Efterlysning MC-konst

• Thread starter Thread starter AGV
  • Start date Start date

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag letar efter namnet på en konstnär som använder signatur vad jag gissar är L H och årtalet i detta fall 86. Alltså LH86.

Precis flyttat är det mycket som man hittar i flyttröjet. Bland allt jox hittade jag en gammal plansch/poster på en målning över vad jag tror är 500cc GP i Spa 1986 eller nära däromkring. MCn som leder, det regnar, är röd och har nummer 1. Det är kanske "Fast" Freddie Spencer som kör om Freddan blev champion 1985. "Steady" Eddie Lawson ligger på sin vita Yamaha bakom i vattenröken.

Planschen kommer från Bike och håller hög tryck-kvalitet.

Konstnären har gjort många tavlor med MC (och vem har inte gjort det? )

Någon aning vad konstisen heter? Jag har en massa nya väggar att fylla, och är han inte svindyr så köper jag gärna något verk. Framförallt väldigt gärna originalet som användes till affisch-trycket. Jag har alltid tyckt mycket om det.

Last edited:
Googla innan du postar!!!

De övriga konstnärerna på utställningen, Leif Ahnlund och Lars Hansson, är båda kända mc-motivmålare.

Lars Hansson! Fast namnet Leif Ahnlund får minnet att reagera!!! Kan det vara han som hänger med en skitstor jänkebil på LTH??? Eller kan han signera något som jag kan tolka LH??

Jag googlar vidare... någon som vet vad herrarna kostar?

Mejlade Ahnlund detta:

Hej, Kortfattat: Jag har på vinden hittat en gammal plansch från runt 1986 på en tavla av ett GP-lopp som jag tror ät 500cc Belgian GP 1986. Det regnar. tror Freddie Spencer är först ur kurvan. Mindes dig som konstnär, men signaturen är LH86. Kan ej din signatur, men har googlat fram Lars Hansson som MC-konstär. Hittar ej exempel på hans konst, ej heller hans hemsida eller något. Bara en artikel om att ni två hängt på samma galleri nyligen. Tavlan på postern liknar på ett sätt din konst, mycket fart och rörelse, men jag tycker inte färgerna stämmer. Känner du Lars Hansson? Tror du det är han som målat, eller är din sign typ LH? (verkar ju inte stämma). Jag lyckas ej googla honom, har du kontakt? PS. Postern gavs ut av tidningen Bike. Jag tycker mycket om tavlan, har alltid gjort. PS igen: har du gjort gigantmålningen av en jänke som hänger på LTH? Du gör också fina grejer :)

Enda hojmålare jag känner till är John E Franzén. Men det varken stämmer med signaturen eller typen av hojar som han vanligtvis brukar måla.

Leif Ahnlund signerar LAxx och A:et kan utan vidare tolkas som ett H så det är högst troligt honom du söker.

Leif Ahnlund signerar LAxx och A:et kan utan vidare tolkas som ett H så det är högst troligt honom du söker.

Då blir han kanske glad åt mitt majl :)

Stilen stämmer perfekt med Ahnlund och då även signaturen. Det är alltså han!! Synd, han är svindyr tror jag. Finns inte en chans att jag har råd med något annat än en poster... :gråta

Då blir han kanske glad åt mitt majl :)

Stilen stämmer perfekt med Ahnlund och då även signaturen. Det är alltså han!! Synd, han är svindyr tror jag. Finns inte en chans att jag har råd med något annat än en poster... :gråta

Han är inte svindyr.
4-5000 brukar tavlorna gå för.
Prisvärt.

Han är inte svindyr.
4-5000 brukar tavlorna gå för.
Prisvärt.

Det är i så fall väldigt billigt. 5000 SEK på t ex konstrundan här nere får du inget lika namnkunnigt som Ahnlund för.... rena hötorgsskiten kan vara dyrare faktiskt.

Ahnlund är duktig, det låga priset förvånar mig.

Jag undrar om originalet hänger på Bikes redaktion? Någon som vet?

Fick svar idag.

Jodå, har faktiskt kvar originalet till affischen. Har utställning på galleri Nykvarn mellan Västerås och Enköping 1-20mars i vår. Där blir mest mina minnen från femtio och sextiotalen men hojar m.m. har jag också hemma i ateljen. Bor i västerås så om du har vägarna hitåt så kan du väl titta in. Ring 021/411848 för vägbeskrivning. Bif.” Här kommer natten”

Vänliga hälsningar

Leif Ahnlund

Nu frågar jag om han vill sälja originalet... :)

Nobben. :)

Men jag hittar kanske något annat trevligt?

Hej Mårten

Har bara kvar några få målningar från den här tiden så jag ska nog behålla den. Då och då blir det retrospektiva utställningar och då behöver man några äldre verk. Har målat i snart femtio år och varit lite dålig på att spara bilder från olika tider. Har gjort skivomslag, frimärken, bokillustrationer ja, massor genom åren. Just nu är Pugh Rogefeldts memoarer som jag illustrerat ute i handeln. Det blir inte så ofta jag hinner med utställningar numera så det dröjer nog innan det blir skåne igen. Hade utställning på Galleri Skånes konst vid lilla torget i Malmö för en del år sedan. Vet inte om galleriet finns kvar men det var massor av folk och var mycket roligt. Du är som sagt var välkommen om du kommer förbi Västerås framöver. Det brukade komma ett gäng från skåne på hoj och titta på målningar varje sommar men de har väl som jag blivit gamla.(Bif.” Ett ställe på en gata” från Pughs memoarer)

Vänliga hälsningar

Leif Ahnlund

Någon skåning som är sugen på Västerås i sommar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti