Eftermarknads framgaffel fjädrar ???

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
:confused: Vad finns det för fabrikat utav eftermarknads framgaffelfjädrar ?? :confused:

Några jag vet om är :

* http://www.hagon-shocks.co.uk/Fork_Springs.htm ( Progressiva )

* http://www.wpsuspension.com/products/Street.php ( Progressiva & Linjära )

* http://www.wilbers.de/en/gabelfedern_oel.php ( Progressiva & Linjära )

* http://www.hyperpro.com/ ( Progressiva )

* http://www.ikonsuspension.com/content/application_lists/fork_springs/index.shtml ( Progressiva )

* http://www.bitubo.com/ ( Progressiva & Linjära )

* http://www.racetech.com ( Linjära )


.
 
Last edited:
Öhlins, progresiva, linjära med viktbestämning.
 
http://www.racetech.com
www.k-tech.co.uk
Eibach
mfl....

Progressiva fjädrar är skit om det är bra prestanda du är ute efter, säkert bra för glidarmoppar men hör inte hemma vid aktiv åkning. Bristande progressivitet i dämpningen skall inte ersättas på fjädersidan.
 
Progressiva fjädrar är skit om det är bra prestanda du är ute efter.
Säkert bra för glidarmoppar men hör inte hemma vid aktiv åkning.
Bristande progressivitet i dämpningen skall inte ersättas på fjädersidan.

Gaffeln min är i dag helt utan inställningsmöjligheter och bottnar direkt vid broms över en vägskarv och niger betänkligt överhuvudtaget.
Det finns inte heller någon form utav Anti Dive på den.
Jag vill helt enkelt bättra på gaffelns original egenskaper utan att behöva köpa några ombyggnads paket med ventiler och grejer.

Vilken väg skall jag gå och vad skall jag göra ?




:confused: Jag hittar inte denna firma :confused:
 
Last edited:
Gaffeln min är i dag helt utan inställningsmöjligheter och bottnar direkt vid broms över en vägskarv och niger betänkligt överhuvudtaget.
Det finns inte heller någon form utav Anti Dive på den.
Jag vill helt enkelt bättra på gaffelns original egenskaper utan att behöva köpa några ombyggnads paket med ventiler och grejer.

Vilken väg skall jag gå och vad skall jag göra ?

http://www.k-tech.uk.com/ var det visst

Vad är det för gaffel?

Hårdare men linjära fjädrar är grunden sen får du snegla mot tjockare olja med högre nivå och helst uppgradera den interna hydrualiken.
 
Last edited:

Stämmer 0,46N/mm i gaffeln original har du ett par väldigt mjuka fjädrar och då skulle det absolut inte skada med ett par ordentligt mycket hårdare. Sen är RaceTech goldvalve ett utmärkt val för rimliga pengar om du inte är totalnegativ till att byta interna delar.

Börja med att höja oljenivån och hälla i tjockare olja. Räcker inte det testa att trycksätta lite om du har möjlighet till det. Sen har du gjort allt vad fulfix heter och då är det fjädrar och GoldValve som gäller....
 
Hårdare men linjära fjädrar är grunden sen får du helst uppgradera den interna hydrualiken.
RaceTech Goldvalve ett utmärkt val för rimliga pengar om du inte är totalnegativ till att byta interna delar.

Jag vore tacksam om du på ett utförligt men lättfattligt sätt förklarar vad detta innebär och hur saker å ting fungerar.
Pris ?
Rent skruv mässigt är dessa saker inget problem för mig men jag vill veta det teoretiska och praktiska bakom vad du pratar om. :) :)


:Bugar
 
Jag vore tacksam om du på ett utförligt men lättfattligt sätt förklarar vad detta innebär och hur saker å ting fungerar.
Pris ?
Rent skruv mässigt är dessa saker inget problem för mig men jag vill veta det teoretiska och praktiska bakom vad du pratar om. :) :)


:Bugar

Framgaffeln består i princip av 2 fjädrar och en dämpningsenhet. Fjädrarna är den interna luftfjädern vars fjäderkonstant man justerar med luftnivån och lufttrycket i gaffeln och stålfjädern. Luftfjädern är av sin natur progressiv och räcker inte progressiviteten till så är det högre oljenivå och i undantagsfall höjt tryck som gäller. Att hänga i progressiva fjädrar är något jag inte rekommenderar då de vanligen är för mjuka i början av fjädringsrörelsen och när de väl blir hårda befinner man sig ändå så långt ner i rörelsen att hydrualiken står för hårdheten så då tappar de sin poäng. Ett par styva linjära fjädrar är en bra början i en gaffelombyggnad. Sen justerar du upp oljenivån tills lagom progressivitet uppnås.

Risken är dock att du aldrig kommer att nå tillräcklig progressivitet då den hydrualiska dämpningen är för usel i äldre gafflar pga deras grundkonstruktion med fritt flödande olja.
Vill man inte hänga på en modern cartidgegaffel är det bara att försöka modifiera den befintliga. Först får man titta över de interna delarna om de uppvisar spår av slitage som allvarligt påverkar funktionen och om där finns någon uppenbar förbättring i flödet som går att göra. Vanligen är det dock enklare att hänga i ett gold valve kit som försöker efterlikna funktionen i en cartidegaffel med dess goda justerbarhet.
 
hijackar tråden lite.... tips på nån i tokholm som gör uppgradering/gaffeljobb för en rimlig peng?
 
Framgaffeln består i princip av 2 fjädrar och en dämpningsenhet.
Fjädrarna är den interna luftfjädern vars fjäderkonstant man justerar med luftnivån och lufttrycket i gaffeln och stålfjädern.
Luftfjädern är av sin natur progressiv och räcker inte progressiviteten till så är det högre oljenivå och i undantagsfall höjt tryck som gäller.
Att hänga i progressiva fjädrar är något jag inte rekommenderar då de vanligen är för mjuka i början av fjädringsrörelsen och när de väl blir hårda befinner man sig ändå så långt ner i rörelsen att hydrualiken står för hårdheten så då tappar de sin poäng.

I den gaffel som sitter på FZR-600 ( 1989-1999 ) finns inga som helst ordinarie justeringsmöjligheter.
Gaffeln är inte luftassisterad och det går ej heller att justera fjäderförspänningen.

Så då återstår väl bara att laborera med oljenivån samt med viskositeten... Eller ?

Exempel på några fjäder konstanter på gaffelfjädrar till FZR-600 ( 1989 - 1999 ) :
* Original ( linjära ) = 4,55 N/mm
* RaceTech ( linjära ) = ~9,4 N/mm ( Rekomenderad fjäder baserat på deras tabeller )
* Wilbers ( progressiva ) = 5,7 --> 8,7 N/mm
* HyperPro ( progressiva ) = 6,5 --> 14,28 N/mm


:confused: HJÄLP ! :confused:



.
 
I den gaffel som sitter på FZR-600 ( 1989-1999 ) finns inga som helst ordinarie justeringsmöjligheter.
Gaffeln är inte luftassisterad och det går ej heller att justera fjäderförspänningen.

Så då återstår väl bara att laborera med oljenivån samt med viskositeten... Eller ?

Exempel på några fjäder konstanter på gaffelfjädrar till FZR-600 ( 1989 - 1999 ) :
* Original ( linjära ) = 4,55 N/mm
* RaceTech ( linjära ) = ~9,4 N/mm ( Rekomenderad fjäder baserat på deras tabeller )
* Wilbers ( progressiva ) = 5,7 --> 8,7 N/mm
* HyperPro ( progressiva ) = 6,5 --> 14,28 N/mm


:confused: HJÄLP ! :confused:



.

Ge dig ut på nätet o kolla microfisher, det går att blanda en del bland delarna till dom olika modellerna FZR600/1000 o FJ1100/1200 i ungefär samma tidsram. Jag märkte det när jag byggde bort anti diven o fixade 4 kolvs ok på min gamla FJ1100.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top