Effektkurva med "hack" GSX-R 1100 -91

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
Sitter och går igenom papper som jag fick med när jag köpte hojen och fastnar vid en effektmätning som gjordes av DinMC förra året.
Det jag funderar på är vad som egentligen händer mellan ca 4600 och 6400 varv. Har själv känt att den tvekar vid acceleration och mätningen visar ju att den inte drar jämnt hela vägen mot toppeffekt.
Förra ägaren fick beskedet av verkstaden att den var ostrypt och att den gick som den skulle.
Den verkar (enl. min bedömning) vara original men kanske är förgasarna ombestyckade sedan tidigare eftersom förrförra ägaren hade ett V&H 4-1 som han plockat av (pga ljudnivån...). Nu sitter det i.a.f. original avgas på.
Det jag undrar är: Vad beror "hacket" i effektkurvan på?
Och 111 hk på bakhjulet, är det vad en ostrypt GSX-R 1100 -91 kan förväntas leverera eller borde den ge mer?

Bifogat

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    230.3 KB · Visningar: 391
Är det "Lamda" kurva (AF) man ser längst ner? I så fall går den tokfett.
Vid 4500rpm verkar den gå lite mindre fett och där är effekten lite bättre, men sedan fettar den på och effekten sjunker.

Slitna Dynojet nålar tro?

Mats

Har det suttit helsystem på den och man bytt tillbaka till original så går den fett.
Det verkar man kunna se på AF kurvan som kutar utanför pappret.
Den skall ligga på den streckade linjen när det är som bäst.
Byta munstycken till mindre och kanske nålar osv...
Den går långtifrån bra!

Hmm, kan det vara så illa så det är AF kurvan man ser dra utanför pappret...Nu är det ju inte så att den går jätte illa, mer att den tvekar lite, men helt klart värt kolla om det är så att den går tokfett.

Den bör lämna några kusar till men inte enorma mängder.
Men är allt original i övrigt så kan du kolla upp vad det ska sitta för originalmunstycken i den om kolla vad du har i dina förgasare.
Då bör du se om det är där felet sitter.
Men det låter sannorlikt om man bytt röret utan att åtgärda munstyckena.
Det blir ingen räser men betydligt roligare att köra med om registret är rakare.

Ok, jag får gräva i förgasarna då. Eller blästra och lacka V&H systemet som jag köpte av förrförra ägaren och montera det. Om jag vågar med tanke på grannar osv...
Men då kanske man ändå ska bänka den för att kolla om teorin stämmer att den är bestyckad efter just det avgassystemet. Så inte nåt annat ställer till det menar jag.

Eller blästra och lacka V&H systemet som jag köpte av förrförra ägaren och montera det. Om jag vågar med tanke på grannar osv...
Efter ett brev med kommentarer från grannen ovanpå porten där jag brukade varmköra hojen så tar jag numera och rullar iväg hojen ca 30meter innan jag startar den (lätt, nedförsbacke) och låter den bara gå på tomgång i ca 30 sek för att få igång oljecirkulationen innan jag försiktig med gasen avlägsnar mig från mina grannar. Finns inget skäl gasa på lite förrän jag är minst 1 km hemifrån. Både för motorn mår bäst bli varm först och för grannarna.
Grannsämjan är viktig. Motorn är viktigast.
Så kör du med V&H. Kanske skulle V&H må bra av ompackning med ny dämpull också.

Klassiskt är ju att stoppa foten mot röret när man åker på hemmaplan och dämpa.
Skon blir ful som fan men det funkar.
Sen blir resan mer spännande när man vinglar runt med foten i avgasröret...

Finns ju egentligen inget som talar emot ett klassiskt V&H Super Sport med alu-dämpare på en gammal oljekyld Suzuki...Packa om kan ju vara vettigt för säkerhets skull.

Går det att hitta ett nytt sånt? Jag hade ett på förra hojen och det är ju ett grymt gott ljud i dem...

Tänkte kolla om det var så att luftfiltret var igensatt och om det i så fall kunde bidra till att den gick fett.
Nu visade det sig att det satt ett K&N filter i luftburken. Skicket var okej men det satt en "gummimuff" i som ströp tillflödet av luft.
Jag tog bort den och tycker motorgången blev mycket lugnare samt att den svarar bättre på gasen. (Hann inte provköra idag - mörkt/kallt/dags för lördagsbärs)
Enligt http://www.knfilters.com/instructions/SU-7588_inst.pdf så ska man ha "lilla muffen" om man har ombestyckade förgasare, absolut inte köra utan.

Nån som vet om man kan köpa "reservdelar" till K&N´s luftfilter?
Vad kan hända om man kör utan gummimuff?

Vad som kan hända om du kör utan strypningen? Förmodligen ingenting. Strypningen ser inte speciellt stor ut heller så jag tror inverkan den har är relativt liten.

Är den inte ombestyckat kommer den att gå för magert. Man den kanske är bestyckat för ett öppnare filter. Bänkning eller bredbandslambda är enda sättet att veta...

Bänka den och se hur den går utan pluggen.
Den där ska du absolut inte ha!

Nä, eller hur! Känns ju knäppt att låta den sitta kvar när A/F hamnade utanför bänkpappret...
Ska provköra imorn (om det är hyfsat torrt). Sedan ska Väsnas&Högt snyggas till och monteras. Därefter är det bara att hitta lämplig bänkgubbe inom överkomligt avstånd ;)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!