Effektslipons/helsystem... Ett säkerhetstillbehör?

Slipon som en säkerhetsdetalj?

• Antal röstningar
    0
soppatorsken skrev:
Om du menar bara ljuddämparn till zx9an så tror jag inte på dig, måste vart nån form av vårdslös körning inblandad då.
Orginal ljuddämpare väger typ nada. När jag höll sliponet i ena handen och orginalet i andra så var den nya "se rakt igenom-dämparen" nästan dubbelt så tung.
Men den väsnades lite mer....

Klart det var vårdslös körning, men det väger ju en del. Mitt gamla Yoshimura kolfiber vägde nästan ingenting om man jämför.

Rigge skrev:
Klart det var vårdslös körning, men det väger ju en del. Mitt gamla Yoshimura kolfiber vägde nästan ingenting om man jämför.

Jaha, då är det bäst att du tar fram ett kuvert och en A4 sida, på papperet skriver du ner en redogörelse över dina brott och din vårdslösa framfart.
Du lägger sen i ditt körkort och papperet i kuvertet addresserar till Polisen och frankerar och lägger det på närmsta postlåda.

Sen kommer nästa steg försäljning av hojen, men det kommer i lektion 2.

Silwer skrev:
Jaha, då är det bäst att du tar fram ett kuvert och en A4 sida, på papperet skriver du ner en redogörelse över dina brott och din vårdslösa framfart.
Du lägger sen i ditt körkort och papperet i kuvertet addresserar till Polisen och frankerar och lägger det på närmsta postlåda.

Sen kommer nästa steg försäljning av hojen, men det kommer i lektion 2.

Ingen vill köpa, jag har den på annons redan.

Vårdslösheten bestod av för hård inbromsning vilket medförde att bakhjulet lämnade vägbanan. När det tog mark så gick fästeet av. Inte så farligt ju...

Rigge skrev:
Ingen vill köpa, jag har den på annons redan.

Vårdslösheten bestod av för hård inbromsning vilket medförde att bakhjulet lämnade vägbanan. När det tog mark så gick fästeet av. Inte så farligt ju...

Upprörande, man får aldrig bromsa onödigt hårt så drivhjulet lämnar vägbanan.

Gammla V&H Supersport är utmärkta att påkalla uppmärksamhet med, tyvärr så blir alla i ens närhet genast ens fiender oxå...

Fler som svarat att dom tänker på säkerheten, än inte... Ändå regerar alla icke-säkerhetstänkande (i sliponfall) med antal inlägg.

Jag köpte det för att det var billigt. :D

Nädå, var faktiskt ute efter effekten primärt, har ett helsystem som brötar skapligt..

Om folk ser är det positivt.. var bättre när man körde twin, då hördes man verkligen!

Last edited:
Jag har mina för effekten och ljudes skull. att det får medtrafikanter att uppmärksamma mig är enbart en possitiv bi-effekt.

Ska kanske påpeka att jag kör 1000cc Twin och 650cc stånka, och de där hojarna låter mycket... :)

Rad 4or tycker jag inte det gör någon extrem skilllnad på. De går från helt ljudlösa till att låta något. När jag ligger bakom mina rad4 polare hör jag dem enbart när de ger fullgas, och jag själv softar. (När jag ger full gas hör jag inget annat än bröööölet från M4 Helsystemet... :kär )
Men jag är väll Twin skadad... :lol

Kay skrev:
Många nya hojar idag, framförallt radfyror, låter väldigt lite idag med sina jättelika jättestoppade orginaldämpare. Altså sitter man på en maskin som springar iväg otroligt fort och låter ibland nästan förrädiskt tyst...
Ser ni ett sliponsystem även som en säkerhetsdetalj, för att göra er mer hörda, vilket reducerar chansen till att folk kör ut framför er, eller att ni uppmärksammas snabbare när ni ligger bakom bilister? Jag gör det iaf. Är jag den enda? Det är typ 50% av anledningen till att jag ska skaffa ett sportslipon till våren!

Har du den uppfattningen att en bilist skulle höra dig när du kommer på din mc, så kommer du förr eller senare garanterat bli övertygad den hårda vägen att så inte är fallet. Detta vet alla som kört bil...när man väl hör mc:n...så är den redan i sidan på väg om eller liknande....

Jag köpte mitt helsystem bara för att jag läste nånstans att det skulle vara bland det bästa. Sen när jag fick det bekräftat att det var bäst slog jag till....

Slipon spelar ju ingen roll vilket man har. Jag har Viper till den andre hojen.

Folk påstår att de trimmar sina hojar för att kunna göra "snabba och säkra omkörningar", att de plockar bort backspeglarna för att dessa inte "går att lita på", att helststemet är till för att få uppmärksamhet så att olyckor kan undvikas, att styrdämpare monteras av säkerhetsskäl för att undvika vobbal, att orginalblinkersena plockas bort av praktiska skäl för att de är "i vägen" osv.

Självklart är allt detta bara skitsnack. Samtliga åtgärder görs för att hojen ska bli tuffare och roligare att leka med :)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...