Efter oljebyte lyser oljelampan samt kopplingsfråga.

Obs att man måste fila lika mycket på alla "fingrar" i korgen, annars driver den bara på det tjockaste "fingret" och det går bara så länge det går. Sen går det av och trillar in i primärdreven och dödar dig.
 
Ska förmodligen åka o skruva lite ikväll om jag hinner, garaget ligger halvvägs mot tierp.
På gsxr 2007 är det ju hydralisk koppling. Är det bara skruva av allt eller måste man tömma nåt med hydraliska kopplingen också?
Jag rev ut samtliga lameller och plåtar på GSX1300R som också har hydraulisk koppling. Rörde inte hydrauliken som ju sitter på vänster sida av motorn (och det gör väl hydrauliken på din med?).
TROR inte du behöver röra hydrauliken för den verkar med en stång genom axeln på kopplingen.
 
Jag rev ut samtliga lameller och plåtar på GSX1300R som också har hydraulisk koppling. Rörde inte hydrauliken som ju sitter på vänster sida av motorn (och det gör väl hydrauliken på din med?).
TROR inte du behöver röra hydrauliken för den verkar med en stång genom axeln på kopplingen.

Jag rev ut samtliga lameller och plåtar på GSX1300R som också har hydraulisk koppling. Rörde inte hydrauliken som ju sitter på vänster sida av motorn (och det gör väl hydrauliken på din med?).
TROR inte du behöver röra hydrauliken för den verkar med en stång genom axeln på kopplingen.
Okej precis sitter på vänster sida. Då rör jag inte den :).
 
Obs att man måste fila lika mycket på alla "fingrar" i korgen, annars driver den bara på det tjockaste "fingret" och det går bara så länge det går. Sen går det av och trillar in i primärdreven och dödar

Okej är det jättenoga att det blir väldigt exakt med filningen på alla "fingrarna". Kan tänka mig att det är svårt att få det perfekt när man handfilar och det är rätt många fingrar. Vill ju inte dö helst när man åker sen ?

Sen kom jag på en grej till. Om jag har motorn igång med neutralen i så rasslar det rätt duktigt. Drar jag då in kopplingen så blir det "normalt" ljud dvs tystare.
Normalt eller?
 
Last edited:
Okej är det jättenoga att det blir väldigt exakt med filningen på alla "fingrarna". Kan tänka mig att det är svårt att få det perfekt när man handfilar och det är rätt många fingrar. Vill ju inte dö helst när man åker sen ?

Sen kom jag på en grej till. Om jag har motorn igång med neutralen i så rasslar det rätt duktigt. Drar jag då in kopplingen så blir det "normalt" ljud dvs tystare.
Normalt eller?
Jag gissar att med neutralen och utsläppt koppling drivs många kugghjul runt i växellådan
(12 kugghjul är del väl totalt ?)
men inget kugghjul är förbundet med utgående axel, kugghjulen snurrar bara på utgående axel. #
När du drar in koppling så minskar det överförda momentet i kopplingen vilket innebär att kugghjulen inte snurrar lika fort för kopplingen "slirar". Och då, när kugghjulen inte snurrar lika fort, så blir det tystare.
# Eller snurrar på ingående axel, förmodligen en kombination av frikopplade / neutrala på ingående eller utgående axel.
 
Last edited:
Kopplingen kan väsnas en del också.Säkert ännu mer sedan du filat sönder korgen...
 
Kopplingen kan väsnas en del också.Säkert ännu mer sedan du filat sönder korgen...
Blev inget filande då kopplingskåpspackningen inte fanns på hyllan o lev tid 4 veckor. Får dock försöka hitta en ny kopplingskorg den jag fick hem från ebay hade en trasig bit på ett av fingrarna.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top