zilog
Mr. Hardtechno
Planen är att antingen få tag i akra evo6 headers, eller sådana akra headers som sitter standard på vissa modeller av Aprilia RSV1000R 2005+, och använda dessa ihop med originalljuddämpare för denna årsmodell för att hålla nere kostnad och ljudnivå. Topparna kommer även att portas/plastas, samt kompression och squish arbetas om för ökad effekt (isf kommer arbetet troligtvis att baseras på 2004+ toppar med nya avgasportarna).
Vad skiljer sig åt effektmässigt/registermässigt mellan dessa olika system? Vad jag kan se, så är bägge grenrören lika grova i början närmst cylindern, men evo6:an växer i diameter ~30cm efter avgasporten vilket borde sakta ner gasgastigheten och ge ökad mottryck. Det mer standardbetonade systemet har i princip konstant diameter hela vägen (men rören är ändå ganska grova). Min teori för avgassystem är att man vill hålla så mycket avgasmassa som möjligt i rörelse under hög hastighet utan att för den sakens skull bygga för mycket mottryck.
Om man tar detta i beaktande - spelar evo6 kontra standard så stor roll om man ändå inte planerar att ha helt öppet i den änden ljudet kommer ut till omvärlden?
Vad skiljer sig åt effektmässigt/registermässigt mellan dessa olika system? Vad jag kan se, så är bägge grenrören lika grova i början närmst cylindern, men evo6:an växer i diameter ~30cm efter avgasporten vilket borde sakta ner gasgastigheten och ge ökad mottryck. Det mer standardbetonade systemet har i princip konstant diameter hela vägen (men rören är ändå ganska grova). Min teori för avgassystem är att man vill hålla så mycket avgasmassa som möjligt i rörelse under hög hastighet utan att för den sakens skull bygga för mycket mottryck.
Om man tar detta i beaktande - spelar evo6 kontra standard så stor roll om man ändå inte planerar att ha helt öppet i den änden ljudet kommer ut till omvärlden?