Effektivisera ljuddämpare

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Min ljuddämpare upp fyller inte sitt syfte i tillräckligt hög grad, mao låter åt helvete för mkt.
Det är, vad jag tror, en FP dämpare modell äldre. Helt utan end-kona. Sitter förövrigt på min Husqvarna. 576cc stånka.

Fråga 1: Vad uppfyller end-konan för funktion? Dämpar ljud, ökar effekt eller både och? Följdfrågan blir hur den ska utformas? Längd, diameter på endan & eventuell vinkel.

Fråga 2: Hur får jag ner ljudnivån mest utan att bygga upp för mkt motstånd. "kryss", trådnät... Och var placerar jag dessa, ibörjan eller slutet på ljuddämparen.

Fråga 3: Vilket typ av dämpmaterial är effektivast?

Kryss fungerar inte alls!

Provade med ett först...sen ett till och ytterligare ett, ingen skillnad alls!

Har du mätt dig fram till den slutsatsen eller uppfattade du bara ingen skillnad?
Vart placerade du kryssen, i slutet på dämparen?

Ingen som har koll på hur en kona fungerar & hur den bör utformas? Kollar man på div. olika system så skiljer dom ganska mkt. Akra till CRF är t.ex. lång & akra till Husa är relativt kort.

Jag har inte experimenterat mycket med att bygga kryss och sådant, men jag har några funderingar iaf...

En kort ljuddämpare ger väl ett "friare" avgasflöde, och på så vis så tillåts motorn att varva lättare, medans en längre kanske bygger upp mer mottryck och ger lite med vridmoment... så var det iaf på min gamla MT när man körde med olika dämpare.

En serie av trådnät i tät följd borde väl kunna få ljudet att sutdsa mot så mkt att det frösvagas och tystas lite, men jag har ingen aning om vart man ska placera dem i dämparen... skulle dock gissa lite vilt på att det bästa stället är mitten eller så typ.

Aja, nu har jag fått ordbajsat lite... hoppas att något av det jag kladdat ner kan hjälpa dig! :)

lassnig skrev:
Jag har inte experimenterat mycket med att bygga kryss och sådant, men jag har några funderingar iaf...

En kort ljuddämpare ger väl ett "friare" avgasflöde, och på så vis så tillåts motorn att varva lättare, medans en längre kanske bygger upp mer mottryck och ger lite med vridmoment... så var det iaf på min gamla MT när man körde med olika dämpare.

En serie av trådnät i tät följd borde väl kunna få ljudet att sutdsa mot så mkt att det frösvagas och tystas lite, men jag har ingen aning om vart man ska placera dem i dämparen... skulle dock gissa lite vilt på att det bästa stället är mitten eller så typ.

Aja, nu har jag fått ordbajsat lite... hoppas att något av det jag kladdat ner kan hjälpa dig! :)

Kan ju förtydliga att anledningen till att jag måste få ner ljudnivån är för att jag ska tävla med hojen. Att det kommer kosta effekt på topp att få tyst på systemet är jag medveten om, men det är ofrånkommligt. Förhoppningen är att kunna tysta så mkt som möjligt med lägsta möjliga effektförlust på topp.

Jag har viss erfarenheter av ljuddämpare, fast då till ventilationssystem & inte motorer.

Erfarenheten därifrån säger mig att man ska försöka slå sönder ljudet så tidigt som möjligt i ljuddämparen för att få ljudet att studsa mellan väggarna. Men samtidigt vill man inte bygga upp motstånd i krökarna.
Så min teori är att man sätter ett relativt grovt trådnätsgaller eller kryss i början av dämparen, så påverkar den fria ytan så lite som möjligt & på så vis bygger upp minimalt med motstånd. I slutet på dämparen sätter man ett lite finare galler som ökar motståndet ngt & slår sönder ljudet.

Frågan som kvarstår är vad konan har för påverkan av ljud & effekt.

Barrett skrev:
Har du mätt dig fram till den slutsatsen eller uppfattade du bara ingen skillnad?
Vart placerade du kryssen, i slutet på dämparen?

Först i bakre delen av dämparen, sen i mitten och sist i framkant, totalt typ 10 skruvar placerade i kors.
Ingen mätning, men lite öronbedövande ljud oavsett antal kors..
Var en Duke II med små koniska dämpare (inte tillräckligt med dämpvolym i)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti