Effektstinn retrohoj

Teddy skrev:
2691282 Det sköna är att formen är en följd av funktion.
Håller med. Därför gillar jag GP-hojar med tveksam estetik men suveräna prestanda. Bifogar ytterligare en bild.

Kommentar från ett amerikansk forum:

"Yamaha claimed 125hp more like 140+ ,I was at Indy in 75 when that bike came from almost a half straightaway behind to pass 3 HD riders and take the win. Scariest monster I've ever seen on a Dirttrack..."
 

Bifogat

  • tz750kenny.jpg
    tz750kenny.jpg
    85.1 KB · Visningar: 241
Ännu inget svar från NT angående 500GP-vinsten på Laguna Seca samma år...
 
RedBaron skrev:
2690832 AMA Formula 750 var klassen där hojen var tillåten. FIM förbjöd den redan innan den hann starta ett enda lopp.

http://www.superbikeplanet.com/evantz750.htm
Jo det var en cool hoj :)
Min teamkompis kom på 30:e plats i Daytona 200 i mitten på 70-talet och blev med det förste privateer det året.
Vi var och hämtade den i Uithoorn,Amsterdam, på våren. Då ingick en detaljerad mekkurs med Nobby Clarke som lärare.
I princip var det 2 st 350 cc motorer som var ihopsatta och dessa 350:or var fan så elaka var för sig :).
Den sades ge ca 134 hk på bakhjulet.
Jag provade den bl a på Falkenberg ... när man tryckte i 6:an mittför depåutfarten (där den var då) så hade man 220+ men ändå pep hojen upp på bakhjulet. Det fanns inga j-a chikaner då utan det var en riktig fullfartssväng efter rakan så man nöp till bromsen, la ner och släppte sedan efter på bromsen allteftersom svängen knöt ihop sig. Skitkul!!
 
sandstream skrev:
2691391 Ännu inget svar från NT angående 500GP-vinsten på Laguna Seca samma år...
Gustav har ju redan svarat! :7peta

elwe skrev:
2691405Jag provade den bl a på Falkenberg ... när man tryckte i 6:an mittför depåutfarten (där den var då) så hade man 220+ men ändå pep hojen upp på bakhjulet. Det fanns inga j-a chikaner då utan det var en riktig fullfartssväng efter rakan så man nöp till bromsen, la ner och släppte sedan efter på bromsen allteftersom svängen knöt ihop sig. Skitkul!!
Underbart! :tummenupp
 
sandstream skrev:
2691473 Gustav spekulerade, jag ville ha svar från dig ;)
"Spekulerade" han?

Gustav O skrev:
2690764 Jag som är ute och cyklar. Han citerar texten från Superbikeplanet men det var inte 500 racet som Roberts vann utan ett race i AMA.
Var det verkligen så viktigt för dig att få det beskedet från mig? Låt tangentbordet vila ibland!
 
dirttrack? låter som en billig kopia på speedway ;)

Nyteknik skrev:
2691508 "Spekulerade" han?

Var det verkligen så viktigt för dig att få det beskedet från mig? Låt tangentbordet vila ibland!
men han kan inte hålla hojjen varm just nu så här års så han är väll tvungen å hålla nått varmt å där med ett tgb som sätta sitt tangentbordsliv till ;)
 
Last edited:
wdac skrev:
2691516 dirttrack? låter som en billig kopia på speedway ;)

Det går ju ngt fortare än speedway, ca 200 km/h in i böjen. Dessutom är det "riktiga" hojar med växellåda och cirkulationssmörjning.

;)
/J
 
Nyteknik skrev:
2691609 Det är lätt att vara lite avundsjuk på alla fantasifulla klasser och discipliner som finns i USA. Men den andra bilden i ditt inlägg är väl vanlig cross - i alla fall inte Flattrack.

Jag kan inte så mycket om detta. Men det finns olika klasser. Dels den vanliga stora ovalbanan som går på packat hårt och fast oljegrus där det går fort och är stora låga V-twinhojar. Det är väl det vi känner som flattrack.

Men sedan finns det även shorttrack, där är det stånkor, mer sandigt och går långsammare. Våra europeiska motarder ser ut att ha stulit många drag från dessa hojar som alltså även är mer högbenta.

Nåväl, det jag gillar är den stora ovalbanan och dessa hojar och förare, att kunna sladda på ett underlag som är som asfalt i nära 200 är tufft tycker jag! ;)


/J
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2690712 Här är en till bild på monstret. (Har länkat till den tidigare men alla kanske inte sett den)
KennysBike.jpg


/J

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhh...kolla svingen:gnissla fan inte grövre än på en Mustang Mamba :rolleyes:
 
Mikey skrev:
2691957 GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhh...kolla svingen:gnissla fan inte grövre än på en Mustang Mamba :rolleyes:
Det är det som är så tufft jue! ;)
Flattrackhojarna är verkligen down to basics. Bokstavligt talat motor-cyklar: endast motor plus ett minimum av struktur för att förbinda motorn med två hjul. Endast det nödvändigaste sas. I like it! :)
/J
 
Nyteknik skrev:
2691609 Det är lätt att vara lite avundsjuk på alla fantasifulla klasser och discipliner som finns i USA. Men den andra bilden i ditt inlägg är väl vanlig cross - i alla fall inte Flattrack.

Nej, det är samma typ av tävling på båda bilder. ALLA ser väl att det inte är en vanlig cross. Kolla däckstorleken och avståndet till framskärmen mm.

Det kan vara shorttrack som Jörgen skriver. Oavsett så ser det jävligt fränt ut. Köra cross och enduro är riktigt roligt, men tyvärr kräver det grym kondition för att kunna njuta av det längre stunder. På lite slätare underlag blir det lekstuga hela dagen!

/Joakim
 
Nyteknik skrev:
2691609 Det är lätt att vara lite avundsjuk på alla fantasifulla klasser och discipliner som finns i USA. Men den andra bilden i ditt inlägg är väl vanlig cross - i alla fall inte Flattrack.
Det kallas väl för TT, när det finns kurvor åt båda håll och hopp.
 
må ju säga att xs650 va riktigt snygg..trodde inte den skulle bli så bra som dirttrack,
finns en på blocket för 17.
lägg på nåra tusingar för tank o glasfiber så sitter den som en smäck. :yoparty
 
ozeo skrev:
2692338 må ju säga att xs650 va riktigt snygg..trodde inte den skulle bli så bra som dirttrack,
finns en på blocket för 17.
lägg på nåra tusingar för tank o glasfiber så sitter den som en smäck. :yoparty
Jo XS 650 var vanliga och framgångsrika i flattrack. De är även vanliga att bygga flattrackinspirerade gathojar av, sk streettrackers (som min hoj).

Här är en bild på en xs 650 streetracker i förgrunden och en riktig tävlingshoj med likadans spis bakom.

flattrack2.jpg


Det är fint ljud i XS 650 tycker jag, låter som en vass engelsman men är enklare att hålla ihop.

Här är en till bild på Kenny Roberts på sin XS650:

XS1976Kenny.jpg


Mvh
/J
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2692354 Jo XS 650 var vanliga och framgångsrika i flattrack. De är även vanliga att bygga flattrackinspirerade gathojar av, sk streettrackers (som min hoj).

Här är en bild på en xs 650 streetracker i förgrunden och en riktig tävlingshoj med likadans spis bakom.

flattrack2.jpg


Det är fint ljud i XS 650 tycker jag, låter som en vass engelsman men är enklare att hålla ihop.

Här är en till bild på Kenny Roberts på sin XS650:

XS1976Kenny.jpg


Mvh
/J
Hittade en annan bild på Kenny. Tvåtaktare utan ljuddämpare.
 

Bifogat

  • Roberts%5Fat%5Fastrodome%2Ejpg.jpg
    Roberts%5Fat%5Fastrodome%2Ejpg.jpg
    59.9 KB · Visningar: 153
Back
Top