Efterlysning: Fakta - JohanFÖK

Impulse skrev:
Största problemet är fortfarande att Lagstiftningen säger att Personskador ska ligga i Trafik delen...

Vilken kostnad, exakt, menar du? Jag fattar inte. Om jag skiter i och försäkra och kör i diket, hämtar ingen mig då...? Rehab får man ändå och inte kommer ditt trafikförsäkringsbolag betala någon sjukpenning eller invalido ersättning heller mig veterligen.

Pejo skrev:
Johan,

tack för ditt svar. Jag är medveten om att det är stora kostnader, och dom är troligen också motiverade.. allt beror på vem som räknar, dock.

Däremot var inte det den springande punkten, utan :

Har antalet incidenter (skador, dödsolyckor, materiella skador) stigit i samma takt som våra premier ?
(Det är nämligen det som f-bolagen försöker tuta i oss!!)

För att motivera svaret efterlyste jag statistik enl. det jag skrev först.

Jag har nämligen svårt att tro att våra olyckor har ökat i samma rasande takt som premierna, och då återstår 2 lösningar; att vi är överdebiterade idag, eller att vi varit rabatterade förut.

Om jag inte minns helt fel så sa en trygg-hansa representant att tidigare har klass 7 varit rabatterad eftersom dom tog igen det dom förlorade på börsen men eftersom det inte går lika bra nu så måste alla klasser bära sin egen kostnad.

Har för mig att det stod i bike för ett tag sen, kan kolla imorron.

Har du ingen gällande trafik försäkring när du vurpar så går TFF in o betalar...

Markus skrev:
Vilken kostnad, exakt, menar du? Jag fattar inte. Om jag skiter i och försäkra och kör i diket, hämtar ingen mig då...? Rehab får man ändå och inte kommer ditt trafikförsäkringsbolag betala någon sjukpenning eller invalido ersättning heller mig veterligen.

Det har jag också hört, men jag vill se siffor på den stora ökningen skador som enl. f-bolagen har skett.

Recon skrev:
Om jag inte minns helt fel så sa en trygg-hansa representant att tidigare har klass 7 varit rabatterad eftersom dom tog igen det dom förlorade på börsen men eftersom det inte går lika bra nu så måste alla klasser bära sin egen kostnad.

Har för mig att det stod i bike för ett tag sen, kan kolla imorron.

Svar Markus:
Både vagnskadebiten och trafikdelen står för stora skador. Trafikföräkringen har några enstaka dyra skador och vagnskadan många inte lika dyra skador.

Som du såg av min beräkning är stöld och vagnskada den stora biten men man får inte glömma bort trafikförsäkringen.

Ang att ersättning för en dyr personskada kan bli så hög:
Den stora kostnaden i trafikförsäkringen vid en dyr personskada är inkomstbortfallsersättningen. Dvs om du tjänar 30.000 kronor i månaden är 30 år och blir helt arbetsoförmögen, då kommer staten att ersätta dig med en lön som har ett maxtak. Kan inte exakt men tror det ligger på 80% av 7,5 basbelopp alltså cirka 19.000 kronor per månad. F-bolaget kommer alltså att betala dig 11.000 kronor i månaden till din pension. 11.000 kronor gånger 12 månader per år * 35 år. Det blir mycket pengar.

Svar Pejo:
När jag och f-bolagen har diskuterat har det inte varit så intressant om antalet har öket eller minskat. Vi har hela tiden kollat på om kostnaden har ökat eller minskat. Kostnaden dubblerades mellan 2000 och 2002. Under säsongerna 1997,1998,1999,2000,2001,2002,2003 har sporthojarna var subventionerade av andra f-klasser.
(Det är så länge jag har sett statistik.)

Hoppas detta var lite mer svar...
Har statistik även på antalet (tror jag i någon pärm)

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Det skulle vara intressant som Pejo säger att få siffror på alla olyckor
med hojtyp, föratyp,ålder, nykterhet, ägarförhållande på hojen och vem som vållade olyckan.
Det vet väl alla att man med statistik kan visa det man vill men om alla fakta visas så kan den presenterade statistiken lätt avslöjas som bluff.

Kan det vara därför man aldrig ser alla fakta?????

Tyvärr jag inte någon statistik som efterlysas - men, SMC & VV har andra intressante siffror om olyckor - Länk

Annars kan det vära vart att kolla på båda på SMC´s och VV´s websajter.

Jag har redan tidigare tagit del av den statistiken som du länkar till, och den är skitbra, läsvärt.

Däremot vill jag gärna se historiska trender, gärna från 1980 och framåt, motorcyklandet har ju nästan fördubblats på inte så lång tid... intressant att se vilka effekter detta gett på olycksutvecklingen över tiden (och premieutvecklingen!)

Galne Dansken skrev:
Tyvärr jag inte någon statistik som efterlysas - men, SMC & VV har andra intressante siffror om olyckor - Länk

Annars kan det vära vart att kolla på båda på SMC´s och VV´s websajter.

JohanFÖK skrev:
Pejo:

20 miljoner / 5000 sporthojar = 4000 kronor
40000 * 3 hojar / 10 hojar = 12000 kronor
50000 * 1 hoj / 10 hojar = 5000 kronor

johan@freespeed.nu

Betalades dessa 20 miljoner ut i direkt eller är det den totala kostnaden under utbetalningstiden? Om det är under utbetalningsatiden så kanske detta blir LIIITE missvisande. Leka med siffror går alltid bra men att visa på den faktiska kostnaden är ofta svårare.
Jag har inga problem med att först att dom 20 miljoner kronorna ÄR en kostnad men jag skulle uppskatta (ej fakta) att dom 20 miljoner splittas på MINST 30 år. 20 milj / 30 / 12 = 56´/ månad för bolaget. tar vi sen 56´genom 5000 sporthojar så får vi en summa av 11 :-/mån Det får en att undra lite. Om ALLA miljoner betalats i klumpsumma så vänligen bortse från detta inlägg :-)

Mvh

Tack återigen för att du tog dig tid att svara...

En snabb fråga: Varför dubblerades kostnaden mellan 2000 och 2002 ? Vad hände ? Och menar du att kostnaden ökade totalt, eller per försäkrat fordon, eller per incident ?

Dubblerades antalet försäkrade också ?

Ja, du förstår vad jag menar... ingenting blir dubbelt så dyrt bara sådär.... det finns bakomliggande orsaker, det är dom jag vill åt.

I alla grafer jag sett över utveckligen av skador bland mc-folk så är dom *aldrig* viktade (t.ex per 1000 mc-förare). Detta skapar en bild av en katastrofal utveckling, i en tid då fler än någonsin åker hoj.... missvisande!

Jag tror för övrig att sådana här diskussioner är bra, både för försäkringsbolagens trovärdighet och för medvetenheten för riskerna vi utsätter oss för.

(Jag insisterar på att f-bolagen borde redovisa skadetyp per hojtyp per år...)

Muchas gracias por tu trabajo, Johan!

//P

JohanFÖK skrev:
När jag och f-bolagen har diskuterat har det inte varit så intressant om antalet har öket eller minskat. Vi har hela tiden kollat på om kostnaden har ökat eller minskat. Kostnaden dubblerades mellan 2000 och 2002. Under säsongerna 1997,1998,1999,2000,2001,2002,2003 har sporthojarna var subventionerade av andra f-klasser.
(Det är så länge jag har sett statistik.)

Hoppas detta var lite mer svar...
Har statistik även på antalet (tror jag i någon pärm)

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Svar Toca1:
I praktiken betalas det ut månadsvis men det bokförs på samma år. Så kostnaden gentemot intäkter sker alltså samma år.

Svar till Pejo:
Har du vägarna förbi Stockholm är du välkommen hem till mig för en helafton med statistik, Coca-Cola och mc-snack! Det är bara att boka en tid! ;-)
Jag bor i västra Stockholm.
Du har så mycket frågor och tankar så det är nog bäst att vi sätter oss ner och tittar på vad som finns. Eftersom en del är hemligt kan jag inte visa allt, men du kommer definitivt att bli nöjd!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

PS!
SMC har till skillnad från Bike inte gett upp hoppet om att det skall gå att försäkra sporthojar för en rimlig peng...
(Apropå ledaren i senaste Bike, eller var det den innan... ;-)

JohanFÖK skrev:
Svar Toca1:
I praktiken betalas det ut månadsvis men det bokförs på samma år. Så kostnaden gentemot intäkter sker alltså samma år.

Så i praktiken blåser bolagen oss försäkringstagare :( Tråkigt.

Goodstuff skrev:
Det blir ju nya olyckor att betala varje år så kostnaden på 11/kr/månad som du angav stämmer ju inte.

Nä exakt. Men det stämmer mera än 20.000.000:- / 5000 hojar. Tar man sen mina 11:-/månad å lägger på 11:-/månad för varje 20.000.000:- så har jag fått en premie som är 1100:- dyrare per månad på tio år. Förutsätter naturligtvis att förs.bolagen har en fast extra (förs.ersättning) årlig kostnad om 20.000.000:- mi personskador.

Jag tar det som ett löfte, Johan... tids nog så... dock är det en 10 mil emellan, men det ordnar sig.

Egentligen är frågan inte så jäkla viktig, vi som hojjkollektiv kommer ändå att kunna låta oss luras, om det nu är det som händer. Dock vore det väl fint om man kunde bli övertygad om det förträffliga i att premien ska gå upp så mycket på så kort tid....

(personligen tror jag att f-bolagen tidigare har gått back på hojjar, men låtit bli att bry sig, utan sett till intäkterna i stort... men nu är det så många som kör hoj, och tiderna är sämre, så alla individuella delar av f-bolaget måste gå med vinst individuellt... men... hur f-n kan då lokalvårdarna och vaktmästarna på f-bolgen finnas kvar då :D )

Ska jag mot Tokholm och det passar in så PM:ar jag i tid...

//Pejo

JohanFÖK skrev:
Har du vägarna förbi Stockholm är du välkommen hem till mig för en helafton med statistik, Coca-Cola och mc-snack! Det är bara att boka en tid! ;-)
Jag bor i västra Stockholm.
Du har så mycket frågor och tankar så det är nog bäst att vi sätter oss ner och tittar på vad som finns. Eftersom en del är hemligt kan jag inte visa allt, men du kommer definitivt att bli nöjd!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

PS!
SMC har till skillnad från Bike inte gett upp hoppet om att det skall gå att försäkra sporthojar för en rimlig peng...
(Apropå ledaren i senaste Bike, eller var det den innan... ;-)

Last edited:
JohanFÖK skrev:
Svar Markus:
Ang att ersättning för en dyr personskada kan bli så hög:
Den stora kostnaden i trafikförsäkringen vid en dyr personskada är inkomstbortfallsersättningen. Dvs om du tjänar 30.000 kronor i månaden är 30 år och blir helt arbetsoförmögen, då kommer staten att ersätta dig med en lön som har ett maxtak. Kan inte exakt men tror det ligger på 80% av 7,5 basbelopp alltså cirka 19.000 kronor per månad. F-bolaget kommer alltså att betala dig 11.000 kronor i månaden till din pension. 11.000 kronor gånger 12 månader per år * 35 år. Det blir mycket pengar.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Snacka med en jurist nyligen.
Det kan oxå utgå en ersättning för lyte, sveda och värk. Dvs om man blir invalidiserad kan man få ut ganska stora belopp för att man blev just invalidiserad (utöver förlorad inkomst). Riktlinjer för dessa ersättningar finns det prejudikat för, men varje f-bolag har satt specifika ersättningar för varje grad av personskada.
Juristen ifråga tyckte dessutom att man skulle kolla upp ersättningsnivåerna innan man tecknade en försäkring.

I en annan tråd fanns det två mycket intressanta länkar som har med den här tråden att göra. Därför lägger jag in dom.

1; Dödade/Skadade/1000 fordon:
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/dod_skadad.pdf
(uppgiften är alltså per 100 fordon - det har aldrig varit säkrare att köra hoj än på 2000-talet?)

2; Dödade personer i polisrapporterade vägtrafikolyckor fördelade efter färdsätt. 1970-2002 samt Svårt skadade personer i polisrapporterade vägtrafikolyckor fördelade efter färdsätt. 1970-2002
http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/historisk_fardsatt.htm
(uppgiften är inte viktad - trots att antalet motorcyklister ökat markant verkar olyckstalen vara oförändrade?)

Och vill man kan man kolla här också: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=664077&postcount=33

Last edited:
Vad hände 1992 som gjorde att antalet svårt skadade motorcyklister sjönk drastiskt??

//A.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back