Efter VFR800 och CB1000R - finns det lätt o kul modern MC med kåpa?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hej
Har nu en trimmad CB1000R som är underbar att slänga omkring men saknar kåpan från min VFR.
Gillar den mer upprätt-sittande körställningen på CB och kollat runt på moderna MC (max 10år) med kåpa.
Men de uppenbara alternativen Z1000SX och GSX-S1000F är relativt tunga och klumpiga och känns inte som ett stort lyft från min CB.

Finns det några lätta&moderna MED kåpa eller ska man köpa en nakenhoj som är modernare än CB1000R?
Kollat på Z900 (nya från 2017), MT-09, Street Triple alt Speed Triple.
De känns mer moderna än min CB och skulle vara ett steg i rätt riktning.

Finns Ducce och MV Agusta Brutale men känner mig tveksam över kvaliteten...

Några av er i samma sits?
Hur resonerade ni och vad köpte ni?

Tack på förhand för input!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ducati SuperSport borde ju kvala in i den gruppen, annars är alla sporttourers rätt tunga, helt i onödan.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ducati SuperSport borde ju kvala in i den gruppen, annars är alla sporttourers rätt tunga, helt i onödan.
Ja den har ju kåpa - den hade jag missat, tack!

Visst är det märkligt att de ska vara så tunga. Ofta har de gammal teknik dessutom.
Tex Z900 vs Z1000SX
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja den har ju kåpa - den hade jag missat, tack!

Visst är det märkligt att de ska vara så tunga. Ofta har de gammal teknik dessutom.
Tex Z900 vs Z1000SX

Jo, man kan ju tycka att det borde vara ganska lätt att sätta på högre styre, annan bakram och lite högre framkåpa på en literklubba, och kanske sänka första växeln lite... Men det verkar inte vara någon tillverkare som gjort det.
Så fort det blir sporttourer så läggs det på minst 30 kg och dras av 50 hästar.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Utvecklingen av sporttouringhojar har stannat av eftersom marknaden är minimal, efterfrågan har svängt över till "äventyrshojar" för den kundgruppen. Sen är låg vikt inget som prioriteras på en touringhoj.
Ducati Supersport känns allt annat än modern, känns snarare som nåt från 60-talet med en motor som vibrerar som ett tröskverk och falska frilägen mellan i princip alla växlar.
Street triple är lätt och smidig med en underbar motor och växellåda, men egentligen är det samma hoj som funnits sen 2008. Det som tillkommit är abs och elektronik.
Glansdagarna för lätta hojar var nog förresten runt 2000, min Gsxr 1000 från 2002 känns 50 kilo lättare än min Tuono V4 factory när man baxar runt den i garaget. Fast vikten märks inte så fort man börjat rulla. Så en Tuono kanske du borde provköra också? Den har ju faktiskt en liten kåpa.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det går ju alltid att prova en Tracer 900 GT.
Finns mängder av demohojar ute och det skadar ju inte att testa.

Upprätt körställning och väldigt lättsvängd.
216 kilo eller något sådant. Ingen kåpa som sådan, men tar bort vinden effektivt och räknas som sporttouring av Yamaha själva.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jo, man kan ju tycka att det borde vara ganska lätt att sätta på högre styre, annan bakram och lite högre framkåpa på en literklubba, och kanske sänka första växeln lite... Men det verkar inte vara någon tillverkare som gjort det.
Så fort det blir sporttourer så läggs det på minst 30 kg och dras av 50 hästar.

Frågan är hur stor marknad en sådan hoj skulle ha. Det skulle fortfarande kosta skjortan att försäkra. Kollade på skoj vad jags kulle få ge för en RSV4 i försäkring häronveckan och det var typ 45k helår helförsäkrad, jämfört med 3700 för min viffer. a
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Street triple är lätt och smidig med en underbar motor och växellåda, men egentligen är det samma hoj som funnits sen 2008. Det som tillkommit är abs och elektronik.
Nja, det vet jag ju inte riktigt om jag håller med om, tycker nog att det allt igenom är en helt ny hoj. Hade en 2009 Street Triple R och har numera en 2020 Street Triple RS och det är rätt mycket som skiljer (hade en Thruxton R- 16 däremellan). Motorn har ju ökat från 675 till 765 kubik om inte annat, vikten är oförändrad,. 123 hk och 79 Nm på 166 kg torr att jämföra med 107 hk och 69 NM på samma vikt gör rätt stor skillnad. Utöver motorn, elektroniken och ABS är såväl bromsar som fjädringskomponenter otroligt mycket bättre på senaste versionen och chassiet än mer stabilt i alla delar. Men visst, karaktären och körkänslan är väldigt likartad fortfarande :)

Oaktat ovan, kåpa har de inte mycket av...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hmm du borde verkligen testa nya R1250RS! Jösses, den motorn och det chassiet! perfekt kombo! Kåpa, relativt lätt och låg tyngdpunkt! Suverän. Har 1250GS och motorn är brutal i vridet. Nu är det plötsligt kul att köra 70 vägar =) :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är hur stor marknad en sådan hoj skulle ha. Det skulle fortfarande kosta skjortan att försäkra. Kollade på skoj vad jags kulle få ge för en RSV4 i försäkring häronveckan och det var typ 45k helår helförsäkrad, jämfört med 3700 för min viffer. a

Borde kosta ungefär som en H2SX? Vad de nu kostar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Den verkar ligga mellan 20000 och 30000 om året i försäkring för mig, tveksamt om jag är sugen på den premien, men det är jag.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ducati Supersport känns allt annat än modern, känns snarare som nåt från 60-talet med en motor som vibrerar som ett tröskverk och falska frilägen mellan i princip alla växlar.
Jasså. Då stryker vi den.

Glansdagarna för lätta hojar var nog förresten runt 2000, min Gsxr 1000 från 2002 känns 50 kilo lättare än min Tuono V4 factory när man baxar runt den i garaget. Fast vikten märks inte så fort man börjat rulla. Så en Tuono kanske du borde provköra också? Den har ju faktiskt en liten kåpa.
Och på vågen, vad väger de?
Problemet med Tuono är dels kvalitet och sedan försäkringen...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nja, det vet jag ju inte riktigt om jag håller med om, tycker nog att det allt igenom är en helt ny hoj. Hade en 2009 Street Triple R och har numera en 2020 Street Triple RS och det är rätt mycket som skiljer (hade en Thruxton R- 16 däremellan). Motorn har ju ökat från 675 till 765 kubik om inte annat, vikten är oförändrad,. 123 hk och 79 Nm på 166 kg torr att jämföra med 107 hk och 69 NM på samma vikt gör rätt stor skillnad. Utöver motorn, elektroniken och ABS är såväl bromsar som fjädringskomponenter otroligt mycket bättre på senaste versionen och chassiet än mer stabilt i alla delar. Men visst, karaktären och körkänslan är väldigt likartad fortfarande :)

Oaktat ovan, kåpa har de inte mycket av...
Men är det inte lite tunt att åka 700cc-MC då man är van med en 1000cc?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det går ju alltid att prova en Tracer 900 GT.
Finns mängder av demohojar ute och det skadar ju inte att testa.

Upprätt körställning och väldigt lättsvängd.
216 kilo eller något sådant. Ingen kåpa som sådan, men tar bort vinden effektivt och räknas som sporttouring av Yamaha själva.
Inget för mig. Bara R1 som tilltalar mig designmässigt av Yammorna. MT-09 se för osportig ut den med.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hmm du borde verkligen testa nya R1250RS! Jösses, den motorn och det chassiet! perfekt kombo! Kåpa, relativt lätt och låg tyngdpunkt! Suverän. Har 1250GS och motorn är brutal i vridet. Nu är det plötsligt kul att köra 70 vägar =) :yoparty
Wow den var skitsnygg. Hade en R100S då jag var ung. Varmt o skönt bakom cyllarna på vintern.
Tyvärr är den utanför min budget.
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Precis som tidigare redan nämnt. Sportouring är lite tyngre samt mindre effekt. Hade z1000sx och var helnöjd. Saknade lite effekt och lite för tung. Sportig och rimlig försäkring.

Provkörde GSX-S1000F men den upplevdes ännu tråkigare samt obalanserad.

Till iår funderade jag just på tuono, mt10 och bmw s1000r.

S1000r föll bort tidigt då den kändes gammal överlag.

Tuono föll bort denna gång pga närhet till service, aggressivare sittställning och försäkringskostnad.

Kvar blev mt10 och jag är helnöjd. Mt09 tror jag hade blivit för larvigt för min del.

Nu har jag inte provkört tuonon men jag skulle väl säga att vill man ha en racing inspirerad hojj så välj denna, blir ändå inte så värst mycket till ruta med en puig ruta.

Vill man däremot ha en busig hojj, upprätt körställning, framhjulslyft, möjlighet till större ruta, kanske toura en del, ptja välj mt10.

Men som alltid, provkör!

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Annars går det väl att sätta kåpa på valfri farkost.
Det har ju diskuterats friskt tänker jag.
Ja, det är bara tisdag....men vadfan....

Kåpa.jpg
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Men är det inte lite tunt att åka 700cc-MC då man är van med en 1000cc?

Det kan du nog bara svara på själv. Provkör och se vad du tycker. Johans MC bör kunna hjälpa dig med en provkörning.

Det finns naturligtvis storebror Speed Triple (kommer enligt ryktet i helt ny version snart, kanske med uppemot 1250 cc), men jag tycker att Street triple är roligare än nuvarande Speed 3 alla dagar i veckan. Varvar längre med en ordentlig topp, drar hela vägen uppåt 13.000 varv/min, men har register som gör den fint körbar från väldigt låga varv (2000-2500 varv inga problem). Jag gillar också den mindre storleken och smidigheten och jag sitter väldigt bra på den.

Med det sagt, knuffen är nog kraftigare i många 1000 cc men för mig räcker den väldigt gott.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top