Eftermarknadshandtag = livsfarligt

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Måste ta upp detta då det var länge sedan jag hade en så nära döden upplevelse.
Hela historian började med att hojen la sig och kopplingshandtaget gick av (sämre konstruktion på Aprillias sidostöd får man leta efter) när hojen stod parkerad. Med en kommande Moto-GP resa till Assen 1 vecka senare infann sig paniken lite och jag beställde ett par handtag på Ebay.
Dagen innan resan dök handtagen upp:) lycklig som fan bytte jag dessa och kollade att allt lirade och for iväg ned mot Assen.
De 33 milen till Trelleborg gick som smort förutom att vår herre hade bestämt sig för att försöka dränka Sveriges befolkning.
Åker av färjan och ger mig ut på autobahn efter ca 15 mil ger jag mig ut i omkörningsfilen för att passera ett par lastbilar och ger på lite gas till ca 140-150 km/h då plötsligt känner jag hur hojen niger:confused: punktering tänker jag men inser nästa tiondel att det är bromsarna som har nyper åt de sista metrarna går med låst framhjul innan hojen stannar helt hör samtidigt däckskrik bakom mig:skrämd tänker att nu är det kört som tur är hinner långtradaren stanna endast ett par meter från mig.
Jag återfår sansen i huvudet och via hårt gasande fortfarande med låst framhjul lyckas få över hojen till vägrenen.
Där konstaterar jag att oljan i oken ej släpps tillbaks till behållaren för att tryckstången som sitter på bromshandtaget pressar på kolven i bromcylindern så mycket att evakueringshålet upp till behållaren täpps till även fast bromshandtaget ej är påverkat:mad: utformningen stämmer alltså ej med det gamla handtaget.
Efter att ha använt ett avbärarräcke och betongvägen som slipytor lyckades jag slipa till tryckstången och handtaget så att det lirade igen och kunde ta mig till Assen och tillbringa en super bra helg på banan.
Summa sumarum sista gången jag köper eftermarknadsgrejor när det gäller sådana viktiga säkerhetsprylar.

Det är faktiskt inget okänt problem, believe it or not. FOlk har slagit över framlänges med piratbromsgrepp förr.

Fast hur frambromsen kunde påverkas av ett utbytt kopplingsgrepp låter ju mystiskt. ;)

Spännande! :gnissla Tur att det gick bra. Du skriver kopplingshandtaget i början, men du måste väl ha menat bromshandtaget?

Kan ni inte läsa pojkar, han skriver ju att HANDTAGEN dök upp dagen innan avresa = köpte både koppling å broms och bytte båda. Varför? Kanske för att dom ska se likadana ut på båda sidorna... så svårt kan väl inte det vara att förstå, eller? :)

Men om hojen lagt sig pga stödet så borde det ju va kopplingsgreppet som gick av.
Byte av både broms och koppling för att få likadana grepp kanke.

Tur att du klarade dig helskinnad ialf

Last edited:
Jag har precis beställt ett par eftermarknadshandtag ifrån Ebay, skall verkligen kolla upp detta innan jag åker ut. Men jag kollade även här i Sveriga på Bikersneed.se, och vad jag kan se så verkar de handtagen vara väldigt lika de som säljs på Ebay :va

Återkommer så snart jag fått hem grejerna.

MVH

/Leo

Tryckstången görs maximalt lång för att man skall kunna justera ingreppet.
Står antagligen i monteringsanvisningarna.

Tryckstången görs maximalt lång för att man skall kunna justera ingreppet.
Står antagligen i monteringsanvisningarna.

Tryckstången och ledbult följde ej med eftermarknadshandtagen utan flyttades ifrån de gamla och det fanns ej någon monterings anvisning i paketet.
Dessutom har jag svårt att tro att man med flit tillverkar handtagen så att de pressar kolven mer än orginal och sen att man skall justera detta genom att slipa ned tryckstången låter helt korkat.

Tryckstången och ledbult följde ej med eftermarknadshandtagen utan flyttades ifrån de gamla och det fanns ej någon monterings anvisning i paketet.
Dessutom har jag svårt att tro att man med flit tillverkar handtagen så att de pressar kolven mer än orginal och sen att man skall justera detta genom att slipa ned tryckstången låter helt korkat.

Dåliga handtag kräver mer av montören..
Synd att du inte kollade att handtaget passade innan hjulet låste sig.

Nej, det är klart att det är bättre att tillverka med för stort spel, så kan man svetsa på en bit...
Det är alltid någon annans fel.

Olika kvalitet från olika tillverkare. Att dra alla handtag över en kam är som att säga att alla bromsbelägg är kassa. Finns bättre och det finns sämre helt enkelt.
Viktigast är att kontrollera allt efter montering.

Dåliga handtag kräver mer av montören..
Synd att du inte kollade att handtaget passade innan hjulet låste sig.
Jag har råkat ut för exakt samma sak. Naturligtvis kollade jag att det funkade efter monteringen. Men jag kollade inte specifikt att bromstrycket verkligen minskade efter inbromsningen. Det är ingen självklarhet att man måste göra det och sedan fila på skiten. Jag tvivlar starkt på att man behöver göra det med originalgreppen.

Obegripligt att sånt säljs!

Korkat är bara förnamnet. Precis som i ditt fall följde det inte med någon anvisning till mina heller. En så vital sak som bromsgrepp, som säljs direkt till allmänheten, måste naturligtvis fungera som avsett utan några modifikationer.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...