Effektivisera ljudämpare

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Min ljuddämpare upp fyller inte sitt syfte i tillräckligt hög grad, mao låter åt helvete för mkt.
Det är, vad jag tror, en FP dämpare modell äldre. Helt utan end-kona.

Fråga 1: Vad uppfyller end-konan för funktion? Dämpar ljud, ökar effekt eller både och? Följdfrågan blir hur den ska utformas? Längd, diameter på endan & eventuell vinkel.

Fråga 2: Hur får jag ner ljudnivån mest utan att bygga upp för mkt motstånd. "kryss", trådnät... Och var placerar jag dessa, ibörjan eller slutet på ljuddämparen.

Fråga 3: Vilket typ av dämpmaterial är effektivast?

Barrett skrev:
Min ljuddämpare upp fyller inte sitt syfte i tillräckligt hög grad, mao låter åt helvete för mkt.

Jaså din Husky låter lite väl mycket tycker du... Inget som man märker tror jag. :tungan
Du klarar vilken dB mätning som helst! :hihi

henrikkrueger skrev:
JO JAG SA ATT FARBRORN NOG KLARAR EN DB MÄTNING :hihi

Hoppas du får ordning på ljuddämparen. :tummenupp
Hur har det gått med förgasarn och kicken?

Ja det hoppas jag oxå. Känns djävligt surt att nu köra med orginalsystemet. Kroknar duktigt på höga varv :(

Kicken löste sig men jag skjuter fortfarande av förgasaren emellan åt. Men det ska nog gå hitta en bra lösning som hindrar det.

Barrett skrev:

Barrett skrev:

Mitt raka tips är att sätta i galler/nät som slår/dämpar sönder ljuder. Jag har haft FP (av din modell) på min husky & det låter på tok för mkt. Eller om du är rik så är ett annat alternativ att köpa nytt trimsystem.Eller köpa Leo Vince-dämpare till orginal systemet, öppna upp luftfilterkåpan samt bestycka om fuggen. Det gör skillnad, för med orginaldämparen skiter hojen ur ett sugrör. Jag har själv provat det...LEO-dämpare å den biten alltså :tummenupp

Dock så låter alla trimrör mer än orginal & endel som åker bör ju fråga sig om det verkligen behöver dem eller om man kanske kan köra snabbare genom förbättrad teknik då ljudet ständigt är ett återkommande samtalsämne utanför tävling & i tävling där ljudnivån kommer att skärpas. (Syftar på min själv mfl).
Men mulligt låter det :)

/mange

Last edited:
CoRuS skrev:
Mitt raka tips är att sätta i galler/nät som slår/dämpar sönder ljuder. Jag har haft FP (av din modell) på min husky & det låter på tok för mkt. Eller om du är rik så är ett annat alternativ att köpa nytt trimsystem.Eller köpa Leo Vince-dämpare till orginal systemet, öppna upp luftfilterkåpan samt bestycka om fuggen. Det gör skillnad, för med orginaldämparen skiter hojen ur ett sugrör. Jag har själv provat det...LEO-dämpare å den biten alltså :tummenupp

Dock så låter alla trimrör mer än orginal & endel som åker bör ju fråga sig om det verkligen behöver dem eller om man kanske kan köra snabbare genom förbättrad teknik då ljudet ständigt är ett återkommande samtalsämne utanför tävling & i tävling där ljudnivån kommer att skärpas. (Syftar på min själv mfl).
Men mulligt låter det :)

/mange

Frågan om enbart ett galler räcker för att komma ner i närheten av 98db!?
Vill inte investera i ny ljuddämpare eller helsystem då det verkar finnas en risk att det låter för mkt ändå med tanke på snacket om 96db-gräns inom en snar framtid.

Självklart är redan luftburk & lite annat lull-lull i stoppat i & runt motor! :tummenupp

Lite av problemet med ljuddämparen är ju att den rimligtvis inte bygger upp ngt motstånd över huvudtaget värt att nämna.
Ett "kryss" i början på ljuddämparen som slår/skär sänder ljudet, ett galler i slutet + ev kona kan förhoppningsvis få ner ljudnivån till en nivå som kan accepteras på tävlingar.

Tveksamt om du kan få ner ljudet till dom nivåerna med den dämparen. Min TE250 låter typ inget tycker jag men den ger ifrån sig 94db ändå med originaldämparen.

Tysken skrev:
Tveksamt om du kan få ner ljudet till dom nivåerna med den dämparen. Min TE250 låter typ inget tycker jag men den ger ifrån sig 94db ändå med originaldämparen.

Ett FP på en Husa ger runt 101db. Fast dom låter aningen mindre än mitt har kona, vilket jag tror har med vartannat & göra.

Med galler & tät intervall på om packning borde man klara 98 tycker jag. Men men, får testa & se iaf. Har ju inget att förlora.

Ingen som har någon erfarenheter av vilken dämpull som är effektivast?

Laggie skrev:
Skulle också veta vilken ull man ska använda, ska klä om min då min också är för bullrig (hål rakt igenom).

Hur tjockt ska materialet vara som man gör krysset av i början av dämparen??

Vad är en kona? Är det en form av insats eller?

Gallret, hur tjockt och hur stort mellanrum mellan trådarna?

Jag tänkte annars pröva göra en insats själv, ett rör inne i dämparen som man borra hål i genom på olika ställen. Sen leda ljudet genom den. Den kan man ju anpassa efter krav då man bara borrar fler eller tätar hålen där inne. Dum idé?

utan att veta är min teori att "vanlig" dämpull är effektivast, där efter den dämpullen som är som trådar som man lindar runt inner röret & till sist dämpmatta.
Fast det är ju viktigt att man gör rätt oxå för att få ut så bra dämpning & livslängd som möjligt. För hårt & ullen kommer dämpa dåligt. För löst & ullen trycks bakåt i dämparen för att lämna en tom bit i början & snart låta som helvete igen.

Idéen med ett kryss är att det ska "skära" sönder ljudet. Men det veta fan om det funkar speciellt bra i praktiken. Två mindre plåt remsor som formar ett X kanske kan göra ngt? Eller nått annat som kan liknas vid knivblad kanske? Ja du, bara teorier från min sida.

Gallret beror ju på hur mkt man behöver dämpa. Trådarna bör ju iaf vara relativt tunna. Ju tätare dom sitter ju mer motstånd bygger dom + att dom då blir fler till antalet och på så vis tar upp mer av den fria arean (dvs dämpar mer). Det är nog bara att testa sig fram

Jag kanske bara är trög, men jag förstår nog inte riktigt hur din insats skulle se ut eller fungera.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman