Eftelysning! Har du reg.bes. med utbytt motor på din "gammelhoj"?

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Hej.
Hade en efterlysning.
Jag har en Triumph TWN Boss 350 ala 1955 års modell som jag skulle byta motor i.
Från original 344cc 16hk stinkande (5%) å krånglande gamla tyskmotor (DKW)
till en ny 250cc 4T på 19hk.
Då det är under 20% effekt ökning så okeyade SFRO det men det verkar bli stoppat av Bilprovningen.
Min tanke är om jag hittar nån som gjort nått liknande och fått den godtjänd med endast
en reg.besiktning är att jag skulle kunna åbero på det/dom fallet/fallen och även få min godtjänd!
Nu har jag dock inte fått svar av den senaste teknikern jag pratade med, så det är inte kört helt än utan jag vill ha mer kött på benen som jag kan lägga upp till dom.

(Efter som detta verkar bli godtjänt från fall till fall kanske man skulle göra en Viktig tråd av detta som fler kan få hjälp av?)
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Ny info!
Idag så pratade jag med en besiktnings tekniker från Opus.
Man får tydligen inte byta motor om det innebär en ökning i effekt eller vrid!
Men en glädjande nyhet för oss alla som har funderingar att byta motor är att
det ligger tydligen ett förslag om att man ska få byta motor med 20% effektöknimg och 20% ökning i vrid.
som väntar att bli godtjänt.
Samt att man ska få ändra motorfästena lite hur som bara man inte gör ingrepp/andrar på ramen
Han tippade på att det skulle vara klart till våren!!!
Och med detta så behöver man bara reg.bes.
Så jag längtar!!!!!!!

PS
Det måste va detta SFRO menade genom att okeya detta
DS
 

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSW125
Om du bara åker in å besiktiar då, hur många vet exakt vilken motor som borde hänga i ramen...?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
En normalfuntad besiktningsman ser nog skillnad på en 60 år gammal motor och en spretans
Det är bara att antik och ratbikebehandla så att del blir en jämn patina. :tummenupp


dom ser troligen skillnad på 2T och 4T också
Jo, men det står inget i regbeviset om 2T och 4T. :fakta

Fast det där med ny regel om 20%/20% verkar ju intressant.... :banana

:hej

/e
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
En normalfuntad besiktningsman ser nog skillnad på en 60 år gammal motor och en spretans, dom ser troligen skillnad på 2T och 4T också ;)
Jomen precis, å dessutom så måste jag reg.besiktiga den då den föll ur registret i början/mitten på 60talet.
Då är det en besiktnings tekniker som gör det, å dom e inte lika lättlurade som en del av dom andra.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top