Effektrör mm.

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
Jag har funderat ett tag på att köpa ett effektrör till min Honda NSR -97:a :yoparty . Har kollat på Jolly Moto mfl. Men jag undrar vad det gör för effekt? Vilket rör är bäst? Tänkte även köpa mig ett nytt bakdäck, men då bredare än ordinal, Vilken dimension tycker ni passar bäst?

Tacksam för alla svar :Bugar .
 
Effekt rör

Du bör nog ha cy linder med bättre effekt i innan du köper effekt system hade en kompis som köpte effect det gjorde knapt nån skillnad innan han bytte till portad cylinder....... men det blir mycket härligare ljud...
 
Ehm effektrör är det som ger mest effekt på en 125 tvåtakt..

Sen måste man ju bestyka förgasaren rätt också.

Men nu säger jag inte att större cylinder ger noll effekt utan att det finns mest att hämta i ett effektblås
 
Huck skrev:
Ehm effektrör är det som ger mest effekt på en 125 tvåtakt..

Sen måste man ju bestyka förgasaren rätt också.

Men nu säger jag inte att större cylinder ger noll effekt utan att det finns mest att hämta i ett effektblås


Mm, du har så rätt så. :pannkyss

Och om man nu ska ha större cylinder så passar inte 125cc avgassystemet till den nya större cylindern, så är det. :fakta

Lyssna på Huck o mig så ska du se att det blir bra. :D :rolleyes:
 
så sant som det är sagt samma visa samma gång.
Effektavg. system är det sin ger mest enligt dom flesta som kan det där, livsavgörande med rätt bestyckning, alla system dvs typ jolly, arrow o gianelli mfl. ger ca.2-4hk (alltså +- hk så klart).
Sen kan man ju hålla på att porta och ställa in så kallade squsihförband (osäker på stavningen)
då kan man tydligen ta ut många % mer i effekt, osv.
Men sen är det ju en fråga om hur mycket effekt man vill ta ut ur en liten 125cc motor, för att ha den så "hållbar" som möjligt.
Kanske bara är jag som tycker det är bekvämt att motorn inte behöver servas var 5:e timme som man kör och det inkluderar ju kolvbyte :D:rofl
aja det är ju upp till var och en, men köp ditt system och var glad :) det är blir märkbar skillnad om man bara kan bestycka om rätt


Ska se till att det kommer upp en "sticky" om en del trimmfrågor, så vi sätter punkt för den disktíonen. :)
 
såg en bäkning på en aprilia rs125a med ett jolly moto system... den fick 32.6hk på bakhjulet och 30.73 hk med orginalsystemet.. dvs 1.87hks skillnad :pannkyss
 
Varför inte skita i avgassystemen på marknaden som ger ett par få häst och istället låta få ett skräddarsytt för nån tusenlapp mer?
 
Mr_Malossi skrev:
såg en bäkning på en aprilia rs125a med ett jolly moto system... den fick 32.6hk på bakhjulet och 30.73 hk med orginalsystemet.. dvs 1.87hks skillnad :pannkyss


inte för att vara petig, men enligt den effektkurvan är det 28.4hk och 19.4nm i vrid...på bakhjulet och 30.73 på vevaxeln

har alltså 0.4kh mer än min, men lite mycket i vrid
betydligt senare i varvtalet.... har dom siffrorna (28hk och 19.4nm vid 10000rpm) enligt det diagrammet så har han det vid 10700rpm


så jag är lessen att du har fel där... och jag kan lova dig att en rs har ca. 32hk på vevaxeln orginal... skulle iofs vara kul att se en "motor" bänkning och se vad en orginal- motor verkligen har på veven.

skrev samma i andra tråden
 
shoik skrev:
inte för att vara petig, men enligt den effektkurvan är det 28.4hk och 19.4nm i vrid...på bakhjulet och 30.73 på vevaxeln

har alltså 0.4kh mer än min, men lite mycket i vrid
betydligt senare i varvtalet.... har dom siffrorna (28hk och 19.4nm vid 10000rpm) enligt det diagrammet så har han det vid 10700rpm


så jag är lessen att du har fel där... och jag kan lova dig att en rs har ca. 32hk på vevaxeln orginal... skulle iofs vara kul att se en "motor" bänkning och se vad en orginal- motor verkligen har på veven.

skrev samma i andra tråden


:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :pannkyss
 
Hur blir ljudet med effektrör?

Mer crossaktigt? Hörde ju shoiks och den lät mer åt cross hållet än en vanlig rs.

Vet inte om det är så med alla rör.
 
H4 skrev:
Hur blir ljudet med effektrör?

Mer crossaktigt? Hörde ju shoiks och den lät mer åt cross hållet än en vanlig rs.

Vet inte om det är så med alla rör.

alltså i och med ett större rör och mindre ljuddämpare, så ekar det ju mer och därför blir det så, blir likadant på alla tvåtaktare....
tyvärr, dock låter det ju nice när man ligger upp emot en 13.000rpm och gasar satan :) i söderledstunneln :rolleyes: biffer vet vad jag snackar om :Rockbanan
 
Last edited:
H4 skrev:
Hur blir ljudet med effektrör?

Mer crossaktigt? Hörde ju shoiks och den lät mer åt cross hållet än en vanlig rs.

Vet inte om det är så med alla rör.


Det låter trimmad moppe!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top