Efter byte av packbox i framgaffel.

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Tillbax, igen.

Efter att jag har bytt packboxarna i framdämparna och satt tillbaka allt enligt Hayes, fyllt på olja i rätt mängd och även fyllt på luft så har jag problem.

När jag bromsar, behöver inte vara speciellt hårt eller från hög fart så slår dom igenom. Låter fördjävligt, KLONK, KLONK.

Vad kan felet vara? PLEASE!!!!

// TomCool
B.O.S.S MC
 
Har fyllt i exakt som det står i manualen. Har för mig att det var 2,73 dl.
 
Har du luftat? Hur bytte du dom? Du är säker på att de bottnar ur, så det inte är gaffelkronan som klonkar?

/F
 
Jag har plockat isär dom totalt och har inte luftat dessa. Hur gör jag det?

Det är mycket troligt att det är gaffelkronan som klonkar, det låter som det kommer högt upp.

Luftar jag dessa via luftnippeln för påfyllning av luft?

// TomCool
 
tomcool skrev:
Tillbax, igen.

Efter att jag har bytt packboxarna i framdämparna och satt tillbaka allt enligt Hayes, fyllt på olja i rätt mängd och även fyllt på luft så har jag problem.

När jag bromsar, behöver inte vara speciellt hårt eller från hög fart så slår dom igenom. Låter fördjävligt, KLONK, KLONK.

Vad kan felet vara? PLEASE!!!!

// TomCool
B.O.S.S MC
Har du hållit på med gaffelkronorna? I vanliga fall skulle jag leta där jag varit och pulat, men... Kan det verkligen vara att dom slår igenom? Det borde väl krävas lite fart för det åtminståne. Är dom totalt svampiga så att du kan trycka ihop dom med kroppstyngden utan problem? Är dom helt gungiga? Klonkar det när du gör styrhuvudtest (lyfter framhjulet om det går och rycker i framhjulet framåt bakåt). Kan du få fram klonket när hojen står still så blir det lättare att leta.
 
Du får väl testa m buntband runt gaffelbenet för att VETA om den slår igenom.

Lufta gaffeln gör man genom att trycka den ut och in fullt ett antal ggr. Dvs. utan fjädrar och öppen.

Föredrar mäta nivån framför oljemängden, mycket säkrare. Iaf om man luftar den...
/u
 
Last edited:
Sätt dig på hojen, dra in frambromsen och gunga häftigt. Låter det klonk? Det är gaffelkronan som skall dras åt.
Lufta som Ulf L säger, alternativt gunga den några extra gånger när den sitter på hojen och öppna den upptill, släpp ut, stäng, gunga lite till, släpp ut osv. Går på 2-3 gånger.

/F
 
Jag har gungat på hojen och det låter som det klonkar längst ner i dämparna.

Kan det funka att trycka in luftnippeln och gunga häftigt?

Ska jag annars ta bort toppskruvarna, ta ur fjädrarna och sedan pumpa några gånger, men när jag sedan sätter tillbaka allt igen så måste det ju komma in luft igen. Är jag helt dum i huvudet, eller? :dummer

I´m not a friend with my fucking bike right now!!!!
 
Jag har tömt systemet på luft som ni hänvisade innan. Fyllt på lufttryck enligt boken.

Klonket är kvar. Kan det ha något med anti-diven att göra?

Märkte att en av bromsarna låg på och då sig jag ju att dessa har förbindelse med Anti-diven.

:Bugar Please, Help me. Har besiktning på Måndag och tänkte åka till Gotland på Fredag. :Bugar
 
Tom, åk förbi hemma hos mig ikväll på Kungsholmen så kan jag bara göra en snabb felsökning så du börjar mecka i rätt riktning. Skicka PM om du är intresserad.
 
Tack för inbjudan, men kan tyvärr inte i kväll. Den ena hälften av familjen är borta så jag måste ta hand om kidsen.

Har även fått ett tips från en biker på jobbet som jag tänkte kolla igenom, återkommer med svar om det hjälpte.

// TomCool

B.O.S.S MC
 
tomcool skrev:
Tack för inbjudan, men kan tyvärr inte i kväll. Den ena hälften av familjen är borta så jag måste ta hand om kidsen.

Har även fått ett tips från en biker på jobbet som jag tänkte kolla igenom, återkommer med svar om det hjälpte.

// TomCool

B.O.S.S MC


Jag har samma problem som du de bottnar mycket lätt. Mitt resultat är den där roliga elektriska antidiven.

Men hittar du vad felet kan vara så skriv gärna det. jag är mycket intresserad av vad det kan vara. Jag får iof ta i rätt mycket alltså hård inbromsning för att den ska bottna !!
 
Fel oljeviskositet eller mängd!

Du har förmodligen fel mängd olja i gaffelbenen eller fel viskositet på oljan! Det räcker i regel inte med att bara mäta upp med decilitermått för att ha rätt mängd du måste också se till att du har rätt luftpelare innan du monterar ihop benen.

En annan orsak kan vara att du har glömt dragit åt bottenskruven ordentligt (har du Uppp&Ned gaffel eller ej?).

När man tömmer ett gaffelben får man aldrig ut all gammal olja, vilket dock är önskvärt, varför det kan bli direkt fel att bara mäta upp rätt mängd. Rätt mängd, som står angivet i instruktionsböckerna gäller när gaffelbenet är fullständigt tomt på olja.

Börja med att tömma ut så mycket av den gamla oljan som möjligt. Här är det enklast om man demonterar gaffelbenen. På vissa äldre gafflar finns dock tömmningsnippel i botten (nästan i botten i alla fall). Trots det kan det vara tidsbesparande att demontera gaffelbenen om inte annat med tanke på när man skall mäta upp oljenivån.

Ta ur fjädern och ev. distanser i toppen av gaffelbenet. Tryck ihop gaffelbenet så att innerbenet är i botten av ytterbenet.

Slå upp hur hög luftpelare som gäller för din hoj (mm). Mäts från kanten av innerbenet till oljenivån.

Fyll på rätt olja i så stor mängd att oljenivån kommer upp till det mått som gäller för luftpelaren.

Ex. Om du skall ha 152 mm luftpelare skall oljenivån, när du har rätt mängd olja, ligga 152 mm under överkanten på innerbenet.

OBS! Var noga när du mäter oljenivån och låt det inte diffa på mer än 2-3 mm mellan benen.

Eftersom man ofta får in luft i dämparmekanismen i gaffelbenet måste man lufta benen vilket görs enklast genom att trycka ihop innerben och ytterben ömsom dra ut det. det brukar höras ett gurglande och kluckande när oljan tränger undan luften. Detta gör man tills rörelsen går trögt hela vägen och man behöver INTE montera ihop gaffelbenet så länge man inte trycker ihop gaffelbenet längre ner än till oljenivån.

Ibland kan man behöva låta gaffelbenet stå still i någon timme för att riktigt alla luft skall sippra ut, vilket det gör förr eller senare. detta lite beroende på vilken typ av gaffel man har!

När benen går trögt och jämnt både in och ut toppar man upp oljenivån till rätt nivå. Dvs. det är först här man behöver mäta nivån och då noga!

När man har rätt oljenivå sätter man ihop gaffelbenet och monterar det på bågen! Att tänka på här är att man monterar benet på rätt höjd så att man bibehåller markfrigången.

I vissa situationer kan man dock sänka framändan (dvs. montera gaffelbenen högre upp i gaffelkronorna (övre/nedre)) för att få en hoj som är mer snabbstyrd. Görs oftast på standardhojar som används till tävling!

Om detta inte hjälper dig har du förmodligen fel viskositet på oljan du häller i. Kolla detta med din handlare så kan de tala om för dig vilken olja du skall använda!

Lycka till!

// Niklas
P.S Det tar inte mer än någon timme att rätta till så du har gott om tid på dig! ;-)
 
Vilket inlägg, härligt med så mycke info. Jag tror att det är jag som har klantat mig och läst fel i Hayes-boken. Kollade vilken mängd det skulle vara vid oljebyte, alltså inte när jag har ett helt tomt ben.

Ska ut och fylla på exakt det som fattas efter att kidsen har gått i lopplådan. Hoppas att resultatet blir excelent.

Återkommer med resultat.

P.S. Vet någon hur man kan kolla om Anti-diven fungerar korekt?
 
tomcool skrev:
Vilket inlägg, härligt med så mycke info. Jag tror att det är jag som har klantat mig och läst fel i Hayes-boken. Kollade vilken mängd det skulle vara vid oljebyte, alltså inte när jag har ett helt tomt ben.

Ska ut och fylla på exakt det som fattas efter att kidsen har gått i lopplådan. Hoppas att resultatet blir excelent.

Återkommer med resultat.

P.S. Vet någon hur man kan kolla om Anti-diven fungerar korekt?

Kolla även om mängden olja är angiven per ben eller totalt... det spelar viss roll... :hihi
 
Stryp den max!

tomcool skrev:
P.S. Vet någon hur man kan kolla om Anti-diven fungerar korekt?

Stryp den max och bromsa så hårt du orkar! Släpp sedan så mycket det går på den och gör om övning (ta det dock något lugnare nu!).

Känner du ingen skillnad dvs. hojen "niger" fram lika mycket/snabbt oavsett hur du hade justerat antidiven (jag förutsätter att den är justerbar men det finns de som INTE är det) så är den kass!

Antidive var något som försvann med åren dvs. det funkade aldrig riktigt bra. BMW kom sedan med sin paralevell som dock är en helt annan lösning och tycks fungera (har aldrig provkört någotn).

Lycka till!
// Niklas
 
Skit i mängden!

HW skrev:
Kolla även om mängden olja är angiven per ben eller totalt... det spelar viss roll... :hihi

Mitt råd är:

Skit i mängden eftersom man aödrig får ut all olja ur benen utan att göra en rent medicinsk rengöring, vilket man aldrig gör ändå! Ta reda på hur hög luftpelaren är i stället och häll på olja tills man har rätt luftpelare! Då blir det aldrig fel, så till vida man har plockat ur fjäder och andra lösa detaljer! samt, naturligtvis, fått ur all luft!

// Niklas
 
Ännu en dag med problem.

Okay, jag ska testa tipset med Anti-diven.

Nu har jag fyllt i rätt mängd olja men klonket finns fortfarande kvar. Men när jag fyller upp med 7-10 psi luft i dämparna så märker jag att den tappar trycket nästan direkt. Jag hör inte att det pyser någonstans.

Det kan väl inte vara så många ställen som det kan läcka ut på. Nippeln och bultarna högst upp i gaffeln, nåt mer?

// TomCool

B.O.S.S MC
 
Bottnar gaffeln?

tomcool skrev:
Ännu en dag med problem.

Okay, jag ska testa tipset med Anti-diven.

Nu har jag fyllt i rätt mängd olja men klonket finns fortfarande kvar. Men när jag fyller upp med 7-10 psi luft i dämparna så märker jag att den tappar trycket nästan direkt. Jag hör inte att det pyser någonstans.

Det kan väl inte vara så många ställen som det kan läcka ut på. Nippeln och bultarna högst upp i gaffeln, nåt mer?

// TomCool

B.O.S.S MC

Bottnar gaffeln när du bromsar?
Vad har du för viskositet i gaffeln? Och vad rekommenderar hojtillverkaren?

Luften kan bara komma ut via toppbulten som skall vara försedd med en oring OCH naturligtvis via påfyllningsnippeln.

Pröva att köra utan luft (dvs. fyll inte på luft). För att du då skall ha rätt mängd luft (dvs. rätt tryck) skall du lyfta upp hojen på centralstödet och tömma (enklast via nippeln) luften du har tryckt i. Se till att framhjulet hänger i luften för annars kommer du att släppa ut mer luft än nödvändigt iom. att du då har tryck nedifrån.

// Niklas
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top