Eftermontera kamsync, Hjälp

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
God kväll, har kommit till en punkt i mitt bygge där jag skall montera kamsync. Men jag hittar ingen bra plats att montera givaren på.

Har funderat om man kan mäta på en nock istället för att göra något vid kamdrevet. Kan det fungera?

kamsync.jpg

Tack på förhand

Fredrik

4ans insugskam
i bakkant på ventilkåpan

Har just gjort detta på en vattenkyld

4ans insugskam
i bakkant på ventilkåpan

Har just gjort detta på en vattenkyld

Toppen:tummenupp Skall helt klart testa och se om det fungerar, hur gick du tillväga för att hitta rätt spel mellan givaren - nock ?

Sprutet blir maxxecu, kommer köpa till en can-bus enhet för att kunna använda riktigt många in och utgångar.
Tyvärr så är boxen ej för utomhus bruk, boxen kommer därför att kapslas in i plexiglas. Något jag gillar med maxxecu är att dom har 8 ingångar för EGT-sensorer, tänkte köra en egt sensor i varje avgasport.

Har du någon mer information hur du gick till väga när du monterade sprut på den vattenkylda?

Du kommer inte att ha speciellt mycke nytta utav avgastemp

Så länge den går tillräckligt rikt på lambdan så kommer avgastempen inte bli speciellt hög

Använd Honywell hallgivare som synk Man får svetsa dit en kloss i kåpan som man gör lite för tjock först

Sen använder man en tolk i samma diameter som sensorn för att känna hur nära nocken ligger

sen planar man klossen så att ca 0,8 -1mm spel erhålles

Du kommer inte att ha speciellt mycke nytta utav avgastemp

Så länge den går tillräckligt rikt på lambdan så kommer avgastempen inte bli speciellt hög

Använd Honywell hallgivare som synk Man får svetsa dit en kloss i kåpan som man gör lite för tjock först

Sen använder man en tolk i samma diameter som sensorn för att känna hur nära nocken ligger

sen planar man klossen så att ca 0,8 -1mm spel erhålles

Du är helt otrolig, som jag har letat efter denna info. Du har aldrig funderat på och skriva en bok?

Angående tempen så tvekade jag också först, mycket pengar för en funktion som kanske inte kommer att användas. Men jag tänkte om jag sticker in sensorerna så när avgasportarna jag bara kan, så kanske det är möjligt att se så alla cylindrar går lika? Jag har aldrig provat egt sensorerna så jag vet inte hur bra mätvärden man kan få?

Borde ha köpt en honywell sensor nu så här i efterhand, men jag har tyvärr redan köpt en digital sensor mest för att jag tänkte på monteringen. Det hade varit fint med en tredobricka på varsida om muttrarna.
kamgivarkitt.jpg
Är det lönt att prova med sensorn jag köpt, eller skall jag se det som läropengar och köpa en honywell direkt?

Det handlar ju först och främst om vad ECU kan läsa och vilken sensor som rekomenderas

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”