effektskillnad på avgassystem RSV1000R

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Planen är att antingen få tag i akra evo6 headers, eller sådana akra headers som sitter standard på vissa modeller av Aprilia RSV1000R 2005+, och använda dessa ihop med originalljuddämpare för denna årsmodell för att hålla nere kostnad och ljudnivå. Topparna kommer även att portas/plastas, samt kompression och squish arbetas om för ökad effekt (isf kommer arbetet troligtvis att baseras på 2004+ toppar med nya avgasportarna).

Vad skiljer sig åt effektmässigt/registermässigt mellan dessa olika system? Vad jag kan se, så är bägge grenrören lika grova i början närmst cylindern, men evo6:an växer i diameter ~30cm efter avgasporten vilket borde sakta ner gasgastigheten och ge ökad mottryck. Det mer standardbetonade systemet har i princip konstant diameter hela vägen (men rören är ändå ganska grova). Min teori för avgassystem är att man vill hålla så mycket avgasmassa som möjligt i rörelse under hög hastighet utan att för den sakens skull bygga för mycket mottryck.

Om man tar detta i beaktande - spelar evo6 kontra standard så stor roll om man ändå inte planerar att ha helt öppet i den änden ljudet kommer ut till omvärlden?

För det första så tror jag inte Aprilia har sålt någon hoj med Akraheaders på som standard.
För det andra är Akra EVO6 rören större än standard och passar inte på std dämparna.
För det tredje så kom de nya avgasportarna 2006 och skillnaden är minimal i effekt.

Ett tips på ett EVO helsystem är att skaffa de db-killers som sitter i det enklare systemet och montera dom i EVO burkarna, funkar kanon om det gnälls på ljudet och du har fortfarande möjligheten att köra "öppet". De gånger jag varit på bana så har EVO6 aldrig låtit för mycket, inte ens på torpet utan killers i.

Den största vinsten med ett EVO6 är nog vikten, det skiljer duktigt mycket mot standard. Sätt din ECU i "engine variant 2" hos din lokala Aprilia handlare så du får till mellanregistret och slipper dippen runt 5000-5500rpm.

Pdf från Akrapovic

/J

För det första så tror jag inte Aprilia har sålt någon hoj med Akraheaders på som standard.
För det andra är Akra EVO6 rören större än standard och passar inte på std dämparna.
För det tredje så kom de nya avgasportarna 2006 och skillnaden är minimal i effekt.

Ett tips på ett EVO helsystem är att skaffa de db-killers som sitter i det enklare systemet och montera dom i EVO burkarna, funkar kanon om det gnälls på ljudet och du har fortfarande möjligheten att köra "öppet". De gånger jag varit på bana så har EVO6 aldrig låtit för mycket, inte ens på torpet utan killers i.

Den största vinsten med ett EVO6 är nog vikten, det skiljer duktigt mycket mot standard. Sätt din ECU i "engine variant 2" hos din lokala Aprilia handlare så du får till mellanregistret och slipper dippen runt 5000-5500rpm.

Pdf från Akrapovic

/J

Grejen med att köra på standard-akra-headers (de finns visst original i vissa konfigurationer av hojen) är att jag inte har pengar till evo6-saker. Att standarddämparna inte passar rakt av begriper jag, men det är sånt man har svetsen till.

2004 kom de rektangulära avgasportarna (min hoj är 2002:a med runt hål), dock är topparna jag funderar på från en 06:a. Insprutet fixar jag själv då jag håller på att bygga på en dataloggande lambdaenhet, oklart om jag orkar fixa styrning för insputningstider, eller om jag försöker hitta en PC3:a till det jobbet.

Syftet med allt detta är nog egentligen att jag gillar att meka både elektronik samt hårdvara, men måste motivera det för mig själv på något mer sätt..

Grejen med att köra på standard-akra-headers (de finns visst original i vissa konfigurationer av hojen) är att jag inte har pengar till evo6-saker. Att standarddämparna inte passar rakt av begriper jag, men det är sånt man har svetsen till.

2004 kom de rektangulära avgasportarna (min hoj är 2002:a med runt hål), dock är topparna jag funderar på från en 06:a. Insprutet fixar jag själv då jag håller på att bygga på en dataloggande lambdaenhet, oklart om jag orkar fixa styrning för insputningstider, eller om jag försöker hitta en PC3:a till det jobbet.

Syftet med allt detta är nog egentligen att jag gillar att meka både elektronik samt hårdvara, men måste motivera det för mig själv på något mer sätt..

VARNING!!

Jag misstog att du menade de större avgasventilerna som kom 2006, jag förstod inte att du menade skillnaden mellan 2004 och 2002 motorn. Tänk på att avgasventilerna är större på 2006 och framåt, så du måste fräsa ur kolvarna för korrekt spel ventiler-kolv.

Om du kör den äldre Millen varför inte titta närmre på Tuneboy?

/J

På Tuneboys hemsida nämns bara Futura o Caponord. Funkar den till RSV och Tuono -03 också då alltså?

http://www.tuneboy.com.au/Products/Products_Models.html

Är tyvär väldigt osäker på det....när jag har googlat lite så ser det inte ut som någon har den till Millen/Tuono och då borde den inte funka tyvär....

Såg nu att det är annan ECU i Futuran,CapoNord så det funkar INTE till rsv, mille, tuono (tuneboy)

Till avgasystemen... aprilia 04-> har ingen model med förinstallerade acra headers.

Det finns därimot aprilia race ljudämpare som ska ge lite mera effekt.

Sen så har acra två olika system ett EVO som är ungefär som orginal systemet på rsv 04-> sen finns det EVO6 som är grövre(60mm) och det lämnar mera effekt och ännu mer skilnad blir det med störe kolvar...och EVO, EVO6 är lättare än orginal systemet.

Smaltmoto har också 60mm system men det är lite tyngre än EVO6 men det kan du bara köpa hearders ifrån om du vill(vet ej om det går göra så med acra)

Mitt tips är att bygga om 2-1 systemet eller att fin slipa/svetsa ett biligt orginal 04-> system. Annars försöka få tag på ett beg EVO6 system.

Last edited:
Jag kunde svära på att jag sett Tuneboy för de äldre Millena men ok....

Endast EVO6 har titan i rör och dämpare, det andra systemet är helt i rostfritt.

Glöm inte bort att avgasventilerna är större från 2006....kan skapa problem med kolvar som är äldre.

/J

Endast EVO6 har titan i rör och dämpare, det andra systemet är helt i rostfritt.

Glöm inte bort att avgasventilerna är större från 2006....kan skapa problem med kolvar som är äldre.

/J

Insug är samma, avgas större? Har urfräsningar på ~39mm på bägge sidor av kolvarna, så de är vändbara (symmetriska förutom kolvbultsoffseten) - och inte kan väl avgasventilerna vara så stora? Planerar dock ändå att mäta med lera/epoxy med en uppskuren cylinder när det är dags för att kunna forma squishen optimalt.

Insug är samma, avgas större? Har urfräsningar på ~39mm på bägge sidor av kolvarna, så de är vändbara (symmetriska förutom kolvbultsoffseten) - och inte kan väl avgasventilerna vara så stora? Planerar dock ändå att mäta med lera/epoxy med en uppskuren cylinder när det är dags för att kunna forma squishen optimalt.

Insug samma men avgas blev större från 2006. VÄND INTE KOLVARNA! ! Om du mäter med lera så är det inga problem, då ser du vilket spel du har.

Observera att jag bara refererar till motorer från 2004, inte äldre.

/J

/J

Bra där :) , missade att det va bara EVO6 som hade Titan headers!, Så jag anser att man antignen ska gå EVO6 eller Orginal headers(gamla eller nya)

Bra där :) , missade att det va bara EVO6 som hade Titan headers!, Så jag anser att man antignen ska gå EVO6 eller Orginal headers(gamla eller nya)

Grenrören från 2006 är större än de från de tidigare, vet detta eftersom de inte går fritt för mitt kompressorkitt som är byggt runt en 2005 motor/headers.

/J

Är inte alla headers rostfria, och de kallare bitarna som ansluter till dämpburkarna i titan på vissa modeller? Dvs, alla sorters akra kan svetsas om att passa med enkla medel?

Är inte alla headers rostfria, och de kallare bitarna som ansluter till dämpburkarna i titan på vissa modeller? Dvs, alla sorters akra kan svetsas om att passa med enkla medel?

Så som jag har uppfattat det så är EVO6 helt i titan, men visst alla material i grenrören som vi hittills har pratat om kan svetsas, det gäller bara att hitta någon som kan det.

/J

Ett alternativ till en PCIII är Rapid Bike, där kan du dessutom justera tändningen.

Rapid Bike

/J

Hyggligt trasig sida(obegripligt språk samt blir runtskickad i en loop vad jag än klickar på). Mitt mål är lite att konstruera eget piggybacksprut med datalogger i, måste ju ha något att göra på kvällarna.. tändningsförställningen har jag redan löst genom att chippa hojen med ett chip som har argare tändninställning.. hör faktiskt skillnad på motorgången på 95 och 99 oktan om jag ger fullgas < 7krpm nu..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti