Effektfusk??

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Sitter och undrar hur vanligt det är att folk med mellanklasskort tar bort sina strypningar?
Var själv ute på premiärturen nu i helgen och 25kw är inte mkt....
Så vad säger ni som vet: hur vanligt är det?

ViktorW. skrev:
2044206 Sitter och undrar hur vanligt det är att folk med mellanklasskort tar bort sina strypningar?

Ganska vanligt... el jag vet o hört dom som gjort det.. Känner också två som inte gjort det...
Lite beroende på var du bor o kör så kanske de kan va värt risken. Själv har jag inte blivigt stoppad el ens fått prata med en polis dom tre åren ja kört hoj.
Försäkringsbolaget kan ju neka dig ersättning o anmäla dig för olovlig körning om du beöver lösa in hjen el få en större skada reparerad!

ViktorW. skrev:
2044206 Sitter och undrar hur vanligt det är att folk med mellanklasskort tar bort sina strypningar?

Har aldrig kört med 25 kw, förutom ER-5an på körskolan då, livsfarligt dessutom, sitta och maxxa ur skiten för att komma upp i motorvägsfart, sen lossnar backspeglarna pga vibrationerna, detta på uppkörningen.

Första hojjen en R6a, hade inte ens satt i brickorma när jag reg.besikta.
Andra hojjen, en ZX7R, har varit reggad på 25 kw sen jag köpte den, tror inte att jag har strypning till den.

:3freak

Dumt att köra strypt när man pröjsar för fulleffekt! :7peta

SISU skrev:
2044250 Har aldrig kört med 25 kw, förutom ER-5an på körskolan då, livsfarligt dessutom, sitta och maxxa ur skiten för att komma upp i motorvägsfart, sen lossnar backspeglarna pga vibrationerna, detta på uppkörningen.

Första hojjen en R6a, hade inte ens satt i brickorma när jag reg.besikta.
Andra hojjen, en ZX7R, har varit reggad på 25 kw sen jag köpte den, tror inte att jag har strypning till den.

:3freak

Dumt att köra strypt när man pröjsar för fulleffekt! :7peta

jag tycker att du är jättefrän! :pannkyss

Om du ska ha 25kw så får du anpassa hojen efter det, köp inte en 900cc och skyll på att den är okörbar. :7peta :hihi
Själv har jag kört ostrypt allt sedan jag skaffat A1 kort och visst, det är roligare så men om det är värt risken det vet man aldrig fören i efterhand.
Aldrig blivit stannad av polis för kontroll och isf skulle de ju kolla papperna och allt är grönt i alla fall.
Att köra ostrypt straffar sig först när du ramlar, har du halvförsäkring så "kvittar" det om du kör ostrypt eller om du kör strypt.
Vad gäller försäkring så krockade jag med en bil i höstas och fick full ersättning. :tummenupp Men så fort det blir ditt fel. :gnissla

Har en 400, varvar upp till 8000 sen händer det inte mkt mer (går att varva vidare men det är inget drag) har dock helförsäkring på den....
Får se om jag pallar att bli frånåkt i sommar eller om strypningen åker, just nu luter det åt det senare.

ViktorW. skrev:

Jag tror det är mycket vanligt. Jag hade heller inga strypbrickor till min fastän den var reggad 21kw. Har blivit stoppad en gång på mc och då visste inte polisdamen vad kilowatt var. Antagligen ingen trafikpolis.

Men händer det en olycka så vettefan, många har ju klarat sig ändå.

Gulligt att detta är OK men skenförsäkring är DIE MOTHERFUCKER DIE :kulspruta

Tack vare alla som har fuskat kan man inte längre försäkra hojen billigt på 25kw. :yoparty

Jag har inte strypt nu. Jag ska ha s trypt 25kw. Jag ska sälja den sen och köpa större hoj.

Vill inte ha klabb med försäk. bolag om man nu skulle klanta till det.

Jag kör ärliga 25kW.. Visst, det drar inget över halvvarv, men det får gå ändå.

Plockar strypningarna vid konbanekörningar och sånt, men det är ju inhägnat område så det kvittar väl.

Det värsta är väl att fusket kommer ju verkligen inte minska om man inte får ta tung förrän vid 24 års ålder. Klantlagar!

Jag reggade om min Ducati 900ss då jag var tvungen att ha 25kw pga av ålder (19år när jag tog kortet) men direkt efter att jag hade fått den besiktigad så var det hem till garaget och bort med brickorna.
Det är nog väldigt vanligt och som sagt så kommer det knappast minska. Tråkigt bara för den som åker dit på det vid tex krasch eller dylikt, men jag har aldrig hört talas om att någon har torskat på det.

25kw i pappret på båda mina tidigare hojar, fulleffekt i verkligheten. Försäkringen är alltid på fulleffekt förutom hos bilsport och mc, så har du strypningen i eller ej spelar ingen roll ur ersättningssynpunkt (egen erfarenhet).

Ride hard, die free :tungan

.luzt skrev:
2044786 25kw i pappret på båda mina tidigare hojar, fulleffekt i verkligheten. Försäkringen är alltid på fulleffekt förutom hos bilsport och mc, så har du strypningen i eller ej spelar ingen roll ur ersättningssynpunkt (egen erfarenhet).

Ride hard, die free :tungan
Så att föraren av fordonet saknar behörighet för fordonstypen saknar helt grund för om bolagen ska ersätta en singelolycka?
//Tobbe

min förra körde jag strypt....tycker nog det i efterhand var jävligt bra....tar ett tag innan man börjar lära känna hur en hoj funkar o då e det nog bara bra med lite mindre effekt...

tobbeviking skrev:
2044842 Så att föraren av fordonet saknar behörighet för fordonstypen saknar helt grund för om bolagen ska ersätta en singelolycka?
//Tobbe
Om din hoj på pappret är 25kw och du har begränsat så kommer du klara dig med 99% säkerhet. Varken vid min olycka eller mina bekanta har försäkringsbolaget eller polisen undersökt hojen (om möjligt) för att undersöka den riktiga effekten.

Så svaret på din fråga enligt min mening är: ja
Teoretiskt sett (de kan undersöka): nja
Helt lagmässigt sett: nej

Sedan så gäller ju trafikförsäkringen OAVSETT om föraren är "laglig" eller ej vad jag vet. Rätta mig gärna :)

.luzt skrev:
2047532 Om din hoj på pappret är 25kw och du har begränsat så kommer du klara dig med 99% säkerhet. Varken vid min olycka eller mina bekanta har försäkringsbolaget eller polisen undersökt hojen (om möjligt) för att undersöka den riktiga effekten.

Så svaret på din fråga enligt min mening är: ja
Teoretiskt sett (de kan undersöka): nja
Helt lagmässigt sett: nej

Sedan så gäller ju trafikförsäkringen OAVSETT om föraren är "laglig" eller ej vad jag vet. Rätta mig gärna :)
Visst har du rätt, men om du och dina bekanta är mogna för fulleffekt...
Är det parkeringsskador du och dina bekanta plockat ut för då eller? :7peta
Trafikförsäkringen är jag rätt säker på gäller i vilket fall som helst, men jag skulle inte bli förvånad om f-bolagen har rätt att kräva skadestånd från en obehörig förare.
Att dom inte kollar upp strypningarna vid eventuell vagnskadeersättning är ju bara sorgligt, speciellt som det är så knöligt att få ersättning i en del ärliga fall.
//Tobbe

Reco skrev:
2044557 Jag kör ärliga 25kW.. Visst, det drar inget över halvvarv, men det får gå ändå.

Plockar strypningarna vid konbanekörningar och sånt, men det är ju inhägnat område så det kvittar väl.

Det värsta är väl att fusket kommer ju verkligen inte minska om man inte får ta tung förrän vid 24 års ålder. Klantlagar!

Läs om läs rätt. :) Man kan ta tung med de nya lagarna vid 20 års ålder, men då måste man ta A1 vid 16 och A2 vid 18. Endast de som inte har A2 (35kw) kan ta tidigast vid 24 års ålder.

när ska denna eviga diskussion ta slut?

sköt er själv och skit i andra, det är väl inte någon annans problem att jäkligt många (inkl jag själv) enbart kör strypt på papperet?
måste finnas viktigare saker ni kan bry er om!

En uppmuntran är att de kommer höja gränsen från 25 kw till 35 kw :banana

när ska de möta verkligheten egentligen :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey