Efterlysning: Jag behöver en tank!

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Finns det verkligen INGEN som har en tank till en R6:a över?
Jag har letat bland annonser här, på blocket, på ebay och på www.roadracing.se i månader utan framgång,
har tom varit i kontakt med Cralle...

Allt jag vill ha en är buckelfri tank, färg och smårepor spelar ingen roll.
Hur omöjligt på en skala är det?

/A

Rundningsmärke skrev:
Jag har letat bland annonser här, på blocket, på ebay och på www.roadracing.se i månader utan framgång,

/A

Jag vet ett krasch-kit till R1:a med tank som ligger. Sen om det passar till R6:an vet jag dock inte.

Pm:a isåfall/N

Rundningsmärke skrev:

/A

vet inte om du har kollat ebay.com men där fanns iallafall några stycken b.la denna: här

Rundningsmärke skrev:
Visst, men många av annonsörerna, t.ex den du länkar till, vill inte skicka utanför USA.

/A

Har du mailat dem och frågat snällt? de flesta brukar gå med på att skicka till Europa med om man frågar.

Rundningsmärke skrev:
Inte den du länkar till, den var inte direkt buckelfri... :rolleyes:

/A

aha okej missade det, letade bara upp en tank men där verkade finnas fler. Sök bara på Yzf R6 tank på ebay.com så kommer några iallafall

Så jävla skadad kan inte din tank vara...

Jag har betalat 3-500:- för att rikta min r6 tank. och de har varit rätt illa däran båda gångerna...

Gör som oss skåningar.. lämna till din bil. :)

Annars finns många lackerare och dyligt som kan dra ut bucklor.

...har ett komplett set med tank kåpor framskärm, iof inte villig o sälja direkt. Men som man brukar säga, allt har ett pris...

Rundningsmärke skrev:
En bekant trodde att han skulle kunna trycka ut bucklorna mha trycklyft,
det slutade med att botten flög iväg, så rätt skadad är den... :rolleyes: /A
Vill passa på att varna för metoden, det är ju inte bara tanken som är i riskzonen. Luft under tryck ska behandlas med respekt. Ett exempel:
En tank på 20 liter, låt oss säga att den spricker vid 5 bar, då har vi alltså 100 liter luft som vill ut omedelbart. Kan ex vis ge hörselskador förutom de direkta fysiska skador man riskerar.

Gör istället så här om ni nu nödvändigtvis ska hålla på med tryckluft i tron att man kan rikta tankar med det:
Fyll tanken med vatten och koppla därefter in luften. I och med att luftvolymen är avsevärt mindre är också den lagrade energin avsevärt mindre. Med den metoden riskerar ni inte så mycket annat än en dusch.
EDIT: Luften ska komma via en tryckregulator, börja alltså med måttligt tryck, annars kanske det blir en Paris-Dakartank. /Edit.

Och för övrigt fungerar truckluft endast om den skadan är mjukare än allt annat på tanken eftersom trycket verkar lika mot alla ytor. Och som alla säkert vet så är det sällan en intryckt yta är mjukare än exempelvis de stora, relativt mjukt formade ytorna på undersidan. Och här har vi ju ett exempel på detta.

Normalt sett reparerar man bucklor (ex vis sådana som på ebay-tanken ovan) genom att dra/rycka ut bucklorna.

Robban_C skrev:
Och för övrigt fungerar truckluft endast om den skadan är mjukare än allt annat på tanken eftersom trycket verkar lika mot alla ytor. Och som alla säkert vet så är det sällan en intryckt yta är mjukare än exempelvis de stora, relativt mjukt formade ytorna på undersidan. Och här har vi ju ett exempel på detta.

Normalt sett reparerar man bucklor (ex vis sådana som på ebay-tanken ovan) genom att dra/rycka ut bucklorna.

Du har rätt, men man kan värma just där bucklan är så brukar den komma ut, att bara trycka tvärmycket tryck i tanken är farligt.
Man riktar iaf krökar på 2t crossar och liknade på detta sätt, men de är kanske något tjockare i materialet än en modern tank till en sporthoj.

Silwer skrev:
Du har rätt, men man kan värma just där bucklan är så brukar den komma ut, att bara trycka tvärmycket tryck i tanken är farligt.
Man riktar iaf krökar på 2t crossar och liknade på detta sätt, men de är kanske något tjockare i materialet än en modern tank till en sporthoj.
Och de har väl mindre ytor? Det är ju så att säga ytan multiplicerat med trycket som avgör kraften som tanken utsätts för.
Men helt klart är att det säkert underlättar med värme. Tyvärr kan det vara svårt (beroende på var skadan sitter) att kombinera värmen med vätska i tanken.

2 saker att tänka på:
A) Ordentlig ursköljning innan man börjar med värme, annars kanske tanken blir stor nog åt en Scania.
B) Vatten sköljs enkelt ur efteråt med T-sprit eller metanol så slipper man rosten.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna