Eftermarknadsdämpare till Yamaha FZR 1000-87?

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Tjabba!
Jag och farsgubben har fixat iordning en fzr 1000 87 års model, men kommit fram till att originalkylaren är lite sliten och ser tråkig ut. Vi funderade därför på att sätta på typ en Akrapovic-dämpare istället, men vi är båda oerhört gröna på just den fronten.

Jag har tittat på Akrapovic's hemsida men där fanns ingenting för just den modellen.

Begagnat kanske? Var ska man då leta någonstans?
Kanske ny dämpare men till annan modell kan funka kanske?

Samt hur funkar de egentligen med eftermakrnadsdämpare? är det en modell per kubikstorlek eller så? Eller är det helt och hållet modelspecifikt?

Tacksam för all hjälp!
Mvh
SinneD

I princip alla ljuddämpare gjorda för 1000cc och radfyra kommer fungera bra.
Endast anslutningen kan behöva justeras.

Ebay är din vä.

Fzr 1000 87/88 har ett helsystem så du kan i princip inte bara byta ljuddämparen, du får byta grenröret också. Tror det blir svårt att hitta nya system men beg bör finnas om man letar.

Okej.
När jag söker på Akrapovic fzr 1000 på EBAY så finns helsystem för Exup 89-96 årsmodeller. Ett sånt kan möjligtvis inte funka?

Nä fel vinkel på cylindrarna, cc-måttet kanske stämmer annars, inte säker på det sistnämda..

Hmm.. Okej.

Ska fortsätta leta!
Men om man ska bredda sig lite granna, vad finns det för olika märken som tillverkar dämpare? De jag känner till är förutom akrapovic yoshimura och leovince. Finns väl fler antar jag?

Hmm.. Okej.

Ska fortsätta leta!
Men om man ska bredda sig lite granna, vad finns det för olika märken som tillverkar dämpare? De jag känner till är förutom akrapovic yoshimura och leovince. Finns väl fler antar jag?

Jag har ett som du eventuellt kan få köpa, jag bygger fighter och funderar på att göra ett eget,

Du skriver att kylaren är sliten och tråkig och ska därför byta avgassystemet? :va
Jag har ett helt orginal avgassystem i fint skick till salu om du inte hittar nåt annat.

Okej.
När jag söker på Akrapovic fzr 1000 på EBAY så finns helsystem för Exup 89-96 årsmodeller. Ett sånt kan möjligtvis inte funka?

Hej!

Jag tror att ett nytt Akrasystem skulle vara rätt dyrt (gissar på över 15000 till en "vanlig" hoj) om de nu har till FZR, men det kanske inte är nåt problem?

Vet att det finns en kille på Lelles rservdelsavd som har bra koll på 80-talare, han skulle nog kunna hjälpa dig. Nu kommer jag givetvis inte ihåg namnet...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT