Effektförlust med gnistgaller?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Tjenis,

Skruvade på gnistgallret i helgen för alla glor så mycket när man är på väg hem genom stan med avgasknallar. :tuttar Har Sebring Hunter Racing helsystem.

När jag nu ger full gas från låga varv så låter det liksom som om den är förstoppad, säger bara "pfooooo", lite svårt att förklara, men jag upplever det som om den tappat effekt. Är dock rädd för att det bara är för jag inte hört det ljudet innan utan gnistgaller och att jag inbillar mig... Nån kunnig som vet om det verkligen stryper mycket? Känns som det borde göra det med tanke på att det är säkert dubbelt så liten area där bak avgaserna kan komma ut genom... :confused:

Ja, det stryper ner effekten, gör att motor och avgassystem går varmare och att din förgasare ger för fet blandning till motorn.

Täta avgassystemet o justera förknasaren så slipper du knalla så mycket..
Gnistgaller skall endast användas till öppna spisen.

Ushiamej, bort ska skiten när jag kommer hem!

Knallet kan jag få bort med blandskruven men tycker det går sämre då, går ryckigare vid lite gas och är inte lika rapp på gasen.

Har du tagit bort avgasreningen och pluggat igen hålen.

Den puttar in en massa luft när man drar av på rullen så man ska få renare avgaser, och har man då en öppen slippon så smäller det som fan. :brinnerup

Men TomK... om man justerar in den med gnistgaller på, får man samma tråkiga resultat då?

Sebring Hunter låter ju en del utan gnistgaller och frågan är således om man ska satsa på något annat eller om man ska köra med gnistgaller (har inte köpt pipa ännu) o bänka den med det i...?

junior skrev:
Men TomK... om man justerar in den med gnistgaller på, får man samma tråkiga resultat då?

Sebring Hunter låter ju en del utan gnistgaller och frågan är således om man ska satsa på något annat eller om man ska köra med gnistgaller (har inte köpt pipa ännu) o bänka den med det i...?

Ett någorlunda öppet gnistgaller kan man ha i om man nu vill dämpa ljudet, men då måste förgasaren ställas in för det. Tycker du det låter för mycket för permanent bruk, så är det bättre att leta efter en annan pipa som är öppen men med mera dämpning. Gnistgallren saboterar flödet och effekten lite väl mycket.

Åkej, då blir det nog till att leta efter någon pipa som inte låter fullt lika mycket.

Tackar för svaret...

Ex3mX skrev:
Har du tagit bort avgasreningen och pluggat igen hålen.

Den puttar in en massa luft när man drar av på rullen så man ska få renare avgaser, och har man då en öppen slippon så smäller det som fan. :brinnerup

Tror inte det sitter sånt på 03:orna...?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT