Effektförluster i gammal motor

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag hittade ingen tråd på detta vi sökning.

Jag hör i bland påståendet 'Motorn var starkare när den var ny'. Det verkar vara allmänt accepterat 'på gatan' att en motor tappar en massa effekt med åren. Stämmer verkligen det där?

Ni som kör en massa dynojetbänk, brukar friska gamma hojar leverera full effekt?

Massor är väl en överdrift, men visst, lite effekt tappar en motor när den gått många mil.

Kolla Motorrads 5000-milstest t ex, där bänkas hojen ny och vid 5000 mil och ofta är det lite mindre effekt på de flesta. Men ganska försummbart.

Vad det beror på kan nog andra som är mer motorkunniga svara på, men jag gissar på att det blir lägre komp osv när t ex kolvringar slits.

Självklart slits en motor med åren.
Dock skulle jag inte tro att det märks så mycket efter ett par tusen mil.
Som vanligt handlar det oftast om hur motors används och vem som varit ägare.

Som jämförelse så hade min kompis en bil som gått 50000 mil och den gick lika bra som min som gått 18000.

Som ovan talare.
Det som slits och påverkar effekten är kolvar, kolvringar, samt täthet på ventilerna. Skulle man nu hona om loppet på en 5000 mils hoj, byta ringar och slipa in ventiler så skulle den säkerligen prestera som en ny motor.

Last edited:
Mellan höften och pekfingret: Är effektminskningen mer än 10% så är motorn snarare trasig än sliten. Men som sagt. det beror ju lite på....
En normalt sliten motor tappar inte mycket. På låga varv blir skillnaden störst.

Mats

Om man tittar på motorcross- och enduro-hojjar (samt konverterade till motarder) så kan motorn kännas trött när det börjar närma sig tid för kolvbyte exemeplvis. Men de är gjorda för ett helt anant serviceintervall!

Inte ovanligt att de ger lika mycket effekt som nya.
En motor brukar behöva några hundra mil innan allt "lossnar".
Då går den som bäst.
Efter fem-sex tusen mil börjar (motorcykel) motorer bli slitna och tappar därför effekt.
Storservice (kolvringar, hening, inslipning av ventiler, tändkablar och "det vanliga") så går de som nya igen.
Såvida inte kammen gått ner sig eller förknaseriet är uppslitet.
Moderna motorer (åttiotal och frammåt) slits otroligt lite om man sköter dem.

Inte ovanligt att de ger lika mycket effekt som nya.
En motor brukar behöva några hundra mil innan allt "lossnar".
Då går den som bäst.
Efter fem-sex tusen mil börjar (motorcykel) motorer bli slitna och tappar därför effekt.
Storservice (kolvringar, hening, inslipning av ventiler, tändkablar och "det vanliga") så går de som nya igen.
Såvida inte kammen gått ner sig eller förknaseriet är uppslitet.
Moderna motorer (åttiotal och frammåt) slits otroligt lite om man sköter dem.

Vad kan det gå på i pengar? låt säga på en gsxr 1000 01

Vad kan det gå på i pengar? låt säga på en gsxr 1000 01

Är det alucylinder med nicasil så går/bör man inte hona cylindrarna. Ventiler på nyare hojar finns det oftast inte så mycket marginal att slipa på. Blir till att köpa nya då. Är det Titan så går det överhuvud taget inte att slipa dem. Byte.
Kolvringar 500-1000kr/cylinder.
Ventiler 200-700kr/styck
Packningar för en hel service 2-3000kr
Olja filter.. det vet du troligtvis sedan innan.
Arbete. Du själv 0kr. Verkstad-> Beroende på hur upplurad du blir, 20´000kr

Går den inte dåligt eller drar mycket olja så är det inte värt 5-25tusen kr för 3 hk till.

MEN, det kan vara väldigt roligt att plocka itur en motor och göra det för nöjes skull :tummenupp

Mats

En motor blir på massa olika sätt sliten både av antalet varv den snurrar och ålder. Många av dessa slitage ger mindre effekt, men detta överdrivs oftast vid korvkoisken då de fordon som är inblandade inte snurrat med tillräckliga varvtal tillräckkligt länge för att bli slitna.

Metallen i tex vevaxeln 'mjuknar' med åren. Den kommer flexa mer och flexet är effekt som inte når bakhjulet utan blir till värme. Detta är inget du känner över en dag till nästa att rackarns nu har vevaxeln blivit mjukost.
I en racemotor bytte jag till nytillverkade vevaxlar (likadana som satt i) och hittade +1500rpm varvkapacitet i motorn. Ingenting annat byttes vid den tidpunkten, inte kolvar etc.

Likadant som vevaxeln mjuknar blir även tex vevhus vekare, ramlagerlägerna kanske inte klämmer runt lagret efter många många mil utan bara löst håller. Lagret kommer kunna röra sig någon tusendel, detta ger värme och mindre effekt på bakslangen.

Slitna kolvar i en sliten cylinder gör att kolven vickar mer än om det var friska delar, dessa vickningar är effekt som inte når bakhjulet och även bidrar till värme och ännu slitnare kolv och cylinder.

Men väl inkörda kolvringar/kolvar/cylindrar ger ofta MER effekt än helt nytt!

...Metallen i tex vevaxeln 'mjuknar' med åren. Den kommer flexa mer och flexet är effekt som inte når bakhjulet utan blir till värme. Detta är inget du känner över en dag till nästa att rackarns nu har vevaxeln blivit mjukost....

.....

Bifogat

• whoco5.gif
    whoco5.gif
    2.1 KB · Visningar: 587
en motor blir på massa olika sätt sliten både av antalet varv den snurrar och ålder. Många av dessa slitage ger mindre effekt, men detta överdrivs oftast vid korvkoisken då de fordon som är inblandade inte snurrat med tillräckliga varvtal tillräckkligt länge för att bli slitna.

Metallen i tex vevaxeln 'mjuknar' med åren. Den kommer flexa mer och flexet är effekt som inte når bakhjulet utan blir till värme. Detta är inget du känner över en dag till nästa att rackarns nu har vevaxeln blivit mjukost.
I en racemotor bytte jag till nytillverkade vevaxlar (likadana som satt i) och hittade +1500rpm varvkapacitet i motorn. Ingenting annat byttes vid den tidpunkten, inte kolvar etc.

Likadant som vevaxeln mjuknar blir även tex vevhus vekare, ramlagerlägerna kanske inte klämmer runt lagret efter många många mil utan bara löst håller. Lagret kommer kunna röra sig någon tusendel, detta ger värme och mindre effekt på bakslangen.

Slitna kolvar i en sliten cylinder gör att kolven vickar mer än om det var friska delar, dessa vickningar är effekt som inte når bakhjulet och även bidrar till värme och ännu slitnare kolv och cylinder.

Men väl inkörda kolvringar/kolvar/cylindrar ger ofta mer effekt än helt nytt!

+1
...

Att vevaxeln "mjuknar" är väl mest aktuellt om det är en pressad vevaxel av hopprepsmodell.

Att vevaxeln "mjuknar" är väl mest aktuellt om det är en pressad vevaxel av hopprepsmodell.

Gäller nog för alla varianter av vevaxlar. Tex skinkorna kommer böja sig inåt när kraften kommer från vevstaken och trycker neråt, om det är en kantarellharv kommer skinkorna böjas utåt i extravarvet motorn gör tex.

Givetvis har det varit korrekt presskraft på den gamla veven faktiskt lite bättre än den nytillverkade.

Det är extremt sällan en ganska ny vevaxel går av och tappar tändklumpen tex, men det är inte direkt ovanligt att en gammal vevaxel går av. Metall utmattas.

Enklaste testet du kan göra själv är en 33cl läskeburk, böj öppningsringen fram och tillbaka hela vägen så är det inte många vickningar innan du har den i handen.

Gör likadant men böj bara några få grader, du kommer kunna vicka en hyfsad stund innan du får ringen på fingret men du får ringen lös till slut.

Enklaste testet du kan göra själv är en 33cl läskeburk, böj öppningsringen fram och tillbaka hela vägen så är det inte många vickningar innan du har den i handen.

Gör likadant men böj bara några få grader, du kommer kunna vicka en hyfsad stund innan du får ringen på fingret men du får ringen lös till slut.
Och i det exemplet ska väl "böja hela vägen" motsvara hopprepsveven och "böja några få grader" motsvara en vev i ett stycke av skaplig kvalitet antar jag.

Det där är en enorm skillnad. Vad menar du är varvkapacitet och vad var det för motor?
Viktskillnad på nya/gamla axlarna?

Edit; vevaxlar, inte kammar?

Gäller nog för alla varianter av vevaxlar. Tex skinkorna kommer böja sig inåt när kraften kommer från vevstaken och trycker neråt, om det är en kantarellharv kommer skinkorna böjas utåt i extravarvet motorn gör tex.

Givetvis har det varit korrekt presskraft på den gamla veven faktiskt lite bättre än den nytillverkade.

Det är extremt sällan en ganska ny vevaxel går av och tappar tändklumpen tex, men det är inte direkt ovanligt att en gammal vevaxel går av. Metall utmattas.

Ovan nämnda exempel gäller dock för aluminium som kommer bete sig på detta sätt att biten går av förr eller senare oavsett dimension. Stål däremot kan dimensioneras så att man håller böjspänningen på en sådan nivå att biten aldrig går av, förutsatt att kälsprickor inte uppstår. En yngre ingenjör än jag kan nog förklara bättre, det var ett tag sedan jag pluggade utmattning.

Det där är en enorm skillnad. Vad menar du är varvkapacitet och vad var det för motor?
Viktskillnad på nya/gamla axlarna?

Edit; vevaxlar, inte kammar?

Rätt bestyckade och med likadan utväxling orkade inte motorn varva mer än nästan 13tusen varv på högsta växeln. Med nya vevar i så varvade den +14tusen5hundra varv direkt.

En annan typ av motor ungefär 11500 och segt på slutet, med nytillverkad vev 13000

Det var med våg som har 1g upplösning ingen viktskillnad på vevarna, samt att dimensioner var inom tiondelen likadana. Tog inte fram micrometer och kollade.

Ovan nämnda exempel gäller dock för aluminium som kommer bete sig på detta sätt att biten går av förr eller senare oavsett dimension. Stål däremot kan dimensioneras så att man håller böjspänningen på en sådan nivå att biten aldrig går av, förutsatt att kälsprickor inte uppstår. En yngre ingenjör än jag kan nog förklara bättre, det var ett tag sedan jag pluggade utmattning.

Ta en plåtbit, eller plattjärn som du klarar att böja så kommer det efter ett tag gå av.

Men visst skiljer sig alu och stål.

Men materialet i både vevhus och vevaxlar mjuknar med användandet.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard