Eftersträvat kolvspel stor stånka

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Xr600. Vilket kolvspel strävar man efter med en Honda orginalkolv? Manualen säger att det är 0.01-0.05mm när hojen är ny. Låter galet?? 0.05 är väl snarare närmre sanningen, kanske tom 0.06-0.07? Vad ska jag säga till borraren?
Det nuvarande spelet är 0.015, kanske aningen stort :rolleyes:

Hur vet du spelet idag ? Uppmätt av vem o hur ? (Menar du verkligen 15/1000 mm ?? Ligger ju väldigt nära undre gränsen....)
/u

Smidd kolv, ca 0.02 mm per 25 mm borr, dvs 0.06 mm för 75 mm borr.
Gjuten kolv, ca 0.01 mm per 25 mm borr, dvs 0.03 mm för 75 mm borr.

ulf_lundin skrev:
2345352 Hur vet du spelet idag ? Uppmätt av vem o hur ? (Menar du verkligen 15/1000 mm ?? Ligger ju väldigt nära undre gränsen....)
/u

Ops det blidde fel. 15/100 mm menar jag. Dvs enormt. Uppmätt av mc-firma..

andersbrink skrev:
2345385 Smidd kolv, ca 0.02 mm per 25 mm borr, dvs 0.06 mm för 75 mm borr.
Gjuten kolv, ca 0.01 mm per 25 mm borr, dvs 0.03 mm för 75 mm borr.

Det där måste ju vara ganska grova tumregler? Måste ju variera hyffsat mkt om det är vätskekylt, oljekylt eller luftkylt, samt användningsområde?
Är en vanlig orginalkolv smidd eller gjuten?

Mekanikern som mätte kolv och cyl tyckte 6-7 /100 mm. Go for it?
Det lustiga är bara att boken säger nåt helt annat

Last edited:
Jag kan ha fel men när jag praktiserade på en motorrenoveringsfirma borrade dom allt till fyra hundradelar (bilar bågar osv ) Och helst ville dom ha dom nya kolvarna så dom kunde kontroll mäta dom innan borrning mvh p

Min tumme är rätt grov. Så grov att den förmodligen inte ens passar i de bakre regionerna. :D

Kolvtemperaturen påverkas inte speciellt mycket av motorns kylmedia. Om kolvtempen är 250 eller 260 grader, kan det möjligen vara skillnaden mellan en förare på 70 eller 100 kilo eller om man kör i motvind eller inte.

Att borra allt till 4/100 är av okunskap eller slöhet. Kolvtillverkarna skickar alltid med papper på vilket spel installationen ska ha. Har man en originalkolv och tillverkaren rekommenderar ett spel bör man följa det. Kör man extremt hårt, t.ex. med turbo eller lustgas eller ligger på klena hållet i bränsleblandningen (som t.ex. 600/1000 supersport gör) bör man lämna den lite rymligare än angivet.

Ljunghusen skrev:
Det där måste ju vara ganska grova tumregler? Måste ju variera hyffsat mkt om det är vätskekylt, oljekylt eller luftkylt, samt användningsområde?
Är en vanlig orginalkolv smidd eller gjuten?

Mekanikern som mätte kolv och cyl tyckte 6-7 /100 mm. Go for it?
Det lustiga är bara att boken säger nåt helt annat

andersbrink skrev:
2345525 Min tumme är rätt grov. Så grov att den förmodligen inte ens passar i de bakre regionerna. :D

Kolvtemperaturen påverkas inte speciellt mycket av motorns kylmedia. Om kolvtempen är 250 eller 260 grader, kan det möjligen vara skillnaden mellan en förare på 70 eller 100 kilo eller om man kör i motvind eller inte.

Att borra allt till 4/100 är av okunskap eller slöhet. Kolvtillverkarna skickar alltid med papper på vilket spel installationen ska ha. Har man en originalkolv och tillverkaren rekommenderar ett spel bör man följa det. Kör man extremt hårt, t.ex. med turbo eller lustgas eller ligger på klena hållet i bränsleblandningen (som t.ex. 600/1000 supersport gör) bör man lämna den lite rymligare än angivet.

Heheh :D

Jamen dåså, då väntar jag på att kolven kommer

Ljunghusen skrev:
2360225 Hopp jag fick inget papper med kolven men jag sa till borraren 0,06-0,07
Klart kolvtillverkaren ska kunna uppge kolvspel f kolven. Ingen kan ju veta bättre !
Men det blir säkert ok med .06.
/u

ulf_lundin skrev:
2360573 Klart kolvtillverkaren ska kunna uppge kolvspel f kolven. Ingen kan ju veta bättre !
Men det blir säkert ok med .06.
/u

Absolut. Det var en orginalkolv tom
Boken sade ju helt knasiga siffror.. Snackade med en annan duktig kille, han sa 0,06-0,08

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg