Eftermarknadsvevstake till Honda XR600/XL600 rfvc

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ska bygga en motor med ambitioner i vinter.
Utgångsämnet är en honda 500cc rfvc som gått ca 2700 landsvägsmil (troligen väldigt gubbkörda, men ändå...).

Ska byta vevstakslagret, och då kanske även veven.

Hotrods har ju ett komplett kit med vev och nya lager som man kan köpa på bla. ebay och lukesracing för runt 110$.
http://www.hotrodsproducts.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=158

Är det någon som vet hur mycket bättre dessa är jfm original?

Har sett att xr's only säljer en vevstake som heter falicon, men den kostar nästan det tredubbla komplett med lager...

Råkade få tag i en lite för elak kam (förmodligen för både mitt och motorns eget bästa), så nu blir det även andra ventiler och fjädrar.

Siktet är ställt på 65 slanghästar, och att varva är ju kul...

Do's and donts?

Kolla om Hotrods har en komplett vevaxel till din motor , finns till många andra.
Samma med Wiseco.
Kanske en cnc-fräst Samarinvevstake.

Om du vill vara säker på att staken och lagret håller så köp falcon! jag körde ju den med turbo i några hundra mil och alltid över 100hk!! Till slut gav vevstakslagret upp. (inte underligt):D
Prox finns ju.. men den sköt jag av på mindre än 50 mil UTAN turbo!! Jag vill påsta sämmre än org. Hotrodds vet ej? Ser ut som prox så jag är skepptisk.

Roligt bygge!! Vilken kam har du då? Data på den?
Är inte lätt att nå högre än max 60bhp utan att sätta i större ventiler på dom där!
och kammen kan inte heller lyfta för högt för då trasslar ventilerna ihop sig!
Dom sitter ju dumt nog snett imot varandra alla vägar! Så vid pullverurtag på över 60hk så brukar man måsta flytta isär ventilerna:gnissla

Xr's only skriver ju:

"Don't be fooled by just any Falicon Rod, since it'll never equal the XRs Only Falicon Rod Kit. You won't get the pin, bearing and thrust washers that overcome the notorious rod failure.":va

Ligger det någon sanning i dessa ökända vevstakshaverier, eller är bara XR's only sugna på att kränga stakar?

Tycker faktiskt att hotrods stake verkar ganska seriös också. Kulpenad, silverpläterad lagerbana och vibrationspolerad.

Några kompletta vevar till denna (gamla) motor har jag inte sett till. Finn det något så är det väl till XR och den har några mm längre slag än de 75mm jag vill ha, vill inte gå upp pga varvillighet. Blir ju en gatcykel. Låter dessutom lite väl dyrt.

Kammen har webcam slipat på uppdrag av xr's only. Var inte riktigt säker på specen först men den blev så billig på ebay så jag köpte den på vinst och förlust. Fick sedemera data från xr's only som påstod att den var på 284 vid 1mm lyft och lyfte 9.2 (jfm hotcams st1 som har 258/8.8). Lät först lite för bra för att va sant, men i gårkväll hängde jag upp den i svarven och kollade med indexeringsklocka, och vid nollspel så har den uppåt 320 grader, så det verkar stämma. Ballt! :yoparty

Kanske inte blir mer än 60hp, vi får se, flytta ventiler gör jag inte, men som sagt blir det inte originalventiler, dock inga större. Men man måste ju ha lite ambitioner =0P. Blir förmodligen insprut med koniskt 46mm spjällhus och programerbar tändning (megasquirt'n'spark) om ingen lyckas övertala mig till något mer sansat.:gnissla

[Du har verkligen haft tur att du fick tag i en så vass kam till denna (inte lätt) men då får du verkligen kolla att inte ventilerna krokar ihop!! Troligast insugarna då. Kolla att dom inte slår ihop höger vänster så att säga vid 9,2 lyft det måste vara 1mm mellanrum!
Om du får dit den kammen och fipplar till 12,5-13 i kompf + bra portat ocg skräddarsytt avgas + dubbla flatslidare 36mm-38-- då har du faktist möjlighet att nå 65bhp:tummenupp

Denna topp går att plana stenmycket säker 2mm så det räcker om du köper en 11-1 kolv och planar
Och dom nhar rätt xr only..den svaga länken på xr600 och 650 är rullagret på vevtappen!! Jag har smällt 4st nu:gnissla Håller bra upp till 60hk och under 8000v. Men din maskin kommer att vilja varva minst 9000v! + att den inte har varvstopp inbyggd:näsblod Med falcon kan du dra den till 9000v utan bekymmer och staken går aldrig av...kan ju tänkas att hotrods lager är bättre,,lät ju bra med sillverpletterat!!

Last edited:
Tack för inputen!

Tja, alla andra trimkammar som jag sett kostar ju betydligt mycket mer, så jag hade nog en väldans tur. Ang att ventilerna krokar ihop så tror jag inte det är någon fara (mycket duration på denna kammen, men inte extremt högt lyft). Megacycle cams har flera modeller med mer lyft och det står inget om att flytta ventiler i deras katalog, bara att andra fjädrar är ett måste. Även Kent cams har en som lyfter en halv mm till jämfört med min.

Men det är klart att man ska dubbelchecka, men utan större ventiler är det nog ingen fara.

Får se om det kanske blir falicon eller hotrods... Ett haveri äter ju dock snabbt upp förtjänsten av en billigare stake med råge.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back