se/foretago...avgiftsfragor.4.18e1b10334ebe8bc80001886.html

Får väl ta och ringa dem också. Tackar för länken. :)

Det relevanta är väl egentligen vilket språk du kommer prata i fikarummet?

kunde inte låta bli...

Eftersom jag skulle bli stationerad i Portugal så skulle jag självklart prata svenska. Det är väl rätt uppenbart :confused:

Last edited:
Jag har jobbat med flera flygmekaniker i U.K. som hade egna företag på IOM, Jersey eller andra ställen. Dom var kontraktsanställda men kunde bli utslängda samma dag (ingen anställningstrygghet). Skatt, pension, semester etc tror jag inte någon av dom betalade till. Du jobbar ju på flygbolag så snacka med någon tekniker när du ser dom.

Ja, du kommer iaf inte starta företaget i Sverige. Om du inte tycker skatt är roligt förstås...

Prata som sagt med skatteverket, och hör också med det anställande företaget vilken typ av support de komer ge dig. Jag är medborgare i två länder, bor i ett och arbetar i ett tredje, så jag vet att det är betydligt mycket krångligare än man kan tro. Det handlar i vissa fall om subjektivitet såsom var du anses ha ditt huvudsakliga boende, var du spenderar mest tid, vilket land du har flest band till, osv osv. Kom sedan ihåg att detta inte enbart inkluderar landet du är anställd i, utan kan vara ett tredje land beroende på hur upplägget på ditt arbete ser ut.

Jag har ett team med skatte- och immigrationskonsulter som sköter detta åt mig numera, men det känns ändå alltid som om man inte har 100% koll. Man får lita på andra och se till att deras namn finns på papprena också... :gnissla

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8