Eftermarknadsluftfilter?

• Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Finns det något eftermarknadsluftfilter som funkar ok? Tanken är att det är billigare att tvätta och olja in ett sådant än att köpa dyra orginalfilter varje gång. M.a.o. inte ute efter någon effektökning utan billigare service.

Och ja, jag är med på att det kanske krävs lite andra munstycken. Hojen ifråga är en zx9-00 med yoshi rs-3 bolton.

Tacksam för bra svar!

Ja det finns t,ex Kn-filter och bmc-filter. Båda är tvättbara och skall även släppa genom lite mer luft.

Ge mig mera, om jag inte missminner mig alldeles så har Anders Brink sågat KN vid upprepade tillfällen. Detta med fördel till orginalfiltren.
Vad jag menade(även om det framgick dåligt) var att jag letar bättre alternativ än kanske KN, som man ju faktiskt ser igenom med blotta ögat.

Kom igen nu, BMC, green cotton, pipercross mm...någon som testat nåt bra?

pw skrev:
2567323 Ge mig mera, om jag inte missminner mig alldeles så har Anders Brink sågat KN vid upprepade tillfällen. Detta med fördel till orginalfiltren.
Vad jag menade(även om det framgick dåligt) var att jag letar bättre alternativ än kanske KN, som man ju faktiskt ser igenom med blotta ögat.

Kom igen nu, BMC, green cotton, pipercross mm...någon som testat nåt bra?

Det är väl egentligen inte så att de är DÅLIGA, men det MERJOBB som de orsakar överstiger oftast värdet.
Så kan man sammanfatta det hela, för Mer luft = mer effekt. Det är HELT sant.
Men så kom det där krångliga med att tillsätta RÄTT mängd bensin hela tiden oxå.
Moderna hojar med vakumförgasare kan vara svåra som F att fiddla till då luftfiltret ju är en DEL i balansen mellan trycket utanför trotteln och innanför.
Detta balanseras med rätt storlek på hål i trottel, rätt styrka på fjäder osv osv så NÄR man sätter dit ett öppnare filter så räcker det inte md att bara byta munstycken.
Trotteln KOMMER att röra sig på ett annat sätt, och för att kompensera detta krävs TID och kunskap i en bänk.

Factory Pro har ex.vis satser anpassade för detta. Men det är deras värstingsatser där det skall borras osv i förgasarna, vilket är ett skräckscenario för de flesta utan kunskapen.
Det kan lätt bli dyyyyrt.

Men som sagt, i teorin är allt lätt, och såklart att man får mer effekt av dessa filter...
Det var ju bara det där med resten av anpassningen dårå :)

Dr.Bike skrev:
Moderna hojar med vakumförgasare kan vara svåra som F att fiddla till då luftfiltret ju är en DEL i balansen mellan trycket utanför trotteln och innanför.

Men, en sak jag noterat; KN till exempel har rätt liten filterarea jämfört orginalfiltren. Är det något medvetet för att kompensera för nämnda fenomen, eller är jag ute och åker trampcykel??

De saluför ju också racevarianter med mycket mera flöde och större filterarea, kan tänka att dessa inte alls passar "bolt on" där övrigt är rätt std?

Som KN:s filter ser ut så verkar de som en flödesmässig katastrof i mina ögon, liksom ett fyrkantigt filter ingjutet i plast för att passa luftburken, utan någon som helst hänsyn till trattar o.s.v.

Sätter man k&n filter i orginalburken på min hoj gör det knappt en hk skippar man däremot luftburken o sätter på 4 sepparata filter kan man få upp till 5hk
så luftburken är väl största hindret

berserken skrev:
2569847 Sätter man k&n filter i orginalburken på min hoj gör det knappt en hk skippar man däremot luftburken o sätter på 4 sepparata filter kan man få upp till 5hk
så luftburken är väl största hindret

Hmm...jo, att bara byta filter är en dålig lösning. Det ÄR oftast burken i sig som p.g.a ljudrestriktioner osv är flödeshämmande. Man MÅSTE m.a.o (som alltid) titta på HELA kedjan från att luft kommer in tills avgaserna lämnar ljuddämparen.

Här passar ordspråket: "Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" väldigt bra.

Luftfilter

Det finns ju lite saker man kan säga om dessa filter, skall man få igenom mera luft genom ett filter så måste det finnas bättre genomströmning och det gör man på två sätt, större filter eller större "porer" i filtren som släpper igenom mer luft och därmed även större skräppartiklar.
Det jag själv kör med är Pipercross som i mitt fall har en lite större filterarea än originalet, inte så dyrt och lätt att tvätta.
Mvh
Peter

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back