Effektsystem 4-takt?

76an

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki Dr800 Big
Hej!
Jag är hyggligt ny här o absolut ingen mekaniker. Blev lite fundersam på det här med effektsystem till 4-taktare.

Vore inte det bästa för effekten att inte ha något avgassystem alls? (Visst ljudnivå därefter.. :yoparty )

Men tvåtakt är väl inte samma sak? Där tappar man väl effekt om man plockar bort systemet helt?

Hoppas att någon orkar svara..

/ Före detta moppetrimmare..
 
Last edited:
Du måste ha ett visst motstånd för att kunna få någon effekt öht. Krökarna skapar detta motstånd.
 
tja lite effekt får man förstås även utan system, men lägre.
Avgaserna sugs liksom ut med hjälp av systemet, kör inte utan om du inet vill ha motorras..

2t är extremt känsligt för avgasystemets utformning.
 
Men hur uppstår detta så kallade sug? Krökarna borde ju bara skapa ett motstånd? Eller handlar det om någon thermisk grej som en skorsten?

Silwer skrev:
tja lite effekt får man förstås även utan system, men lägre.
Avgaserna sugs liksom ut med hjälp av systemet, kör inte utan om du inet vill ha motorras..

2t är extremt känsligt för avgasystemets utformning.
 
Jag trodde inte 4-takt var i behov av något motstånd? Utan när utsläppsfasen börjar så ville man lufta så fort som möjligt..?


Freppa skrev:
Du måste ha ett visst motstånd för att kunna få någon effekt öht. Krökarna skapar detta motstånd.
 
Avgassystem till fyrtakt.

Hej Pöjkar!

För det första vill inte en fyrtaktare ha ett motstånd det är helt fel.......

Sen är det så som en av er var inne på skorstenseffekten
Den varma pulsen skapar ett undertryck bakom den förra utblåsfasen som hjälper till att dra med sig färskgaser vid nästa takt.
Allt detta resonomang gäller sugmotorer.

Tvångsmatade motorer fungerar annorlunda men det är en annan historia.

Om vi börjar vid headdern så gäller det att anpassa rörens diameter så att dom inte blir för trånga och skapar onödig friktion.Sen får dom inte bli för stora heller då den önskade sugpulsen uterblir på grund av förliten termisk reaktion.

Beroende på hur många cylindrar man har kan man konstruera olika typer av avgassystem.
Förritiden konstruerade man alltid ett rör och megafon till varje cylinder.
Man stämde av dom så att megafonen förstärkte sugpulsen så att färskgaserna lättare och snabbare kunde komma in i förbränningsrummet.
Därmed ökade man effekten vid ett speciellt varvtal dvs vid vridmomentets max.
Så gör man även idag men man utnyttjar även dom andra cylindrarnas tryckpulser genom att man använder en collector istället.

Det betyder att granncylindern även hjälper till att skapa det där eftertraktade undertrycket tillsammans med en megafon.
Alla dom komponenterna beräknas tillsammans med den motor och hur motorn skall användas.

I princip så gäller dom reglerna både två och fyrtaktare

Man bygger ett system för den önskade motorn och vid ett önskat max effekt.

Ha det bra
MVH
Roffe
 
TACKAR! :klappar

Äntligen lite härlig info. Verkar vettigt det där med undertrycket. Gissar att man vill hjälpa till att ventilera/suga ut avgaserna ifrån cylindern.

Börjar fundera lite på att det borde vara stor skillnad på ett varmkört system respektive kallkört?

Jag vill gärna veta mer om det du skrev angående megafonen.. Syfte utformning? Tänkte fördjupa mej så mycket som möjligt gällande effektsystem. Vet inte varför men det är ganska så intressant..

VRM Roffe skrev:
Hej Pöjkar!

För det första vill inte en fyrtaktare ha ett motstånd det är helt fel.......

Sen är det så som en av er var inne på skorstenseffekten
Den varma pulsen skapar ett undertryck bakom den förra utblåsfasen som hjälper till att dra med sig färskgaser vid nästa takt.
Allt detta resonomang gäller sugmotorer.

Tvångsmatade motorer fungerar annorlunda men det är en annan historia.

Om vi börjar vid headdern så gäller det att anpassa rörens diameter så att dom inte blir för trånga och skapar onödig friktion.Sen får dom inte bli för stora heller då den önskade sugpulsen uterblir på grund av förliten termisk reaktion.

Beroende på hur många cylindrar man har kan man konstruera olika typer av avgassystem.
Förritiden konstruerade man alltid ett rör och megafon till varje cylinder.
Man stämde av dom så att megafonen förstärkte sugpulsen så att färskgaserna lättare och snabbare kunde komma in i förbränningsrummet.
Därmed ökade man effekten vid ett speciellt varvtal dvs vid vridmomentets max.
Så gör man även idag men man utnyttjar även dom andra cylindrarnas tryckpulser genom att man använder en collector istället.

Det betyder att granncylindern även hjälper till att skapa det där eftertraktade undertrycket tillsammans med en megafon.
Alla dom komponenterna beräknas tillsammans med den motor och hur motorn skall användas.

I princip så gäller dom reglerna både två och fyrtaktare

Man bygger ett system för den önskade motorn och vid ett önskat max effekt.

Ha det bra
MVH
Roffe
 
Megafon.......

76an skrev:
TACKAR! :klappar

Äntligen lite härlig info. Verkar vettigt det där med undertrycket. Gissar att man vill hjälpa till att ventilera/suga ut avgaserna ifrån cylindern.

Börjar fundera lite på att det borde vara stor skillnad på ett varmkört system respektive kallkört?

Jag vill gärna veta mer om det du skrev angående megafonen.. Syfte utformning? Tänkte fördjupa mej så mycket som möjligt gällande effektsystem. Vet inte varför men det är ganska så intressant..


OK jag ska skriva om det lite senare.
Måste iväg och jobba en stund.
vihörs
Hej
 
vi ska ju inte glömma av att utformning på krökarna är viktig med, för kraftiga böjningar är inte bra och highpipes där det finns några extra böjar ger ju sämre effekt än låga system.
 
Okej. Böjarnas utformning och deras påverkning låter intressant. Hur påverkar utformingen av böjarna effekten o på villket sätt?

Silwer skrev:
vi ska ju inte glömma av att utformning på krökarna är viktig med, för kraftiga böjningar är inte bra och highpipes där det finns några extra böjar ger ju sämre effekt än låga system.
 
76an skrev:
Okej. Böjarnas utformning och deras påverkning låter intressant. Hur påverkar utformingen av böjarna effekten o på villket sätt?
på samma sätt som om du spolar vatten genom rören, krökarna stoppar upp.
Det fins uträknigar för sånt där med radien på böjar osv.
Säker får vi ett expertutlåtande om det hela:lol
 
Roffe,

Kan du kommentera lite om keramik. Jag läste någonstans hos en firma som behandlar system keramiskt. Jag uppfattade det som att värmen bibehölls i avgaserna och ökade hstigheten på avgaserna.

"..If the Gases are allowed to cool, they lose velocity and the scavenging effect is reduced. If by insulating the exhaust system, gases inside are kept at the highest possible temperature, the resulting effect is a greater exhaust gas velocity and higher efficiency..."

Men på 2-takt när man lindar piporna vill man ju/väl hålla tajmingen av pulserna i schack, och som fortplantar sig med ljudhastigheten. Självaste avgaserna rör sig mycket långsammare. Och tömningen justeras med "stingern/slutdämparen"

Men 4-t och keramik, handlar det då om pulser eller snabbtömning av avgaserna? Pulstajmingen borde ju iofs påverkas också. (Det kanske var marketingtext i och för sig)

/h
 
Hej.
Kan du inte ge en länk till läsningen. Vore skönt att få veta vilka faktorer som spelar in o vad som är avgörande.

1.) Fysiskt motstånd: Böjar, dimensioner på rör mm.
2.) Thermisk effekkt: Undertrycket som följer föregående puls.

Dessutom borde massan på avgaserna spela en stor roll. Massan på avgaserna som i sin tur för med sig energi i form av värme och rörelseenergi.

Det verkar som att man vill isolera så man behåller värmen på avgaserna men samtidigt vill man troligen inte behålla så hög temeperatur vid cylindern.

Förbränningen är väl 2000 grader?? Eller?

/ Nicke
#Olsson# skrev:
Roffe,

Kan du kommentera lite om keramik. Jag läste någonstans hos en firma som behandlar system keramiskt. Jag uppfattade det som att värmen bibehölls i avgaserna och ökade hstigheten på avgaserna.

"..If the Gases are allowed to cool, they lose velocity and the scavenging effect is reduced. If by insulating the exhaust system, gases inside are kept at the highest possible temperature, the resulting effect is a greater exhaust gas velocity and higher efficiency..."

Men på 2-takt när man lindar piporna vill man ju/väl hålla tajmingen av pulserna i schack, och som fortplantar sig med ljudhastigheten. Självaste avgaserna rör sig mycket långsammare. Och tömningen justeras med "stingern/slutdämparen"

Men 4-t och keramik, handlar det då om pulser eller snabbtömning av avgaserna? Pulstajmingen borde ju iofs påverkas också. (Det kanske var marketingtext i och för sig)

/h
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top