Effektslipons/helsystem... Ett säkerhetstillbehör?

Slipon som en säkerhetsdetalj?

• Antal röstningar
    0

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Många nya hojar idag, framförallt radfyror, låter väldigt lite idag med sina jättelika jättestoppade orginaldämpare. Altså sitter man på en maskin som springar iväg otroligt fort och låter ibland nästan förrädiskt tyst...
Ser ni ett sliponsystem även som en säkerhetsdetalj, för att göra er mer hörda, vilket reducerar chansen till att folk kör ut framför er, eller att ni uppmärksammas snabbare när ni ligger bakom bilister? Jag gör det iaf. Är jag den enda? Det är typ 50% av anledningen till att jag ska skaffa ett sportslipon till våren!

Last edited:
Ja det var ju en minst sagt udda anledning till att skaffa slipon:/ dom flesta är nog ute efter ljudet och poserstuket.

Man skaffar ju slip-on för ljudets skull, men det skadar ju inte att det uppmärksammas lite extra att man är på ingående...

"Loud pipes save lives"

Marcus skrev:
Man skaffar ju slip-on för ljudets skull, men det skadar ju inte att det uppmärksammas lite extra att man är på ingående...

"Loud pipes save lives"

Hör verkligen en bilist en hoj framifrån?? Även om man har slip-on alltså?

En det små liv hemma :tuttar tror på vad som helst...
Men detta var en hyggligt dålig ursäkt till att få köpa ett system, men det fukar säkert :hihi

Rigge skrev:
Hör verkligen en bilist en hoj framifrån?? Även om man har slip-on alltså?

Svårt att säga, men jag brukar motorbromsa lite (släppa av gasen) innan korsningar och då låter det i alla fall relativt högt, "neeöööööööö<poff>nöööö", alltid är det nån som hör det. Men som sagt, det är ju knappast anledning till slip-on-införskaffande.

Jajamensan,
la märke till att många bilister hajade till när man kom
bakifrån i stadstrafik och varvade V-twinen lite så det
brakade till i orginalburkarna.
Bättre blir det när jag får på Supertrappen :tummenupp

Last edited:
Vikten är snarare ett bättre själ. Jah hade sönder fotpinnen/fästet för att originalpipan väger bly.

Loud pipes saves lives!
Jag ser det absolut som det, framför allt fotgängare märker en när man kommer och kollar en extra gång!
Bilister hör en på lång väg och får därför tidigare upmärksamhet och kan på så sätt undvika fara!

Sen låter det gott osså ju... :banana

Har rostfritt helsystem, original hade ruttnat upp. Hon låter nog egentligen inte mer, bara bättre.

Om inte annat så skiter man ner sig när dom passerar.
Två hojar passerade mig på E4:an utanför Linköping i somras.
Jag satt och gled fram i 100km/h med bussen när dom passerade mig med 150km/h högre fart.

De bara small till! :rock

Efteråt fanns det bara avundsjuka kvar, varför måste jag jobba :huvet när inte dom jobbade!

Ser inte det som anlidningen, snarare en positiv bieffekt.

Fast slip-onet ryker av till besiktningen i vår och kommer nog inte att sitta på mer. Det har ju hänt mer än en gång att folk slänger ilskna blickar och stoppar fingrarna i öronen när man glider förbi. :crash

Har också tänkt på det. Ett tips: fixa så att det läcker lite i avgasböjen så blir det fina knallar vid motorbroms :tummenupp :D

vi måste köra din traktor utan burkar nån dag, när vi ändå inte har nått att göra :tomten

Dez skrev:
Ser inte det som anledningen, snarare en positiv bieffekt.

Fast slip-onet ryker av till besiktningen i vår och kommer nog inte att sitta på mer. Det har ju hänt mer än en gång att folk slänger ilskna blickar och stoppar fingrarna i öronen när man glider förbi. :crash
Håller med dig, men varför ta av det på besiktningen? Jag har helsystem tack vare effekt, vikt och ljud i den ordningen. Hojen gick fö genom besiktning med bullerröret på. :tummenupp

Rigge skrev:
Vikten är snarare ett bättre själ. Jah hade sönder fotpinnen/fästet för att originalpipan väger bly.

Om du menar bara ljuddämparn till zx9an så tror jag inte på dig, måste vart nån form av vårdslös körning inblandad då.
Orginal ljuddämpare väger typ nada. När jag höll sliponet i ena handen och orginalet i andra så var den nya "se rakt igenom-dämparen" nästan dubbelt så tung.
Men den väsnades lite mer....

Jag skaffade dels för ljudets skull och dels för att folk förhoppningsvis lägger märke till en bättre om man låter mer (men det finns ju gränser :D) :tummenupp

Loud cans saves lives, mitt o andras!!!!

JAg vet inte hur ni är med det, faktum är att nu i efterhand hade jag inte kört hoj utan ljud ( asså org dämpare )! Mitt sebring har nog lyckats hjälpa mig :tummenupp klara livhanken ett antal ggr och andras (ouppmärksammt folk) oxå! Folk/ bilar märker helt enkelt inte mc eftersom dom tror det är en cykel/scooter (lågt flygande plan) och tex går ut i gatan framför oss! Eller när bilar inte vill släppa fram i kön dra sig undan eller nåt, då brukar jag gassa så ser man hur dom oroligt tittar runt omkring sig o tänker FAN E JAG INTE ENSAM PÅ VÄGEN (typiskt för många bilister i detta land :fatta! )! MEntalitet: jag kör i 50 därmed är det ingen som hinner ifatt mig osv.! Men å andra sidan säger mina vänner att jag kör som en :kocko (fort): MEn jag står på mig FORT MEN SÄKERT OCH 120% UPPMÄRKSAMHET! Inte krockat än KNOCK ON WOOD! Haft kort typ 6år kört i typ 7 :ajjabajja (jag vet det va fel)!
Cyall!!

Visst är det en säkerhetsfaktor när man kör inne i stan. Fast med samma logik så skulle alla fordon i så fall egentligen behöva låta mer och det skulle vara helt omöjligt att bo inom en kilometers avstånd från en väg.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park